Gå till innehåll
torsdag 11 juni 2026
SegelBruce

Startproblem Yamaha 9,9/15 hk -87

Rekommendera Poster

Har en äldre Yamaha utomb. som jag köpt i år. Ser ut som ny och startat som en sådan också fram till nu. Har alltid startat på första draget, och gått mycket bra utan problem. Det sista jag gjorde var att köra ungarna i gummibåten 1/2 timma ungefär, på full gas. Nästa dag startade den inte. Den startar upp ett par sekunder på första draget, sen är den helt död. Provat att choka men inget händer.  Efter 6-8 drag luktar den sur Vad kan ha hänt? Har även testat olika lägen på gasen. Inte en tändning hörs. Denna motor som har varit helt problemfri. Bättre än ny. Kan något vibrerat ur sin inställning?

Ska sägas att det är en uppgraderad 9,9 till 15 hk.

Senast ändrad av SegelBruce | 27 juli 2012 | 11:35

Senast ändrad av SegelBruce | 27 juli 2012 | 11:37

Senast ändrad av SegelBruce | 27 juli 2012 | 11:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föredömligt bra och detaljerad felbeskrivning och även tydlig rubriksättning. Sånt underlättar nog  tråden nedan, såväl som senare googlesök för de med helt likartat problem. :)

Gissar faktiskt på smuts i huvudmunstycket, detta är väl åtminstonde hyfsat lätt att kontrollera/rengöra.
Huvudmunstycken är alltså i mina ögon mer lika bränslelednings-strypningar än vanliga munstycken där förgasarhalsens luftström ju förväntas ha kontakt med - och kunna slita ur spraydroppar. Sitter nog i sin egenskap av enbart maxstryphål därför ofta långt ifrån insugets luftström. Ofta rent av i botten på flottörhuset där tunga smutspartiklar nog gärna enligt min erfarenhet kan ansamlas?

Nå, skulle själv därför först skruvat bort förgasarens flottörhus och kollat/rengjort det lågt placerade och lätt åtkomliga 8. JET, MAIN (#94)*. Kan funka med lite tur?  ... ;-)
http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1987/FT9.9EXH/CARBURETOR/parts.html

*) Finns iofs många modeller av 9,9-hästare årgång 1987 i sajten, men men. Stämmer inte bilden så länka gärna den rätta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...