jongro 0 Postad 12 Augusti , 2012 Spekulerar på en Comfortina 32 från 1982. Den har med andra ord den riggen som kommer från Isomat samt motor volvo penta MD7B. Har läst på några olika ställen att Isomat-riggen inte är bra och att den som kommer från Selden är bättre. Klart att det fanns anledning till bytet. Sannolikt tekniska anledningar. Är det dock någon som vet vad som kan vara problematiskt med Isomat-riggen? Är det problem att den går sönder, ger sämre styvhet och således sämre seglingsegenskaper, problem med reservdelar? Vore skönt att få lite att ta på kring detta mer än att den inger ett sämre intryck än Selden vilket har ett generellt gott renommé. Sen är det motorn som jag hört mig för lite kring. Den har varit sjövattenkyld sen start och sannolikt mest gått i Stockholms skärgård. En bedömning eller besiktning måste till för att ge en uppfattning av hur mycket som är kvar på motorn. Men i övrigt. Någon som har erfarenheter av denna motortyp? Hur är tillgången på reservdelar och hur är det allmänna intrycket? När jag hörde mig för hos ett båtvarv så sa de att insprutningspumpen från Bosch kunde vara ett problem eftersom det var svårt att hitta reservdelar. Övriga tips och kommentarer kring denna båt emottages vänligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 98 Postad 12 Augusti , 2012 Hej Det som brukar nämnas om Isomat riggen är att den kan spricka runt spridar infästningarna pga att de är svetsade,annars behöver man inte oroa sig för dem ,att tillverkare byter fabrikat beror nog oftast på priser. Vad beträffar motorn som är gammal, och reservdelar blir svårare att få tag i så skall man vara glad så länge det fungerar,motorn är lite klen till en såpass stor båt ,detta är inte Comfortina specifikt utan det var så då. Kör så länge det fungerar byt sen motor till en kraftigare ,ett bra beg alternativ är VP 2003 från 90 talet eller så en ny,finns många alternativ där VP o Yanmar är väl de dyrare märkena medans Vetus ,Sole o Perkins har billigare alternativ. Jag har ägt en Comfort 32 och seglat en del Comfortina 32 .Trevliga båtar att segla bra att bo i comfortinan är ganska snabb även jämfört med många nyare alternativ.snygg att se på tycker jag ,och känns gedigen ,bygg kvaliten blev bättre med åren de sista ex är mycket fina //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 12 Augusti , 2012 Isomaten har svetsade spridarfästen. Det har uppstått sprickor. Pga svetsen går detta inte att laga, utan man får byta delar av maströret eller hela masten. Seldén, Benns, mfl, nitar sina beslag, busenkelt att reparera. Motorfrågan är rena lotteriet. Kan funka hur bra som helst, kan lägga av när som helst. A och O är hur motorn hanterats och servats. Nytt kostar >100.000:-, så tag med en risk för detta i kalkylen. Tyvärr finns inte en besiktningsman i hela världen som kan uttala sig om skicket på en gammal diesel. Möjligtvis kan man på avgaserna se vissa tendenser, men hur det ser ut inne i motorn är det ingen som vet. Ett kompressionsprov är förmodligen det mest kostnadseffektiva testet man kan göra, men det är bökigt. Spridarna skall bort, tveksamt om en säljare vill att någon kommer och river i båten på det sättet. Senast ändrad av Consensus | 12 augusti 2012 | 20:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 76 Postad 12 Augusti , 2012 Jag har haft båtar med både Selden- och Isomatrigg. Aldrig råkat ut för sprickbildningar vid spridarfästena men vet sådana som haft dessa problem. Annars tycker jag generellt bättre om Selden, Isomatriggarna har sämre kvalité på linhjul, bomfäste mm som gör att man får byta lite småprylar som slits ibland. Sådant gör man nästan aldrig på en Seldénmast.. Volvo MD7B hör till de mer slitstarka dieselmotorerna och motorstyrkan på 18 hk (tror jag) räcker rätt bra för båten, jag vet för jag har själv haft en Comfortina med sådan motor. Visst skulle det vara fint med en 25-30 hk men som sagt -det räcker bra som det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 779 Postad 15 Augusti , 2012 Är själv sedan ett par år ägare till en Comfort 32 och är mycket nöjd. I samband med köpet tog jag reda på en del om kostnader för framför allt ny motor och nya segel. Om du har tur kan du återanvända ditt drev och behöver bara byta motor. Då kan du få en ny motor på 25-30 hk installerat och klart för ca. 80 000:- kr. Se vidare http://www.maringuiden.se/forum/;thread=386496&content_only=true&print_page=true Jag har själv lyssnat runt med motorförståsigpåare och kommit fram till att jag behåller min MD 11 utan att göra något annat än att serva den själv till den slutar funka, jag har ju segel och är medlem i SSRS... Den kan hålla i ett år eller i 20 år till, ingen vet och man kan inte få besked annat än genom att plocka ner motorn i smådelar. (Det är billigare att köpa en ny.) Det är även nästan i stort sett samma kostnad att göra en genomgripande service som att köpa en ny motor om man inte kan göra servicejobbet själv. Riggen har jag ingen uppfattning om, men jag vet vad segel kostar till Comfort 32, masthead men ca samma segelyta. Om jag inte minns fel ligger priserna mellan 25 000:- och 47 000:- kr beroende på loft. Se tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=415071 Kolla runt på nästa båtmässa så får du en egen aktuell prisbild och får även träffa alla leverantörer på ett och samma ställe. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 779 Postad 15 Augusti , 2012 Jag glömde att säga att du naturligtvis ska använda risken med den gamla motorn som argument för att få ner priset och givetvis även att seglena är gamla (om de nu är det). Jämför med annan Comfortina 32 som har ny motor och nya segel och dra av 100 tusen för motor och 40 tuden för segel och se om den båt du tittar på ligger rätt i pris. Lycka till! Mackey PS Jag har en Comfort 32 och är medvet3en om att TS är spekuklant på en Comfortina 32. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser