Gäst patrik Postad 24 Januari , 2005 jo de är så här. jag har en gammal johnson 18 och får inte igång den. har gjort iordning tändsystemet så ginsta har jag. bränsle systemet har jag gjort rent, har följt upp så jag vet att bensinen kommer till förgasaren men kommer inte till stiften, nån som vet vad det kan bero på? förgasaren har jag rengjort. tacksam för alll hjälp jag kan få! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas Nordin Postad 24 Januari , 2005 Har du någon kompression i cylindrarna? Din motor behöver kompression (övertryck när kolven går uppåt i cylindern) och att det bildas ett undertryck i vevhuset då samtidigt som den andra kolven (som är på väg neråt bildar ett övertryck i vevhuset. Detta gör att insugningsventilerna öppnar och stänger och att bränsle/luft sugs in i motorn. Om du inte har detta beror det på trasiga/dåliga kolvringar. Dessa kan ha gått av eller fastnat pga tex varm nypning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst patrik lennemyr Postad 24 Januari , 2005 hur märker jag det då? den går tyngre när stiften är i. hjälper det till? /patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crew 0 Postad 24 Januari , 2005 Tag bort ev. luftfilter och håll handflatan för insuget på förgasaren medans du drar runt motorn så känner du om den suger, nästa steg är att ta ett kompresionsprov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 24 Januari , 2005 När du gjorde rent förgasaren. Lossade du munstyckena och blåste dom rent. Det kan vara knivigt att få ut dom med dåliga verktyg. Sedan måste grejerna ligga ett bra tag i avfettning innan skiten lossnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 24 Januari , 2005 Testa å blåsa ur munstyckena med tryckluft. Det brukar räcka... Kompressionen kan du testa genom att lossa stiften och sätta tummen i hålet. Be någon dra i snodden och känn om det trycker mot tummen. Enklaste sättet, det kan ju vara någon av cylindrarna som inte har komp. om du har fler än en dvs ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 24 Januari , 2005 Johnson 18hk ) Härlig motor ... har en Evinrude 18hk 65:a i släkten, och det speciella ljudet av den väcker barndomsminnena till liv :-D Kanske dumt förslag ... men ofta kan sådan här problem uppstå pga att du kör på den gamla orginaltanken, som med åren samlat rost och skräp, och som grädde på moset en del vatten. Och har du dessa kryddor i tanken så kan du göra ren förgasaren tills f..n avlöser dig :-( Finns pirattankar till Evinrude/Johnsson för ganska små summor om du tycker att det ser illa ut inuti Lycka till .. jag kan redan höra soundet när du får igång den och drar på för fullt järn 8-) mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 25 Januari , 2005 Vad då Johinson 18!?? 18 är väl ingen ålder heller!? Själv är jag mer än dubbelt så gammal, men jag får igång den nästan jämt utan problem! Okay, visserligen fick jag lite problem ett tag vid 35, men tändsystemet är det inget fel på....och gnista har jag nästan i överflöd enligt min fru! Och hon lär ju veta.. Bränslesystemet brukar jag rengöra på några få fastedagar så det är nog i sin ordning det med. Är ganska säker på det, för jag har följt upp med Novalucol, så jag vet att soppan kommer ut ur förgasaren efter rätt antal timmar. Ibland med och ibland utan gaser. Stiftet brukar min fru ta hand om, så jag har faktiskt inte någon större koll på det om jag ska vara helt ärlig. Men att den är ren....det är den ju. :-D Tacksam för all hjälp jag uppenbarligen skulle behöva! :-D Hälsningar: Roddarn :lol: Hjälp....MATS....hur ska jag ta mig ut ur det här nu då!? :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 25 Januari , 2005 Hej Patrik! Ville bara klargöra för dig att min lilla översättning i mitt inlägg här ovan inte på något sätt var meningen att narras eller på något annat sätt vilja ha någon negativ verkan!! Jag fick bara ett lite ryck och ville för gångs skull skämta till det lite och formulera om dina ord! Tror i och för sig att du förstod, men jag vill bara vara säker... :-| Hoppas verkligen att du hittar någon som kan ge dig ett något mer konkret och seriöst svar än vad jag klarar av i denna fråga. Bara så att du får dig en riktigt härlig båtsommar 2005! Det önskar jag dig och alla andra också för den delen! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst patrik lennemyr Postad 25 Januari , 2005 ja munstyckena tog jag ut och blåste men tyckte att nålen till flottören var skum. ska den inte sitta fast i flottören som på en MC-förgasare? var på väg att skicka ut motor aset genom en stängd dörr igår. men den ska igång. den poffar till på startgas. ska kolla kompet idag tror jag. ville bara tacka för svaren hitills fortsätt gärna med fler förslag så att jag inte gör nåt dumt. /patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 25 Januari , 2005 Jag låg å grunnade på detta lite nu, är hur pigg som helst för jag har fått Antibiotika, Kortison och Slemlösande av doktorn idag så jag går som på lustgas nu!!! Du ska helt enkelt slänga ut den genom den stängda dörren och köpa en NY Johnson 20 eller 25hästar-spinne så slipper du allt skitgöra med den gamla. Skojjar bara med dig, hoppas du får igång den snart!!! Hur gamal var den föresten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 26 Januari , 2005 Hej Thure! ....Sa han inte att den var 18!? :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser