freddenacka 3 Postad 18 Juli , 2012 Hej Jag ber nu ödmukast om hjälp då jag ställt till det lite efter att ha försökt hjälpa en bekant att reparera en VP AQ211. Det lite mer akuta problemet är att jag har dragit ur fördelaren och hittar inga markeringar för att få tillbaka den i rätt lägge. Det verkar bara gå att sätta fast den i bare ett eller max 2 lagen då det är en skena i botten som gör att den inte skjutes in ordentligt annars. Motorn startar i vilket fall inte efter att jag har monterat tillbaka fördelaren. Jag har gnista då jag har ställt brytare med vinkelmätare 30 grader. Jag har kopplat in strobblampan och den blinkar när jag försöker starta. Nu till det ursprungliga problemet. Motorn harklar lite på tomgång i mellanåt efter uppstart, kör man med den on stund och stänger av sedan så är den mycket svårstartad. Efter att man väl har fått igång den så går den väldigt ojämt på tomgång och verkar sakna ork. Försöker man växla och köra så stannar den väldigt enkelt på tomgång. Jag har bytt kondensator och brytare och stälde allt detta med vinkelgivare och sedan tändningen med strobblampa. Den verkade gå något bättre efter detta men efter att man kört en stund så kommer de ursprungliga problemen tillbaka. Varvräknaren är ostabil på tomgång vilket var början till problemet. jag har mätt belastningsmotståndet och det visade 1 ohm vilket är 0,4 ohm högre än max angivet enligt repbok. Dock är denna ohm mätaren som jag har inte helt pålitlig så är inte hundra på att motståndet verkligen är för högt. Har testat med tändspole från barbordsmotorn och det gjorde ingen skillnad. Insuget satt löst vilket jag har åtgärdat, bubblade från insugspakningen när man körde, jag har dragit åt de lösa bultarna dock ingen skillnad. Har testat att spruta startgas runt insug och fargasare och vaccumslangar men inget direkt gensvar. När jag rörde något kring oljetryckgivaren i bakant av toplocket så dog den, har inte fått fram detta igen efter detta dock. Vid vidare felsökning tog jag dumt nog ur fördelaren och nu sitter jag i det första problemet som jag beskrev. Service manual http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq211_572.html MVH Fredrik Senast ändrad av freddenacka | 18 juli 2012 | 09:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Juli , 2012 Hej, Föredömligt bra felbeskrivning och den länkade manualen skall vi bara inte tala om. (Även om den tycks glida förbi detta med grundinställning helt?) När man monterar fördelaren så måste väl dess drivkuggar träffa rätt kuggar på kamaxeln. Och därefter bör man väl innan startförsök grundinställa förtändningen genom att vrida fördelaren steglöst. Framgår inte riktigt i din beskrivning ifall du har grundinställt förtändningen så att det verkligen kan gnistra ca 6 grader före att främre cylinderns kolv går i topp med stängda ventiler (kompressionsläge) och att samtidigt rotorarmen pekar mot just den tändkabeln? Vad jag förstår är gradskalans nolla du riktar stroben emot liktydig med (främre) cylinder 1:s toppläge, men fördelaren drivs av kamaxeln med bara halvt varvtal. Kanske gnistrar det därför i fel takt, dvs inte i inledningen av arbetstakten utan i inledningen av insugstakten? Rätta mig gärna om det är feltänkt! Haha, man kan bli lätt galen av att fundera på detta. Tur i.a.f. att du inte dessutom skiljt vev- och kamaxelkuggarna, i sådana fall blir redigt knepigt. :-) Senast ändrad av Thomas-1 | 18 juli 2012 | 18:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 605 Postad 18 Juli , 2012 Om du tar ur ettans stift, och sätter ett finger för hålet, och vrider vevaxeln i rotationsriktningen, så kommer du att känna när det blir tryck i cylindern. Vrid då vevaxeln tills märket står mot ca8 grader på skalan. Sätt i fördelaren så att rotorn pekar mot ettans tändkabel. Om inte fördelaren går i botten, måste du vrida vevaxeln tills den går ner i pumpaxelns spår. Sedan vrider du tillbaks axeln till 8 grader FÖD, och vrider fördelaren så att brytarna precis