Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Snipan_71

Täta - hur gå tillväga vid trångt läge?

Rekommendera Poster

Hejsan,

Finns det nån vänlig själ som kan hjälpa mig med lilla problem.

Det är så att jag försöker täta under överliggaren på relingen, men det är så j***a trångt så det går inte med vanliga piparna som följer med patronerna till Sikaflex.

Det är bara drygt 4cm mellan däck och överliggaren, se bilden.

Finns det böjda pipar för sånt här ändamål?

Fram med alla era kreativa förslaglaugh

Tacksam för all hjälp jag kan få

post-10020535-1394237142,7908_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mindre jobb brukar jag köpa Sikaflex på tub. Då slipper man pislolen och den tub jag köpte i går var nog inte mer  än 10 cm plus pipen. Dessutom kan du ju vinkla tuben när du tryckt ur lite Sika.

post-945-1394237142,8257_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju att få tag i injektionssprutor på Apoteket (tror att det finns de som inte kräver recept) eller så kanske det funkar med en marineringsspruta som finns i vanliga affärer. Annars kanske du kan använda en metod som jag börjat använda till alla möjliga applikationer, en enkel fryspåse att använda som sprits! Fungerar utmärkt för att få diverse produkter till konstiga ställen.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att få fast en gummislang på pipen. / Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen:s förslag var bra men det blir dyrt, eftersom hela relingen är drygt 5x2meter.
Jag får försöka göra nån egen pip men det verkar inte enkelt...

Ja, relingen är inte 5x2 meter utan 5meter på vardera sida :))

Era förslag är bra, ge mig mera:)

Tror ni på att värme en orginal pip och böja den? Eller kommer den bara att vika sig platt?



Senast ändrad av Skeppshult | 30 juni 2012 | 05:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att värma och böja pipen är väl värt ett försök

Annars får du får köpa en tub och sen fylla på den efterhand från de stora patronerna, genom att öppna den i bakkant. Ett himla kladd. 

Synd att du bor så långt bort annars hade du kunnat få min.wink Skall montera en ny Däcksförskruvning för diesel idag, sen får väl tuben ligga på reserv tills behov uppstår igen.

Brukar använda engångshanskar av vinyl när jag jobbar med sikaflex mm. Dom kostar 50 kr för 100 stycken hos Claes Olsson. Stoppar ett antal i bakfickan. Blir handsken kladdig byter jag till en ny. Gäller bara att ha nåt bra ställe att släppa den gamla. Brukar försöka vänga den så kladdet kommer in.



Senast ändrad av toaen | 30 juni 2012 | 06:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kopparrör som du böjer till och trär utanpå pipen.

Är ju relativt lätt att bearbeta. går ju att platta till i utloppsänden

Har en gammal bränsleledning som jag skall riva ur i närtiden. Håller på att flytta dieseltanken.

I värsta fall får jag skicka dig 10 cm i ett brev. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns pipar till patronerna som är svängbara/böjbara, har köpt sådana på wurth i Stockholm/Bromma, ca 10 sek/st

M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag la en sträng sika mellan sittbrunnen och en pedistal till styrningen igår. Trångt som bara den. Hittade en gammal skidstav i trädgården som använts som blompinne. Sågade till den i lämplig längd och trädde den på pipen. Fixerade med maskeringstejp. Funkade kanon. Ska ner till båten snart och kolla om det blev tätt då det regnar i sthlm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nåta den...införskaffa en båttillbehörs bok..om hur man gör..!

eller nåta med piprensare epoxy rå linolja...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...