Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
tobbe69

Det regnar in i min båt....! Var kommer det in ?

Rekommendera Poster

Har ägt min båt sen i höstas, så detta är första säsongen jag lär känna den. Det är en Sea Ray 250 DA från 1989.

Har haft problem med lite vatten som kommer in under ruffgolvet, har inte stört mig nämnvärt, utan har dammsugit upp det bara. Men det har liksom kommit lite hela tiden, hade funderat på om det ligger vatten i mellanskrovet på nåt vis som sipprar fram.

Dock, nu efter de senaste 2-3 dagarnas skyfall, blev det en mindre översvämning över ruffgolvet, trycktes även ut genom skottet mot kölsvinet så jag fick en ansenlig (50-60 liter) även där.

Hur kommer vattnet in i båten ? Var regnar det in och var/hur ska jag täta ?

Min kompis menar att :

eftersom vi ser att listen vid skarven, där däck/skrov möts, släppt och visar en glipa på många ställen runt båten, då släpps regnvatten indär, som åker efter skrovets innervägg, ner under ruffen och samlas under golvet.

Det låter som en rimlig förklaring för mig. Det är liksom enda möjligheten att det ska komma in.

Vad tror ni, experterna ?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din kompis har nog bra koll på läget:) Tyvärr inte så ovanligt att det enbart ligger en ytlig silicon tätning som tyvärr lossar efter några år, vilket ger vattenläcka. Börja med att ta bort gammel silicon och lägg ny fog:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckage av regnvatten är mycket vanligt på båtar, så väl äldre som nyare. Det är heller inte alltid enkelt hitta läckagepunkten då vattnet kan vandra lite innan de finner vägen till var det blir synligt. Men vanligt är som din kompis säger i gummilisten mellan överbyggnad och skrov, men det läcker ofta även runt fönster, runt infästningar till pulpitar, halkipar, pållare osv. Det är lite av ett elände det där, och som sagt mycket vanligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja nu var jag nere idag och drog 3 patroner marintätning över hela listen/kanten/springor. tog även och silikonade runt alla pulpitfästen o en del runt fönstren....bara o vänta in hällregnet o ber o kika sen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Ett klokt råd som jag skriver under på. Vi har under en tid jagat en mycket liten men retlig läcka från vår targabåge och vi har gått igenom allt och kollat varje millimeter tätning. Ändå har vi detta lilla läckage, retfullt men också nästan lite komiskt eftersom allt jobb varit förgäves. Fast vi ger oss inte.

Många gånger kan man luras av tätning som visserligen ser ut att täta men som släppt och därmed gör kapilläreffekten resten.

post-10022140-1394237175,6365_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men kom ihåg att silicon inte gärna går att applicera på äldre silicon, man måste vad jag hört ta bort det gamla innan. Sen tror jag att det är sikaflex som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Du har helt rätt. Givetvis är det Sikaflex som gäller och inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...