Gå till innehåll
onsdag 22 oktober 2025
tback

Ska pentrypumpen sitta vid tanken eller vid kranen?

Rekommendera Poster

Jag monterade en liknande pump under diskhon på ca 1/2 meter lägre nivå än själva kranen. Det fungerade utmärkt.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det var inte mycket info om den pumpen...

Om den har backventil så skulle jag montera den nära kranen. Saknar den ventil så spelar det antagligen inte så stor roll var den monteras och en separat backventil sätts nära kranen.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pumpar ska alltid sitta nära tanken, de har betydligt lättare att trycka en suga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Backventil?? Det sa de inget om i butiken... Jag bad om en komplett lösning, fick pumpen, slang, slanklämmor, kabel och vattenkran. Fast jag glömde fråga var jag skulle montera pumpen. Det känns som att det står 1 - 1 mellan förpik och pentry... Fördelen med att ha den i pentryt är att den slipper hamna under någons säng vilket kan spela roll om någon ska ta ett glas vatten mitt i natten.. Fast egentligen spelar det mindre roll, jag vill bara veta var den sköter sin uppgift bäst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I normala båtar har det ingen betydelse. Jag har satt mina pumpar där installationen och vinterservicen blir enkel.

post-571-1394237233,2629_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken tur att jag har en normal båt då!! ;-). Jag sätter den under kranen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tryckvattenpump med integrerad tryckströmbrytare = att den håller trycket så länge kranen är stängd. Inbyggd backventil.
Som skrivits tidigare så är placeringen tämligen egal så länge som sugledningen inte blir för lång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske bör den skottmonteras så att motoraxeln hamnar vertikalt med pumphuset nederst?

När axeltätningarna börjar bli slitna så rinner inte läckvatten in i elmotorn lika lätt, tänker jag mig.

Står antagligen nåt i monteringsanvisningen om detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...