shipman 0 Postad 31 Augusti , 2012 Drar en vhf mer ström om man kör all Scan kontra om man bara söker en kanal typ kanal 16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 31 Augusti , 2012 Jomenvist drar den mer ström, men ökningen är försummbar om du tänker spara ström, när du bara lyssnar. Det är mA det rör sig om. Alltså ingen praktisk betydelse. Så scanna på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 September , 2012 Jo, rimligtvis är den extra strömförbrukningen vid scanning ganska* försumbar som Lasse påpekat ovan. Litet OT men själv har jag en äldre vhf med en reflekterande display som behöver belysning nattetid. Denna inbyggda skalbelysning är tyvärr alltid påslagen då apparaten slås på. Drar egentligen inte särskilt mycket ström men är ju fullständigt onödig och även osynlig dagtid, stänger alltså rutinmässigt av den med ett knapptryck. Tror att enbart den belysningen drar ungefär lika mycket - eller litet - ström som vhf:en i övrigt vid lyssningsläge. Så har du en liknande gammal svartvit display så kan ju det vara vara värt att kolla/knappa så att inte belysningen är tänd dagtid. Har du nog redan tänkt på, men men. Edit tillägg: *) Scanning öppnar ju brusspärren oftare och högtalarnas ljud drar i.o.f.s. också litet ström, men inte helt i onödan som mitt exempel ovan. Så scanna på som sagt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 3 September , 2012 Idag har jag kollat. Det finns ingen skillnad med/utan scanning det är heller ingen med öppen/stängd squelch, bara om man ökar upp volymen så blir det större strömförbrukning. Det kan finnas en liten skillnad men då är den mindre än 10 mA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sa0azs 0 Postad 3 September , 2012 Skillnaden är som sagt försumbar, någon extra mA kanske. Det som drar ström, förutom sändning då förstås, är högtalarförstärkaren som drar lite extra när det är trafik på radion. Du är dock fortfarande kvar på mA-förbrukning vid mottagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman 0 Postad 6 September , 2012 Tack så mycket för alla svar,hjälpen är aldrig långt borta med såna här forum Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser