Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
flipperflashmarre

Propeller skruvat????

Rekommendera Poster

Försöker förstå mej på detta med stigning och storlek på propellern.Vad är det som gör att man ska ha en viss diameter och en viss stigning? T.ex om man har en proppe som är 14x19,vad händer om man istället tar en som är 15x17 eller 16x15? Vad är viktigast stigning eller diametern och vad går man på i första hand? Sen finns det som hos vp. korta och långa nav varav dom korta naven har utgått  då blir stigningen en annan??? Det finns stigningstabeller i mängder, men finns det något grundtänk i första hand?? Vore kul med lite synpunkter.  ;)



Senast ändrad av flipperflashmarre | 21 juli 2012 | 10:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte på något sätt propellerexpert men generellt sett kan man säga att det som avgör vilken propeller man ska ha är motorns varvtal vid båtens normala användning.

Diametern begränsas ju av utrymmet som propellern har att snurra i så normalt sett är det stigningen man har att laborera med. Om man ofta belastar båten väldigt tungt så behöver man ha lägre stigning för att nå rätt motorvarv än om båten aldrig belastas hårt.

Kraftig motor på liten, lätt, båt behöver större stigning än en svag motor på tung båt.

Det är så otroligt många parametrar som samverkar så det går inte att ge förslag på exakt rätt propeller till en viss båttyp med en viss motor. Visst kan man ge ett någorlunda spann på stigning som kan passa men det är bara genom att testa olika propellrar som man kan hitta exakt rätt.

Så långt bara mycket generella synpunkter och nu lämnar jag till propellerexperterna att fylla på/korrigera det jag skrivit.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diametern ger kraften och stigningen ger farten, enkelt uttryckt. Men gasen i botten skall motorn varva det maxvarvtal som står i manualen, varken mer eller mindre. En ändring av storleken eller stigningen med en tum ger en skillnad av ca 200 varv per minut. nu är det upp till dej själv att välja. Trevlig sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diametern bromsar och drar soppa.

För en cruisebåt vill man ha så mycket rake (samlar tryckstrålen till punktform) och så liten diameter som möjligt.

Utmaningen ligger i att för liten diameter ger en massa slip och för mycket rake ger en prop som ventilerar hela tiden.

Så för varje båt/vikt-kombo finns en optimal prop.

Sen kanske man inte vill åka max snålt i 25 knop utan istället dra vattenringar med 3 ungar på. Eller har en 20 ton tung  båt som toppar 8 knop. Då behövs en helt annan prop som kanske har stor diameter, helt oräjkade blad och väldigt stor bladarea.

VP:s gamla propellrar som du nämner ovan var ingen rolig historia. Helt utan rake och väldigt stora märkligt formade blad. Skulle tro att mycket soppa gick bort i ett hav av slip-bubblor där.

Tips på litet teori:

http://continuouswave.com/whaler/reference/prop3.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har VPs gamla propellervariant som ser ut som en treklöver om man tittar på den bakifrån. Jag kommer byta den till någon modernare variant (kanske testar Piranha kompositpropeller) eftersom jag utfört en hel del åtgärder som jag hoppas är fart/varvtalshöjande på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att blanda in stål och alupropppar samt att antalet blad på propellern påverkar båtens uppförande, fart, varvtal mm.

 

Det är inte bara en djungel...det är en hel regnskog! smiley Man kan givetvis ha vissa idéer när man ska laborera med ny propeller men att ta hjälp av proffsen är nog ett måste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...