Gå till innehåll
lördag 18 juli 2026
rejas

Specialbanjubult vid luftning md21a

Rekommendera Poster

Hej!

Håller på att i panik få båten i sjön. Det börjar bli dags nu.

Måste lufta bränslesystemet men lyckas inget vidare. Jag vet att det finns massor av trådar i ämnet och har läst dem. Även kollat i den fina manualen. I manualen står det att man vid luftning skall byta ut en av banjubultarna mot en specialsjruv (vp 884308). Någon sådan har jag så klart inte.

Den riktiga skruven som sitter där verkar vara en vanlig dubbel banjobult. Jag antar att specialaren har den övre eller undre slangen stängd eller centrumhålet stängt. Någon som har en som kan förklara för mig hur slangarna kopplas ihop med specialskruven 884308 så skall jag nog kunna mecka ihop en sådan. Banjobulten sitter på en ingång till bränslefiltret och den ena slangen kommer från motorn (retur) och den andra går till toppen på tanken.

Tacksam för hjälp!

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett nån specialskruv för att lufta vare sig en 21 A eller B. Det sitter en kran på returslangen ihopskruvad med en backventil. Stäng den och pumpa och öppna skruven på insprutningspumpen tills det kommer utan luft. Ibland behöver man lufta på insp. pumpens andra skruv med. Har aldrig behövt lufta på spridarna MD21 är ganska snäll med lite luft. Glöm inte öppna returen när du är klar.

Se först till att du har luftat på CAV-filtret på motorn och på båten om det finns, förfyll kopparna med diesel om du bytt filter så går det lättare. Riktigt knepiga bränslesystem kan behöva förfyllas med diesel från tank och framåt (med slang och tratt eller andra knep) men det har inget med motorn i sig att göra.

Så här har alla 21:or jag sett sett ut:

http://www.marinepartseurope.com/PentaPictures500/6385.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...