Gå till innehåll
lördag 01 november 2025
RobertL

Mercruiser 350 MAG MPI -02 behöver full gas för att starta när den är varm

Rekommendera Poster

Hej!

Jag hade en annan tråd gällande samma sak. Hittade inte på den nu, samt att det hänt så mycket sen sist så jag startar en ny.

Motorn sitter i en Bayliner 2855 -02.

Symptom:

Kallstart: Inga problem. Startar efter 1-2 sekunder på startmotorn.

Varmstart, återstart inom 2-3 minuter: Inga problem, startar efter 1-2 sekunder på startmotorn.

Varmstart, återstart efter ca 3 minuter: Kräver full gas för att starta. Ger jag inte full gas står den och tuggar och småtänder lite smått. Men inte tillräckligt för att starta. När den väl startat blir det en liten svart rökpuff och bensinlukt i avgaserna.

Som en liten bonus så suger motorn i sig ca 50% soppa per distans än andra 2855:or båtar med samma motor. (Behöver ju inte hänga ihop med startproblemet)

Hypotesen är att motorn av någon anledning surar ner sig och därför inte startar.

Frågan är: Varför startar den kall och varför startar den varm när jag startar om inom 2 minuter? Men inte om jag väntar i 3 minuter eller längre...

Felsökning jag gjort så här långt:

1. Ny IAC (Idle Air Control) enhet. Vanligt fel, vilket leder till att motorn får för lite luft.

2. Ny kylvattentemperatursensor. Vanligt fel, vilket ofta leder till att styrenheten tror att motorn är kall och chokar av den anledningen.

3. Läst ut felkoder med ScanTool. Inga aktiva felkoder relaterat till motorstyrning.

4. Ny termostat. Upptäckte med ScanTool att motorn endast blev 58 grader. Med en 71 graders termostat är nu motortemperaturen 75 grader. Tomgången sjönk på köpet till riktiga 600 rpm.

5. Kollat med ScanTool så att IAC, MAPT-sensor och gasspjällsgivare ger rimliga värden.

6. Kontrollerat slangar mellan spjällhus--IAC--Insug. Bytt en slang som hade lite högt flödesmotstånd.

7. Tätat vakuumslangen mellan insuget och bränsletrycksregulatorerna. Var lös på nippeln på insuget.

8. Mätt upp bränsletrycket i Fuel Railen. 35 PSI på tomgång. 35-40 PSI vid 0-50% gas. 41 PSI vid 50-100 % gas. 43 PSI är riktvärde. Kan hända att mätaren inte är helt exakt. Teorin var att bränsletrycket var för högt och att motorn därför surade ner sig.

9. Lyft upp Fuel Rails och spridare för att kolla att ingen spridare läcker. Vore logiskt att det står och droppar och efter ett tag har det droppat så mycket att motorn blir sur vid start. Men det var tätt.

10. Kontrollerat och rengjort fördelarlock och rotor.

Om jag inte har missat något så tror jag mig ha täckt in parametrarna luft och bränsle. D v s att jag kollat de komponenter som styr mängden luft och bränsle vid startögonblicket:

Bränsle: Med gasen på tomgång så avgör framförallt tempsensorn för kylvattnet hur mycket bränsle som ska sprutas in. Styrenheten reglerar den tid som spridarna är öppna. Förutsatt ett givet bränsletryck, vilket jag oxå verifierat.

Luft: Det är IAC:n som styr luftmängden vid tomgångsstart. Den är ny och kontrollerad med ScanTool att den fungerar som den ska.

Då ska luft och bränsle finnas i rätt mängder. Då behöver motorn en gnista, tändningen har jag inte kollat upp alls så när som på fördelarlock och rotor.
Frågan är varför skulle gnistan vara tillräcklig för kallstart och varmstart inom 1-2 minuter. Men inte tillräcklig för varmstart efter ca 3 minuter?

Vi behöver förstås kompression oxå. Men jag frågar mig samma sak som för tändningen.

Det enda spår jag känner finns kvar är tändningen. Är gistan så svag att det orsakar problemet?
Ska ta ur stiften och kolla kondition och elektrodavstånd.
Eller för all del om gnistan kommer vid fel tidpunkt. Men tändningen är inte ställbar.

Det rimliga jag kan komma på att kolla upp nu är:

Tändstiften
Att med kylspray duscha, tändmodul, motorstyrenhet och kanske nån mer komponent för att utesluta ett glapp som har ett termiskt samband.

Är det någon som kan ge mig hjälp på traven?

