Stephan_D 73 Postad 4 Augusti , 2012 En god vän har förmodligen fått luft i bränslesystemet på sin VP MD2002, den tappar varv och stannar efter ett par timmars körning, när han försökte lufta med gummitutan och öppnad luftnippel så verkar luftningspumpen inte fungera. Finns det någon annan raggarmetod att lufta en VP MD2002?, ska försöka hjälpa honom i morgon, själv har jag aldrig hållit på med Volvo Pentas smådiesar, har dock luftat min större D6:a utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Augusti , 2012 Har den stannat beroende på att den fått luft i bränslesystemet måste läckan lokaliseras och åtgärdas innan luftning. Beroende på uppgiften att motorn gått några timmar innan det uppstod några problem tror jag att det är stopp någonstans, stigarrör i tanken eller något av filtren. Förfarandet med luftning är detsamma som på TS motor. Gummiblåsa på bränsleledningen är jag tveksam till jag vill ha så lite skarvar som möjligt på bränsleledningen, så få ställen som möjligt där det kan gå läck. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Augusti , 2012 Troligen stopp men om det inte är fallhöjd från tanken så kan det vara tjyvluft som kommer in i ledningen någonstans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Augusti , 2012 Kolla om du kan lossa avluftningsslangen. Med åtskruvat tättslutande tanklock kan du blåsa in tryck i tanken. Sen är det enkelt att se var det läcker. Ofta lite knappt synligt. Med toapapper kan man indikera varn det läcker. T.ex läckte det i matarpumpen när jag kollade på våran. Och luftskruven. Stopp i röret nere i tanken är nog det vanligaste. Då krävs helt tätt hela vägen annars blir det för mycket luft för att motorn ska fungera bra. Har han aldrig rensat tanken kan det vara på tiden. Tex genom att ta bort bränslemätarns givare. Ha en liten ficklampa med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 5 Augusti , 2012 Det visade sig vara en rejäl alg-odling i tanken, nya filter och avluftning så går den alldeles utmärkt igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser