Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
Herwamannen

Md 11c gradvis svårare att starta?

Rekommendera Poster

Under förra säsongen blev motorn gradvis mer trögstartad. Iår har det krävts en dutt startgas vid start. Funderar på vad jag ska börja titta på/villken ordning. Kontrollera insprutare/ kompessionstest kanske.  Motorolja/filter bränslefilter bytt vid vinterkonsev. i höstas. Ventiljustering bra. Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompression är ju viktigt. Topplocken blir slitna med åren. Testa kompressionen och gör samma med en sked olja i cylindrana. Blir det ingen skillnad är det topparna som f år ses över map läckande ventiler.

Bränsleläckage eller rättare luftläckage i dieseltillförseln. Märker du nån skillnad med full tank? Kolla med övertryck i tanken om det läcker diesel. I de läckorna kan annars luft läcka in.

Vanligast är nog kassa ventiler som ger dålig kompression som medför att man får veva ett tag så det blir varmare i förbrännnigsrummen. Går förresten att testa med en värmekamin som blåser på insugen. Startar den lättare då är det inte bränsleproblem utan sannolikt kompressionsproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Då känns det som att det enklaste är att börja med att förvärma insugsdämparna/filtren med en värme pistol alt. Blåsa rätt i i bägge samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixar man o göra komp.test själv? Hur får man in en sked olja i cylindrarna? tack på förhand/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv inte mätt på vår motor men tror det är enklast att låta en motormek göra det. Det är spridarna som ska bort och komptestern resp olljeskvätten hällas i. Försiktighet med värmepistolen. Den ger flera hundra grader och flampunkten på diesel är kring 70. Det räcker att ta en tvåkilowatts kamin riktad mot insugen så motorn får lite höjd temp på luften. Med kamin avses en sån med fläkt. Hårtork kan duga om du vrider insugen och blåser genom en tratt av en uppklippt ölburk lite lagom otät eller slås på synkront med startförsöket annars löser överhettninhgsskyddet ut på torken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo en grej till som en fingervisning om det eviga kompet. Är det kass kan du vrida svänghjulet lätt för hand. Ju bättre kompression desto svårare/tyngre att få hjulet förbi komp-topparna. Dvs det pyser ut komp snabbt om det är dålig komp. Kan nog finnas nån slags empirisk regel som en motormek kan avgöra om det är där problemet sitter. Har man vridit på ett antal svänghjul och sedan mätt kompressionen sitter det nog i erfarenhetsbanken. När vi renoverade vår MD11C var den svårstartad och svänghjulet gick lätt att sparka runt. Man kände knappt tändlägena om man sparkade lite långsamt. Ångrar nästan att jag inte gjorde oljeprovet då jag kanske struntat i kolv och foderbyte. Det var nog topparn som läckte komp. Sparkprovet kan du ju göra själv med/utan olja i loppen. Notera tiden per varv utan/med olja. Blir det ingen större skillnad pekar det på topparna eller cylinderhuvud som man kallar det på Pentaspråk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade precis en sned stötstång.... uppskattningsvis 3 mm på stångens längd. Blir till o byta tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krokiga stötstänger brukar det bli när motorn tagit in vatten.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en ventil som satt sig Eftr. Jag gjort misstaget att koppla trädgårdsslangen direkt på kylvattenintaget för ett par år sedan. Detta krökte stötstöngen. Krökte sedan tillbaka stången över knät. Bevisligen funkade detta ej över tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den kortare kan det inte ha annan inverkan än att ventilen lyfter för lite så nån inverkan på kompressionen borde den inte ha. Eller tänker jag fel? Dessutom om ventilerna är justerade med map ventilspelet. Men krökt stång ska nog bytas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stötstång som blivit krökt går inte att räta ut igen så att den förblir rak.

Du tänker rätt Forgus, men med krokig stötstång som dessutom kröker sig lite extra vid varje belastning så får man dålig öppning på den ventilen som stången arbetar mot, så visst påverkar detta motorns gång/startvillighet.

Krokiga stötstänger på den typen av motorer får mig genast att tänka på rost, tätningsytan mellan kylkanal och cylinder var ganska smal redan när motorn var ny på dessa cylinderhuvud/toppar, och dom har inte blivit bättre med tiden.

Nu hade TS en förklaring på varför stången var krokig, men att behöva startgas för att få igång den låter inte bra.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En startgasvarning kanske!

Vissa säger att man ska vara försiktig med startgas i dieslar för att de helt enkelt kan ta skada, men och andra sidan kommer jag ihåg från lumpen att man använde eterpatroner för att starta lastbilarna när det var kallt ute?????

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...