öppnar. Då kommer tändningen att stå tillräckligt rätt för att motorn ska starta. Sen ställer du tändningen med stroboskoplampan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 3 Postad 18 Juli , 2012 Tack för dessa tips! Jag kanske inte läser ordentligt men jag hittade inte hur man grundinställer i manualen. Har bara gjort detta på europeiska motorer. Tror ni det kan vara motståndet som är grundproblemet? Jag ska ut i morgon och fixa detta, återkommer med resultat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 605 Postad 19 Juli , 2012 Har du kollat spänningen vid motståndet? På dessa motorer går strömmen till tändsystemet först från motorn till panelen, genom tändningslåset och vidare genom en av säkringarna på panelen, och tillbaks till förkopplingsmotståndet. Det finns alltså några ställen som det kan finnas spänningsfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 3 Postad 19 Juli , 2012 Hej Det har jag inte gjort, endast mätt det med ohm mätare. Är det farligt att testa att köra utan motståndet? Ska försöka köpa ut ett nytt att testa MVH Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Juli , 2012 Nja, att förkopplingsmotstånd plötsligt skulle öka sitt ohmvärde är nog osannolikt men iofs inte omöjligt. Skulle alltså också hellre mätt spänning direkt på plats, då får man även besked om kablagets skick genom de olika kretsdelarnas relativa spänningsfall.(Eftersom manualen bara tycks ange motståndsvärdet kan man även mäta strömmen, och sen via baklängesräkning lätt få fram ett betydligt mer exakt motståndsvärde än multimetrars usla. Ohms lag är bra till mycket. Skulle använt antingen en multimeters ljudsignal eller en glödlampa kopplad till fördelaren för att säkerställa tändningens grundinställning.(Alltså ersatt tändspolens inkoppling på fördelaren, baxar man runt motorn med handkraft i normal rotationsriktning så får man därmed exakt besked om gnistan tidpunkt gradmässigt via brytarnas läge. [Gnista uppträder alltid exakt vid brytning, givet att strömstyrkan dess för innan hunnit gå genom brytarna tillräckligt länge för att ha hunnit ladda upp tändspolen. (Hur snabbt sådan uppladdning kan ske beror f.ö. vad jag begriper alltid på strömstyrkan i primärspolen ihop med spolens sk induktans? Som i sin tur beror på spolvarvtal, järnkärna etc. (Här blir nog f.ö. brytavståndets 0,4 mm viktigt, för stort avstånd krymper denna uppladdningstid. Vete katten, nåt sånt?)] För att motorn ö.h.t. skall kunna starta måste - enligt tidigare inlägg - flera villkor vara uppfyllda samtidigt. Alltså SAMTIDIGT kompressionstakt, rotorpekande mot cylinders 1:s kabel och någorlunda 6gradFÖD på gradskalan då brytarna öppnar. Själv skulle jag först av allt kollat detta, alltså PRIORITERAT ATT FÅ IGÅNG motorn igen, först därefter börjat fiska efter ursprungsproblemen?? Senast ändrad av Thomas-1 | 19 juli 2012 | 17:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 3 Postad 19 Juli , 2012 Nu har jag fått igång den igen. Gjorde grundinställning som ni sa, startade och ställde den med strobblampan sen. Jag mätte vid motståndet och när motorn går så är det något lägre än 12 volt bytte det i vilket fall Efter att ha åkt med båten och testat så är jag mer inne på att det är ett mekaniskt fel på en av ventilerna på babord sida troligtvis. På tomgång så slår den lätt i mellanåt och belastar jag den utan att ge någon mer gas så dör den med en hostliknade knall. Ingen klokten baktändning men åt det hållet. Kör man den och belastar så är det inga problem, då är den råstark och går som den ska. Filmade lite ned mobilen när den rycker och lägger upp den strax. Har testat att spruta startgas runt insug osv men verkar inte ge nån större reaktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 3 Postad 19 Juli , 2012 Klicka på den här länken för att se och höra problemen, de hörs bäst på slutet http://www.filecentral.se/filecentral/app/sv/pub-downloadForm.html?uuid=6fd6aae1-60ce-4116-98d2-d169dc98bcfa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Juli , 2012 Kul att den snurrade igång. De tolv volten verkar ju okeja tändspolens kablage, men iofs bara givet att det verkligen strömbelastats under din mätning.Finns enligt bilden en annan mätmetod beskriven på sid 103, men där tycks man ha glömt att beskriva brytarspetsarnas läge? Tändpole ballastmotstånd ger enligt min miniräknare med sina beskrivna ohmvärden strömstyrkan 6A i kablaget, men bara ifall motorn råkat hamna med brytarna slutna. (Är de däremot öppna blir strömmen noll och mätningen meningslös.) När motorn går är förmodligen strömmen betydligt mindre än 6A, annars överhettas väl tändspolen? Nå, är knappast nåt fel med tändspolens matning för isf borde väl misständningarna ske oregelbundet? Tycker mig se i videon att gasspjället rycker till vid de rätt regelbundna rycken, så plötslig tryckstegring innanför de nästan stängda spjällen verkar troligt. Svårt att avgöra men jag tycker inte heller att det låter riktigt som misständning, de kommer dessutom så glest och regelbundet. Är det en ventil så skulle väl ryckningen ske oftare*, vartannat vevaxelvarv? Tja, vete katten men som vild gissning kanske nåt fel med förgasarens vakuumgrejs?? *) Exempelvis 800 RPM ger ju hela 6,66 st arbetstakter varje sekund. Senast ändrad av Thomas-1 | 20 juli 2012 | 12:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 3 Postad 20 Juli , 2012 Något säger mig också att det kan ha att göra med förgasaren men hittar inga fel, har dock inte öppnat den, känns lite som om det gick att provocera fram genom att vika på gaspjälsaxeln men kan vara inbildning. Har sprutat startgas runt fargasaren men den reagerar inte på det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Juli , 2012 På sid 45 beskrivs vacuum break setting, manicken tycks sitta på förgasarns utsida och ha en slang inkopplad (i skissen på sid 43). Vet inte vad den är till men namnet låter lite lockande, kanske påverkar den tändförställningen? Skulle nog inte kunna låta bli att pilla lite på den, verkar ju lätt utfört i alla fall. Kanske känner man plötsliga tryckändringar bara genom att hålla i den? Vad händer om man lossar slangen? Är den månne trasig? Senast ändrad av Thomas-1 | 20 juli 2012 | 13:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 3 Postad 20 Juli , 2012 Jag skall ut och titta på detta i nästa vecka igen så ska försöka få så mycket uppslag som möjligt. Är mycket tacksam för dessa tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 3 Postad 20 Juli , 2012 När du säger det så läcker det olja från främre styrbord sida på förgasaren. Kanske man skall skruva den den och lämna till någon kunnig för kontroll. Finns det någon bra firma i Stockholmstrakten som kan ha öppet nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Juli , 2012 Intressant med oljeläckaget, påminner mig lite om mina gamla 70-tals volvobilar med stromberg-förgasare. I dessa fanns en dämpkolv som krävde nån sorts röd oljeliknande vätska, antagligen för att inte den vakuumstyrda mekanismen skulle röra sig flaxigt efter varje kolvslags tryckändring? Ett stort gummimembran skulle också vara helt tätt, om jag minns rätt. Är väl Rochester 2GE förgasare i den aktuella motorn enligt manualen, googlade enligt länken nedan. Kanske hittar du nåt matnyttigt bland träffarna? ...http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&pq=rochester 2ge carburetor&cp=48&gs_id=hkm&xhr=t&q=rochester 2ge carburetor vacuum failure symptoms&pf=p&sclient=psy-ab&oq=rochester 2ge carburetor vacuum failure symptoms&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=200e3e3440b2a682&biw=1173&bih=651 Senast ändrad av Thomas-1 | 20 juli 2012 | 14:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 3 Postad 20 Juli , 2012 Det här känns mer som motorolja så antingen är det sånt som samlats upp från vevhusventilationen eller så är det den oljan du pratar om som blivit svart som motorolja med tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser