Gå till innehåll
lördag 13 september 2025
amiralen

Dieselvärmare som inte går

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en webasto i min storebro storö34 som inte varit igång på ca 20 år, fläkten går osv men tänder inte när man glöder.

Kan man serva en sådan och sedan använda eller måste man köpa nytt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går säkerligen att serva. Ta kontakt med närmsta marinservice och hör vad de har för svar att ge dig. Sedan finns det så klart båtmekaniker som är mer eller mindre bra på just din värmare - hoppas du har en som är bra i närheten! Borde bli mer prisvärt att byta ut delar/serva den än att köpa helt nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken Webasto är det och kommer det bränsle fram till den, dvs. fungerar pumpen på utsidan?

Min erfarenhet är att om du inte får den att funka med enkla medel skall du inte lägga ned  pengar att få igång den. Om du lämnar den på service så kostar delarna ganska mycket.

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att kolla att den externa bränslepumpen fungerar. Den beckar lätt ihop om den får stå någon månad men går lätt att få orning på. Enligt min manual skall man (har jag för mig) lossa bränsleslangen på inloppet mot pumpen och motionera kolven där innanför med ett gem eller liknande. 

Jag hade börjat där. När pumpen fjuttar ur sig diesel som den skall och den ändå inte börjar brinna skulle jag kikat på sotning i brännaren. Det finns någon optik där som sotar igen och när den gör det så tänder den inte längre. 

Jo! Den vill ha bra med kräm för att hoppa igång, se över kontakter och sladdar fram så att du har typ 13V fram (under startförsöken).

Sök på Webasto och startar inte, så får du nog all info du behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...