Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Vkusten

Vilken motor?

Rekommendera Poster

Köpte en Yamaha 40hk /1999 (enligt säljaren) Jag vill försöka fastställa vilken typ av motor det är, via sidan ishopmarine.com. Men alla Yamahas 40hk har bara tre cylindrar. Min har fyra..!

Vad är det som gäller?

Min motor skulle tydligen vara uppgraderad till 50hk. Man kunde tydligen göra det innan 2002, men det har väl knappast något med antalet cylindrar att göra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha gjorde gtre huvudtyper av 40-hästare 1999.. En 2-cylindrig tvåtaktare, en 3-cylindrig tvåtaktare och en 4-cylindrig fyrtaktare. På motorns typskylt på bracketten finns dels modellkoden som är en kombination av 3 eller 4 siffror och bokstäver och dels serienumret som är 6 eller 7 siffror långt.

Om du skriver vad du har för modellkod och serienummer så kan jag berätta vad du har för motor och hur gammal den är. Ditt serienummer är unikt så du kan XX:a de två sista siffrorna om du inte vill skylta med motorns identitet på internet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara L4006xx. Tror att det fattas lite tecken, men jag skall kolla upp det.

Det roliga var att de reagerade på verkstaden när jag sa att jag hade fyra cylindrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skrev du ju inte vad du hade för modellkod men en långriggad 4-cylindrig fyrtaktare från 1999 ska ha ett serienummer inom intervallet 400687 - 402152. Du har i så fall modellkoden 66W och motorn är en F40 AETL. Släng upp ett foto på motorn så kan jag säga om det är en sån du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lång rigg L400646

någon annan modellbetäckning har jag inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla mina listor imorn igen. Spontant känns det som det är rätt modell men den är en sen 1998 istället för en 1999 eftersom den ligger några nummer före produktionsstarten för 1999..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, tack för svaret.

Hittar inte den på ishopmarine.com, men dom kanske inte har alla modeller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju det en USA-sida o det skiljer en del i utbudet på USA och Sverige men sidan behöver inte va komplett heller. Men såldes inte motorn i USA det året finns den definitivt inte med på USA-sidor. Är det denna motor du inte får o starta i en annan tråd..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, samma motor.

Den startar ibland. Och ibland inte. Utan att det gjorts någon förändring mellan tillfällena. Startmotorn går alltid igång.

 

När den inte vill starta då tänder den inte alls. Doxk kommer det soppa fram till stiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...