Alla ideer och uppslag är varmt välkomna, eftersom jag snart blir galen  :)

Tack på förhand,
/Robban

Senast ändrad av RobertL | 03 juli 2012 | 21:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När byttes bränsle filter, stift, fördelarlock samt tändkablar senast? Jag skulle nog kastat mig över dessa delar, och även tänspolen, om den är kass kan ge sådana symptom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fin och gedigen undersökning. Tändspolen kan vara en knepig en. Svår att testa utan specialutrustning.

Det jag läst mig till är att en tänspole kan fungera bra kall, men vid värme kan orsaka problem. Eftersom du felsökt både luft, bränsle osv så finns det inte mycket mer att kolla på. Måste ju vara något med tädningen eller runt omkring detta. Eler rent ut sagt något maskin fel. Sedan händer det faktiskt att ECU datorn kan falera. Tycker det låter vettigt att köra lite kylspray på denna. Och se om den reagerar annorlunda. Men tändspolen är en möjlig orsak, och rätt så billig jämfört om det skulle vara datorn.

Sedan är det inte helt fel att ha en tändspole liggande i båten. Om det nu mot all förmodan inte skulle vara denna.

Kolla även över batteriet samt polarna och kablarna därifrån till motorn.

Tyvärr har jag läst en mähgd rapporter om just detta fel du beskriver i några jänkar forum. Du är inte ensam om detta probelm. Dock har jag aldrig set ensjävklar lösning. IAC har det vairt i vissa fall. Men även datorfel. Och många där man aldrig fått reda på vad felet var.

Lycka till! Och rapportera tillbaka när du finner felet. Kan hjälpa nästa människa med samma fel.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten uppdatering.

Gjorde slag i saken och bytte idag tändspole, fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift.

Var ett litet elände att komma åt alla tändstift, så många svordommar senare var det gjort och jag kastade mig över den fastrostade tändspolen :)

Märker en markant skillnad på att motorn är mer lättstartad oavsett situation. Däremot åtgärdade det inte problemet med att jag måste ge gas vid återstart efter några minuter av varm motor.

Var dock intressant att titta på stiften. De hade en klart dominerande svart sotbeläggning. Så antingen får motorn för fet bränsle/luftblandning eller så är det orsakat av att det varit för dålig gnista och därmed otillräcklig förbränning. Jag ska skruva ur nått stift om nån vecka och kolla hur de ser ut då. Är stiften sotiga igen är förmodligen bränsle/luftblandningen för fet. Och då återstår nog bara att börja fundera på om styrenheten är felaktig.

Nu kommer jag pausa felsökningen. 4 veckors semester på sjön börjar i helgen. Kanske tar med lite kylspray och testar och går över kablage och kontakter ifall det blir några regniga dagar.

Kanske dessutom dyker upp nån snilleblixt när man som minst anar det :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stiftens sot kan jo komma från dina otaliga återstartsforsök. EFI/MPI motorerna skall normalt kunda startas utan gaspådrag, varm som kall, men jag vett att det kan förakomma problem just när motorn är varm och man forsöker återstarta motorn när den enbart har sjunkit något i temperatur. Du skriver att den nu startar lättare, men att fortfarande måste ge gas. Menas då forfarande full gas, eller lite gas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hur gick det. Fick du ordning på motorn.

Jag har exakt samma problem med min 6.2 MPI -03.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Symptomen som beskrivs ovan kallas "vapor lock". Tror Mercruiser löste det på nyare motorer genom att sätta in cool fuel gen3-filter istället för de gamla glasburkarna.

Sök efter "mercruiser vapor lock" på google så kommer du få massvis av tips på engelska forum!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Symptomen som beskrivs ovan kallas "vapor lock". Tror Mercruiser löste det på nyare motorer genom att sätta in cool fuel gen3-filter istället för de gamla glasburkarna.

Sök efter "mercruiser vapor lock" på google så kommer du få massvis av tips på engelska forum!

Det konstiga är att det aldrig har varit problem tidigare med någon av motorerna och nu kan bägge mina motorer helt plötsligt inte starta när dom är varma om jag inte har lite gas vid start. Som jag förstått är att bensinen som varit lagrad över vintern i tanken kan ställa till med extra problem. Jag skall prova hälla i ett par flaskor Sta-Bil Marine om det kan hjälpa. När det gäller ång lås i bränslet kan jag inte läsa någonstans att Mercruiser rekommenderar någon form av tillsats men kanske kan vara värt ett test.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...