Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Sigurd55

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Sigurd55

  • Placering
    Kadett
  1. Har nu löst problemet. Avgaslimpan sönderrostad bytt och satt i en ny. Nu funkar det. En undran hur sjutton kan vatten komma in den vägen på utblåsningssidan ner genom ventilen in i cylindern och vidare ner i vevhuset. Skulle vara intressant om någon kan ge en förklaring på detta!! Hälsningar Christer Sigurdson
  2. Har lämnat in limpan för tryckprovning. Oljekylaren har jag tryckprovat och den är ok. Hoppas nu på att det är limpan!
  3. Innebär det då att trycket gör att vattnet kommer in via pumpen eller någon annan stans och i så fall var? Har ju trycktestat pumpen och inget vatten kom in den vägen.
  4. Har kopplat kylningen via trädgårdsslangen in i filteret som går vidare till vattenpumpen. Har tryckprovat densamma från vattenslangen. Pumpat vatten med den genom att köra den med borrmaskin. I båda fallen inget läckage.
  5. Vatten i B20-motorn Får in vatten i motorn men var? Har trycktestat oljekylaren, vattenpumpen med impeller. Har bytt topplockspackning och övriga packningar men det hjälper inte. Har hört att korrsion inne i motorn mellan oljekanal och vattenkanal kan vara en orsak. I så fall vilken del är känsligast blocket eller toppen? Hur konstaterar man detta enklast. Även att det kan komma från avgaslimpan och i så fall hur? Tacksam för goda råd. Christer Sigurdson 0702-415553
  6. Hade samma problem. Som tidigare sagts bytte tändspolen och sedan gick den hur bra som helst. Hälsn. Christer
  7. Tack för det. Ingen teori var vattnet kan komma in? Nya packningar inkl. toppackning, kollat värmeväxlare och impellern båda i bra skickk och tätar. Kan det vara sprucken topp eller limpan? I så fall hur kollar man detta?
  8. Har gjort det dvs där impellern sitter på kåpan för kuggdreven.
  9. Upptäckte i somras att det kommit in vatten, och att ventilerna började knacka. Justerade ventilerna. Hjälpte inte fick justera igen. Upptäckte då också vattnet i oljan. Kylvattnet tas från sjön el. havet dvs ingen värmeväxlare. Plockade isär motorn, topplockspackningen skadad därav vattnet i motorn trodde jag. 2 st ventillyftare (4;an o 8:an) nerslitna ca 2-3 mm vilket innebar byte till ny kamaxel och byte av samtliga ventillyftare. Motorn monterades ihop med nya packningar och provkördes. Efter 10 - 15 min provkörning visade det sig att vatten kommit in i oljan igen. Har testat oljekylaren och impellern med tryck och inte funnit något läckage där. Är nästa steg att demontera toppen och kolla ev. sprickor eller måste den planas? Eller kan det vara limpan och hur kan man se det i så fall? Kan de här felen med kammen och oljan i vattnet ha något samband? Tacksam för god råd.
×
×
  • Skapa nytt...