Gå till innehåll
torsdag 22 maj 2025
algarve

Motorbyte med komplikationer i HR 352

Rekommendera Poster

Har nyligen bytt gamla motorn VP2003T (ca 40hk) med backslag 2,4-1 o propeller DP 15*16.

Bestællde en VP D2-40 med backslag MS15A-B 2,4:1 och en 3-bl fast propeller DP16*12 efter sæljarens førslag.Tyværr levererades motorn med 2,63:1 reduktion vilket innebær att propellern då ær før lætt. Vid provkørning erhålles 6,4 mot beræknat 7,7knop vid maxvarv 3200. Samtidigt konstaterades ett irriterande vinande oljud vid framfart men ej i back.

Option. (Leverantøren erbjuder tillrættalæggande av felleverans )

1. Byta backslag till 2,14:1 samt propeller som matchar. (Backslag 2,4:1 tillverkas ej!).

2. Byta propeller som matchar befintligt backslag; 2,63:1 med beaktande av att propellerns

     diameter helst inte blir større æn 16 pga tillgængligt utrymme mot skrov (min ca 7cm krævs).

3. ?

Har någon på forumet synpunkter eller erfarenheter  som kan vara till hjælp ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dragkraft du behöver så byt inte backslaget utan se till och få en lämplig propeller. Jämför med en traktor som har hög utväxling och stora drivhjul



Senast ändrad av robert99 | 31 juli 2012 | 01:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, vad du behöver är en propeller med rätt pitch dvs vinkel på bladen. Skillnaden på 2.4:1 och 2.63:1 är inte så stor (1000 rpm motor= rpm axel 416, 380). Se till så att du får rätt propeller dvs motorn orkar precis att varva ur (3200 rpm). Kör med en Kiwi propp själv där man kan justera pitchen själv, har varit ett laborerande med det sedan jag bytte motor och backslag. Har idag en Oceanis 351 med Beta 38 ,2:1 backslag och gör 5.2 knop vid 1900 varv i bleke.

 

Mvh

 

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack før synpunkt. Klart att man skall dimensionera før dragkraft, men hur skall man få till det om propellerdiametern ær problemet. Diametern begrænsas ju av utrymmet mot skrovet, sk deadwood. Vad jag læst mig till så skall man efterstræva en klaring om ca 15% av propellerdiametern. Om man med detta finner max 16-17tum diameter vara max. Hur skall man då øka pitchen før att matcha motorstyrkan 39 hk vid 3200 rpm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena och tack. Din motor ,38hk och 35ft båt ær ju i næreten av mina værden. Min båt, HR 352, ær væl något tyngre men dina værden ær vældigt intressanta før mig.Min gamla motor ca39ahk vid 3200rpm;Propeller  Dia 15 o pitch 16. Fungerade vældigt bra vid hamnmanøver och  gav 5,5 knop vid ca1800rpm.

Vad har du funnit ut vara bra propellerdimension før din båt ; Diameter och pitch?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firman som levererade gejorna får väl räkna ut en lämplig propeller till dig. Har de gjort installationen också eller har du bara köpt grejorna där och installerat själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din nya motor är svagare än din gamla som hade turbo och därmed högre vridmoment på lägre varv. Din gamla motor var på 43 till 45 hk, medan din nya är på ca 38 hk. Därför blir nog effekten att du måste köra på högre varv med den nya för att få samma marschfart. Välj en propeller som har så stor diameter som möjligt samt därtill har en stigning som gör att motorn kommer upp i rekomenderade toppvarv. Det finns specialister som kan beräkna detta och det borde din motorleverantör/varvet kunna ordna.

En fråga: Varför bytte du ut den gamla motorn istället för att reparera den om den var trasig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...