Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
coke

Byta avgasbälg i vattnet på 290 dre?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Som rubiken lyder!

Det är nämligen så att avgasbälgen har lossnat från drevet men sitter kvar i skölden på mitt 290SP drev och frådan är om man kan lyckas få ihop det medans båten ligger kvar i vattnet eller om man måste lyfta upp den för att fixa detta?

Någon som vet o kanske har nå tips eller trix som kan underlätta?

 

MVH/Andreas



Senast ändrad av coke | 21 juli 2012 | 21:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har ju inget att förlora på att försöka. En förutsättning är nog att du kan lägga båten på såpass grunt vatten att du kan stå på botten bakom båten och arbeta. Att försöka ligga på en brygga och mickla blir nog närapå omöjligt. Kanske kan du lasta tungt i fören så att aktern kommer upp lite. En bra slangklammemejsel är ju trevligt att ha såklart. Själv tycker jag nog att det är fippligt nog på land ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våtdräkt, dykmask, lång snorkel och slangklämmemejsel. Kanske ett bar gummistövlar sand i kan hjälpa till att väga upp våtdräktens inbyggda flytförmåga.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få dit avgasbälgen på drevet är, som sagt, ordentligt besvärligt även på land. Kanske skulle jag ge mig på jobbet om jag kunde stå stadigt  på botten, bakom båten och naturligtvis på grunt vattensmiley. Har bytt propellrar på mitt 290DP på det sättet en gång. Arbetet underlättades betydligt av att jag lyckades övertala ett antal familjemedlemmar att sitta stilla i fören, så att aktern vägdes upp. Men, jag byter hellre tio propellrar än en avgasbälg. Därför följande fråga: Medför det det egentligen några större problem att köra vidare med lös bälg under resten av sommaren? Några risker för skador på drevet finns väl ändå inte? Kanske får du räkna med att tvätta bort sot på akterspegeln en och annan gång. Beroende på din båts konstruktion riskerar du att få dras med lukt av diselavgaser när du kör och i så fall har du förstås inget val.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att det är krångligt även på land att byta men tänkte om det fanns någon som hade prövat att fixa det i sjön som hade några tips eller trix!

Som det ser ut nu så blir det torrsättning och ett byte av avgasbälg på land då jag fått möjligheten att ta upp henne!

MVH/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...