Kopparnit 0 Postad 15 Juli , 2012 Hejsan! Är ny här och ny på träbåtar. Har införskaffat mig en gamal träbåt som är i renoverings behov. Först och främst måste ett bord bytas, båten är byggd i mahogny och jag undrar om de finns något alternativ till mahogny som är billigare? Bordet som ska bytas är under vatten linjen och kommer ju målas så rent estetiskt så ska de ju inte spela någon roll om trät har annan färg eller stryktur, men hur funkar det rent tekniskt med svällning och så vidare? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Juli , 2012 Japp du kan använda furu. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emil132 0 Postad 15 Juli , 2012 Skulle jag vara du skulle jag satsa på att hålla mig till orginalet så mycket som möjligt. Om du vill ha tag i billig mahogny så ska du ta kontakt med ett båtvarv, dom har alltid spillbitar eller säljer ofta mycket billigare än byggfirmorna. Jag bytte hela min akterspegel på min mahogny båt och mahognyskivan skulle kosta 9000kr på bejer bygg, men hos mitt lokala varv betalade jag 600kr, och du du hittar båtvarv nästan överallt om du bara letar, jag bor i en liten stad i småland och tvingades därför åka ett par mil men det är helt klart värt det. Om du vill ha ett litet tips påvägen så skulle jag säga att du ska ge dig på båten som helhet innan du börjar pyssla med allt smått ta det sisst istället för i slutändan kommer du förmodligen behöva mer mahogny eller annat material än du räknat med. Om du vill ha mer tips och trix så är det bara att höra av sig! /Emil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kopparnit 0 Postad 16 Juli , 2012 Jo de är ju lite så jag tänker, men för att överhuvudtaget kunna få den flytande så måste jag byta bordet, just de bordet har varit bytt förut ser de ut som för de e skarvat. de konstiga är att de bara är just de bordet och de brevid som är murkna i övrigt är båten är inte alls så skadad... Men de går alltså att blanda träslag men de e bäst att ha samma som orginal. problemet är bara att jag bor på gotland så de är lite små svårt med varv. Däremot är ju furun som har växt här väldigt bra om man jämför med de som växt i rästen av sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 31 Juli , 2012 Du ska INTE blanda fur och mahogny! De sväller olika mycket och olika fort... Bor du på Gotland? Då har du numera hjälp att få på ön! Skicka ett PM med lite mer info till mig så ska jag sätta dig i kontakt med några som renoverar träbåtar i Vall. (eller stavas det Wall?) De har även riktigt fin mahogny liggandes på tork... Jag var där för några veckor sedan och hjälpte till på årets projekt, Iris II, byggd 1905. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 Augusti , 2012 Ja olika träslag sväller olika fort och mycket, men tar du två bitar av samma träslag och utsätter dom för fukt kommer dom oxå att svälla olika mycket. Så TS kan lungt använda furu i botten på sin båt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser