Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
ljunghall

VP TAMD41 blir varm trots bra kylning

Rekommendera Poster

Jo, oljekylaren är också kyld av vatten, kanske man kan kalla värmeväxlare med, men i den möts vattnet och oljan i kanaler vid varandra så att oljan ska kylas.

 

I kylsystemets värmeväxlare möts kylvatten (havsvatten) och motorns slutna systems vatten (glykolblandat vatten) och det sistnämnda kyls så att det sen kan kyla motorn.

 

Det är alltså samma sak som kylaren på en bil, fast där är det luften (fartvinden) som kyler bilens glykolblandning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag skriver oredigt, det kan givetvis vara så att det är stock i oljekylaren om havsvattnet tar den vägen. Jag har dock inte hört talas om att det brukar bli det.. Troligen inte lika täta celler i den som i växlaren.

Så fokusera på värmeväxlaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, vet inte varför jag skrev främre gaveln, jag menar så klart den bakre gaveln! Om du har en VP ÅF i närheten så åk och köp nya o-ringar till slanginfästningen i locket, ny o-ring till själva locket/gaveln, samt de tre tätningslister som sitter i växlaren innanför locket, dessa tätar mot locket och skiljer växlarens 3 delar åt! Lycka till! Och precis som redan påpekats är det oljekylaren du fotat, tror att du kan Lämna den tillsvidare och möjligen kolla den som ett vinterprojekt... Med vänlig hälsning, /Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående test av termostaterna så hittade jag en exakt och något annorlunda beskrivning i verkstadshandboken. ...
http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/41exhaust-cooling.html#/52

Finns f.ö. bra beskrivning av kylsystemet och diverse tips. Manualen gäller flera likartade motormodeller så man får ha koll på skillnader hit&dit.

Finns sammanlagt fyra manualer till 41-motorerna på sajten, markeras Volvo och Manual så får man en draglist där dieslarna är grönmärkta och finns längst åt höger. Låter man muspekarn sväva över de färgade skyltarna så fås ytterligare modellinfo. ...
http://boatinfo.no/lib/library.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser








Gummiimpellrar kan få karakteristiska skador av kavitation, blir tydligen en urgröpning enligt bilden.
Detta inte alls sagt för att måla f*n på väggen, vill med inlägget bara ge ett tolkningshjälpmedel av pumpens trivselvillkor när du råkar byta impellern i framtiden.
Tror alltså att delvis igensatta inloppsfilter ger mer problem än motsvarande på pumpens utlopp, allt annat lika. Och att lämpliga intervaller för filterbyte/rengöring därmed blir kortare i förstnämnda fallet??  

Bilden f.ö. stulen här, finns fler trouble shooting-tips på sidorna 11-12 (106-107).
Litet allmänt hållna så pumpvätskan kan i.o.f.s. vara annat än vatten, men men ...
http://totallycleanmarine.com/skin/frontend/base/mycustom/images/Jabsco-silhouette-profile.pdf

post-10006646-1394237235,7565_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Innan du börjar riva värmeväxlare osv skulle jag rekommendera dig att testa givaren i den motorn som går varm.

Det sitter två givare på varje motor. En till summern och en till tempinstrumentet. Ta givaren från den motorn som inte krånglar och sätt den i motorn som går varm och tvärt om.

Skulle felet byta motor vet du att det är givaren.

Eftersom du inte får ett larm, summer, misstänker jag att tempgivaren är kass.

Jag kommer inte ihåg vilken av de två som är tempgivaren och vilken som är summer men det kollar du enkelt genom att ta loss kablarna från givaren och kortslut. Tjuter summern är det fel givare du jobbar med och om det är rätt givare så kommer tempinstrumentet att bottna om du kortsluter kablarna. Givarna sitt i termostathuset.

Jag har haft samma problem med en av mina 41:or och då var det givare i BB motor som var kass.

Lycka till

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när böt du impellerna sist, tar du ut dom varje vinter och återmonterar dom till våren. lätt att få skador på dom då, om inte finns risk att dom fastnar och plattar till sig.att du får olika arbets temp på mororerna är inte så konstigt med tanke på att ena motorn värmer vv beredaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag omsider tagit tag i det här.

När jag körde hem båten gick SB motor upp till 90 grader och höll sig där i marschfart (3100 rpm).

När jag sedan plockade ur termostaterna (det är två per motor) gick motorn upp till cirka 55 grader i marschfart. Slutsatsen blev att det var fel på termostaterna varpå jag köpte två nya.

Med dessa två nya termostater får jag samma resultat som med de gamla, dvs runt 90 grader i marschfart.

Två frågor följer:

1. Hur man det komma sig?

2. Tar motorn skada av att köras i 90 grader?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag skrev som första svar i denna tråd, för snart ett år sedan, att 90 gr vid marschfart inte skulle vara någon fara. Tror det var någon mer som påpekade detta lite senare också. Men om du inte ville lita på oss då varför skulle du göra det nu?wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet och jag minns det. :) 

Grejen var att jag googlade fram tråden, fast det blev fel men en snarlik tråd, vilket jag inte märkte. I den hittade jag inte det där med att det var OK, så jag formulerade mig utifrån att det var någon annan stans jag hade läst det.

Sedan kom jag på att det faktiskt var fel tråd och tog bort inlägget och klistrade in det här utan att läsa tråden, vilket jag kanske borde ha gjort… cool

Sak samma, tack för påminnelsen!

Hur var det med orsaken då? Har du någon aning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja jag vet inte det där med orsak. Som sagt tycker jag allt verkar ok.. 90 gr är väl en ganska bra arbetstemp när du kör så pass hårt. Nu vet jag ju inte vad du har för båt men jag antar att den klättrar ner mot 80 om du drar av lite?

Jag har en planande båt med motor liknande din, en 42.a. När jag ligger i deplacementfart ca 7,5 knop och 1500 rpm ligger den runt 80. När jag planar i 22 knop kring 3000, 3200 kanske, minns inte riktigt, ligger den kring 85. Lite drygt kanske. Drar jag på mer skulle jag gissa den hamnar kring 90 gr. Det går ju inte direkt att jämföra detta mellan olika båtar eftersom det är belastningen som bestämmer.

Om du har en stor båt, vilket jag antar du har eftersom du har 2 motorer, har du antagligen också stora tankar. T.ex. kommer du säkert att få olika värden vid samma rpm om du har lite eller fullt bunkrat. Så länge de inte går över 90, samt går ner lite när du kör lugnare, är det säkert ok. Du har ju även samma värden på båda motorerna? Det tyder ju också på att allt är normalt. Det skulle ju vara lite konstigt om du har ett litet likadant fel på båda, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla värden är samma på motorerna utom just tempen. BB ligger på runt 80 som de ska och SB på runt 90.

Båten är en Storebro 34 med mahognyskrov på 7,6 ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att ej axeln till cirkulationspumpen ej är av. Har hört om 2st 42:or där detta hänt och gett likande symtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag trodde båda låg lika. Ursäkta.

Ja då kan det ju vara något att kolla vidare på..... Kanske något av alternativen som nämnts här ovan. Att allt med cirk.pumpen är som det ska, att inte växlaren börjar klegga ihop, t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...