Gå till innehåll
måndag 02 mars 2026
BoatSven

Vanten blir slak på läsidan? (Nybörjare)

Rekommendera Poster

Har en Julle J 11 med guldfärgad 7 m mast och 7/8-rigg. När jag seglar så blir läsidans vant slak. Om jag skotar så att jag får bra driv och typ bara 10-15 graders lutning så börjar vanten bli slak. Har skotet fäst lite väl långt bak men har provat att dra det rakt ner(med handkraft) och vanten sträcks bara lite mer. Är det bara kicktalja eller vad den nu heter(som sitter mellan bom och mast) som kan avhjälpa problemet? Jag tycker inte att jag hittills har pressat båten/riggen mycket alls och vill ju inte få problem med vant-spänningen om jag hamnar i riktigt blåsväder. Jag har 4 mm dyneema-vant. Ska det vara så eller är det nått som är fel? Jag trodde att en segelbåt i princip ska välta innan vanten blir slak :-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vanten slackar på läsidan så är de för löst ansatta.
Någon annan förklaring kan jag inte se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju prova och dra några/ett par varv på var sida.

När undervanten slackar vid provsegling brukar man ju göra så. Ta ett par varv på det vantet som slackar. Slå. Ta lika många varv på motsvarande sida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren. Jag har spännt på vanten en gång för att se om det blev nån skillnad men märkte ingen skillnad, mer än att vanten var mer spännd när jag inte seglade. Ska spänna enligt Selden-instrutionen och testa igen. Kom på att jag måste kolla om det kan vara taket som sviktar. Skulle ju kunna vara det. Nog hjälper väll talja mellan bom och mast litegrann. Avlastar inte det skotet lite? Fast det spelar nog ingen roll i detta fall ändå.

Senast ändrad av BoatSven | 13 augusti 2012 | 13:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Röstjärnen måste ju sitta fast och stand by. Annars får du förstärka dem på något sätt.

På min Storfidra var det öglebultar i däcket. Under däck var det ett rostfritt plattjärn som bulten gick igenom och som var vinklat och bultat i skottet.

Det finns många varianter att ta till.

dyneema-vant bör väl inte sträcka sig!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, fast jag menade att taket kanske sviktar där masten står. Röstjärnen har jag förstärkt men ska göra en koll där också. På Jullen står masten på taket utan att något går ner till kölen. Men det verkar vara väldigt starkt men det måste nog undersökas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag kollat och det är däcket som sviktar några mm Då gör jag en pelare inne i ruffen så att det blir stumt mot kölen. Då får jag åskledare på köpet. Tack för svaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att det bara är några mm

Hur det skulle bli en åskledare om du stämpar upp däcket med tex ett rostfritt för förstår jag inte riktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är säker på att det är 5 mm eftersom jag och en kompis mätte igår. Jag tänkte bulta en stång i mastfoten och i kölen, jag tänkte att strömmen då leds genom masten, stången, kölen och vidare ut i vattnet(eller åt andra hållet egentligen) istället för att få ett överslag gemom ruffen. Ingen perfekt åskledare kanske men lite bättre än utan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alternativt så tappar du kölen! ;)

För övrigt så blr jag brydd på att taket sviktar. Jag trodde att J11 är byggd på samma sätt som J17 med en sjuhelsikes böjd balk under mastfoten.
Min mastfor skulle man kunna ställa en vitrysk kulstöterska på och det skulle inte märkas annat än att vttenlinjen fösvann!

post-28855-1394237218,483_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Janken: Ja det sitter någon typ av förstärkning men inte direkt en grov balk. Jag ska borra upp och kolla hur laminatet ser ut, vilken typ av distansmaterial det är osv. Men jag pratade idag med en kille som också har en J 11 och på hans båt så var det faktiskt en stötta inne i ruffen så det är nog så att taket kan svikta lite på dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tror ni man kan ha dyneema lina som udervant? 

Jag funderar själv på att byta mina för långa bakre undervant till dyneema, som enkelt kan splitsas till rätt längd. Mina befintliga bakre undervant, rostfri 3 mm wire, slackar också vid ca 15gr krängning och jag kan inte spänna de hårdare för vantskruivaran är bottendragna. Visst kan jag beställa nya wirar med bättre längd för det är inte priset jag avskräcks ifrån utan mera att det vore så enkelt att skaffa dyneema lina som splitsas till rätt längd. Dyneema sträcker sig ca 1% har jag läst och mina undervant är max 4 m länga (19 fots båt) vilket betyder att töjningen max blir 4 mm. Spontant känns det som befintliga undervantet töjer sig mer.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min räknare blir en procent av 4000mm 40 mm. Nu är det väl proportionellt mot kraften kantänka. Det blir väl mer som kraftiga gummiband annars. Fyra cm är ju rätt mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oops! Tänk att det kan bli så fel. Inte lätt med procenten.

Dyneema är ju känt för att töja sig extremt lite så jag tror att min uppgift om 1%'s töjning måste vara fel. För som forgus påpekar så innebär det ju 40 mm på 4000 mm vilket inte kan sägas vara så otöjligt. Men icke förty, jag har sett stora båtar med dyneema ist för wire på akter/bakstag så det lär ju fungera men kan man använda dyneema till vant på mindre båter?

Fabola Campus 6,6 t.ex har ju tampar istf vantskruvar så hållfastigheten lär ju inte vara något problem. Hur är det egentligen med töjningen? Är det den som bör avråda från Dyneema? Och förresten hur mycket kan en wire tänkas töja sig?

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man spänner en vant så blir det 1 mm längre vid  5% spänning av vajerns brotthållfasthet på 19-trådig vajer, oavsett tjocklek.

Så ett förstag skall bli 4 mm längre om man spänner rekomenderade 20%

Akterstaget ca 3 på en normal rigg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att stötta masten med en stötta ner mot durken är nog inte att rekomendera, krafterna från riggspänningen ska nog inte gå dit, den ska nog fördelas ut mot skrovsidorna via mastskottet t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generellt brukar båtens starkaste parti ligga i kölstråket. Det ska tåla uppställning och grundstötning. Är inte jullen speciellt vek där av nån anledning så ska en stötta genom durken kunna landa på kölbrädan. Där sitter väl också kölen inte långt ifrån. Bör bli det stummaste stället tycker jag utan att veta den specifika båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...