Gå till innehåll
lördag 08 november 2025
peter253

Mercury 50 hk 1978 tändinställning

Rekommendera Poster

Jag har nyss köpt en träbåt med en gammal mercury 50 hästare på.. den startar men är väldigt svårstartad den går igång direkt med startgas.. sen dör den bara efter mindre än 5 sekunder. jag har rivit isär förgasarna och gjort rent allt jag kan komma åt. sen har jag kollat gnista på alla 4 tändstift.. allt är som det ska.. den får bensin och tändstiften blir blöta.. jag har skruvat på tomgångsskruvarna men vet inte rikitgt hur dom ska stå.. jag har ca 1.45 varv just nu och med full chok så startar den och jag kan hålla den iliv någon minut om jag gasar nästan fullt..

Jag kollade på svänghjulet och där finns en skala som tändningen ska stå.. jag vet dock inte hur eller vad allt betyder.. har bilder på hur det ser ut när första colven precis vänder..

då pekar pilen längst till höger.. nästan när skalan tagit slut... jag förmodar att det inte ska vara så... men hur ställer jag tändningen... vad skruvar jag på och hur gör man helt enkelt.. hoppas det finns någon snäll själ här som vill ge mig info så jag åtmindstånde får den att gå på tomgång.. som det är nu så är det omöjligt...

post-10023519-1394237245,1907_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort svänghjulsmuttern. Det brukar gå att se om kilspåret i svänghjul och vevaxel är ens. Om inte måste du ta bort hjulet med avdragare och byte krysskil. Kilen kan gå sönder om propellern slår i något hårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tackar för ditt snabba svar.. jag ska kolla det genast i morogn bitti... men vist låter det som ett tändningsfel.. och inte ett förgasar fel egentligen.. eller är det möjligtvis en kombination av båda..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket tydlig&bra gradskala, men hur fasen tolkas den egentligen? ;)

Äldre tvåtaktare med små kolvdiametrar har väl ofta en rätt simpel förtändnings-inställning där själva gasreglaget helt enkelt flyttar tändpunkten utan hänsyn till motorns faktiska varvtal?
[Kanske är gasvajerns sving säg 25 grader, och trixet är då att ställa in svinget till att omfatta exakt typ 5-30 grader före övre dödpunkten (f.ö.d, eller på engelska before top dead center b.t.d.c)? Exakta siffror har jag tyvärr inte, är ju en gammal svårgooglad motor.]

Tändförställningen flyttas vad jag begriper mekaniskt på äldre motorer genom att hela tändplattan där brytarna återfinns vrides till exakt rätt gradläge.
(Att lossa hela svänghjulet och inte bara muttern kräver nog en avdragare, ett i.o.f.s. enkelt specialverktyg väl värt att anskaffa.) Väl lossat kan man sen börja i rätt ände med att putsa/ställa brytaravståndet med ett bladmått till ofta använt standardvärde 0,4 mm.

Nå, hela mitt inlägg står och faller litet med en för dig som trådskapare väldigt lättkontrollerad sak. Flyttar sig indikatorn fram och åter när du gasar (är fäst i den rörliga brytarplattan), eller sitter den fast i själva motorblocket??
(I det senare fallet måste vad jag begriper svänghjulskilen havererat enligt guestssons lättkontrollerade tips ovan, men inte ifall indikatorpilen sitter fast i den rörliga tändplattan?)

Har måhända missuppfattat igen, och ett förtydligande skulle kanske uppskattas av fler än mig? ;-)
Mvh Thomas

Ps. Kan också tycka att lättstartat endast med startgas klart antyder förgasarproblem, men också att gasen är så förbaskat lättantändlig jämfört med en normalfungerande förgasare att man nog kan bli lurad då den används vid felsökning? (Startgasen drar s.a.s. igång nästan allt, skitgnista vid fel tillfälle whatever??)
(Finns vad gäller tändsystemet ytterligare en faktor förutom brytaravstånd, förtändvinkel en faktor som kallas fältbrytningsläge. Lämnar den därhän tills vidare, kanske fanns den bara på sjuttiotalets moppar? ;)
Edit: antagligen är rotationsriktningen den omvända!? Strecken till vänster i bild kan då bli menings
fulla.

post-10006646-1394237245,271_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej thomas..

jo det är så här.. den där pilen sitter fast i motorblocket...

jag har varit och grejsat lite med motorn idag och jag fick ingen ordning på det.. men sen var några bekanta borta och kollade lite... dom tyckte det såg lite skumt ut vid förgasrana.. dom såg ingen luftburk  då tok dom en handduk och höll för lite grann och vips så gick motorn jätte bra... men när jag nu söker på nätet så finns det inga luftburkar på båtmotorer... bara ett fåtal,,

så nu vet jag ju felet i alla fall.. den får för mycket luft helt enkelt.. om det nu inte ska vara en luftburk på förgasarna så undrar jag hur man ska justera luftflödet... det finns ju lixom bara två skruvar att skruva på och dom kan jag lova att jag skruvat på mycket fram och tillbaks och provat alla möjliga varianter men med samma resultat...

så vad ska jag göra..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollade även krysskilen idag och det var inget fel där heller.. jag har gjort rent förgasarna minst 8 gånger och bytt packningar och allt... här kommer en bättre bild på svänghjulet thomas så ser du hur och vad dom andra strecken ser ut.. men jag tror inte att det är tändningen som är fel längre.. det är med all säkerhet ett bränsleproblem.. men vad ?  det känns som jag har gjort allt.. förutom det där med handduken då och då gick motorn bra..

om handduken fungerar som en shoke då bör ju motorn få för lite bensin eller ? för med full choke så ger man väl förgasarna mer bensin.. tar jag ner choken så startar den inte alls...

hur ställer man in förgasarna ? finns det någon grund ? jag har hört med lokal båtreperatör men dom vill ju att man ska lämna in motorn,, det skulle kosta 1500:- att göra en förgasar inställning och eventuellt en tändinställning.. hur ska luftskruvarna vara.. hur många varv... ska den övre förgasarens lufskruv vara mer inskruvad än den undre eller tvärt om.. eller ska båda vara lika..

post-10023519-1394237245,3881_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lågfarts nålarna har en grundinst. på 1,5 varv öppet.

Går den rent när du ger fullgas, eller bluddrar den?

Kan du ta en bild på förgasarna och även en bild på gaslänkaget på sidan av motorn.  Det ska finnas 3 justerskruvar bla för tänd. och tomgång skilljer lite mellan årsm. hur dessa sitter. Därav bra med lite bilder på din maskin

Ang brytarna så finns det inga på din motor. Är  Thunderbolt sytem på maskinen.

Ang tomgångsproblem så brukar det till 90% bero på snålt ställda fuggar på lågfarten.

En sak som man inte ska bortse ifrån och som är billigt att byta är soppapumpens membran. Kan ge många konstiga symtom om det är dåligt. Är det små hål i det så går en del av soppan in direkt i vevhuset vilket gör att motorn går skit och surar ner sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lågfartsnålarna är det dom som sitter på framsidan på förgasarna med en fjäder runt sig inne i förgasarna och nålen är spetsig.. ?

här kommer en bild på hur den ser ut på sidan där alla stag och grejs sitter.

Jag kan inte lägga upp bilder här... fattar inte varför.. helt plötsligt går det bara inte..

här finns bilder på båten och motorn..

www.phsfoto.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antagligen är bildfilen för stor för MG:s njugga bildhantering, prova att minska den.

Bra att det inte var kilen, det skadar kanske kilspåren ifall den plöjs av med våld?
Fattar i.o.f.s. fortfarande inte hur kolv 1 kan stå i topp utan att märkningen markerar strecket TDC? Nå, man kan inte fatta allt här i världen. :)

Hittade en reservdelsskiss här, årtal saknas och motornummer för olika marknader används istället.
http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/50 (4 CYL.)/5531630 & Up/parts.html

Du kan ju kolla hur väl detaljerna stämmer med din motor, i.a.f. tändsystemets detaljer ser lika ut i mina ögon. Tycks finnas två snarlika förgasartyper och munstyckenas benämningar avslöjar ju vad de är till för.

Ps. Inga mekaniska brytare i tändsystemet, gissade helt fel. Men i första halvan på 70-talet fanns de väl kvar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej Thunderbolt fanns hela 70 talet utom på dom mindre motorerna

Är lite svårt att säga att kolven är i topp, behövs indikatorklocka i tändstiftshålet. Skulle nog tro att det är rätt.

Tyvärr var bilderna i länken för små för att kunna säga vilken av skruvarna vid länkaget som rör tomg. och tändning. Det som kan justeras är max förtändning och det är inte där problemet är.

Då det hjälper at strypa luftflödet så borde det betyda för lite soppa. Prova med att pumpa med blåsan hela tiden då borde den starta.

En gammal Murcla är lite tjurig att få igång innan man lärt sig trixet. Pumpa blåsan stenhård, lite gas, choke så brukar skiten skrammla igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade liknande symtom på min murkla, gjorde rent förgasarna, flotörer och bensinpump. Hittade dessutom en kabel som var nästan av, bara lite ärgad tråd kvar, lagade den och sen dess går motorn som en klocka. Kan vara en kabel som styr lågfarten och tändningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar tackar kapten,,

jag ska kolla det där med kablar.. frågan är bara hur man ska veta vilken kabel som går till lågfart.. jag ska leta efter en sprängskiss så hoppas jag att jag kan tyda den nått sånär...

jag har fått många fina tips av er alla här... tillsammans med alla dom så måste det ju bara lösa sig snart...

ska skruva isär båda förgasarna ytterligare en gång till och verkligen göra rent dom igen..

ska kolla alla andra tips samtidigt steg för steg i morogn... det vore ju konstigt om jag inte skulle kunna få igång motorn så den går bra till helgen... fast jag börjar verkligen bli less på denna motor nu ärligt talat.. har ju hållt på med den i snart 14 dagar... men skam den som ger sig,,, jag ska ta en heldag i morogn i alla fall med båten så får vi se vart det leder,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen alla och jag vill verkligen tacka alla för all hjälp ni delat med er till mig.. jag har skruvat och fixat och meckat så ögon blödde nästan... och nu mina kära vänner har jag glädjen att meddela att jag har fått igång motorn och det var tack vara er här inne.. jag fick loss dom där hög och lågfartsnålarná... det visade sig att i den ena förgasaren så gick det inte att blåsa luft genom över huvudtaget..

Jag fixade till deta och gjorde även nogrant rent allt annat  ibåda förgasarna..

så tack alla igen,.,.,

vänligen peter hedfors...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...