Gå till innehåll
måndag 04 augusti 2025
Jsen

Ja blir tokig...vart kommer vattnet ifrån

Rekommendera Poster

Har ett problem som jag snart blir tokig på.

I höstas hade jag inne båten på service, jag hade fått vatten i tanken, dom dränera hela tanken att det instalerades ett filter som skulle separa vattnet från bränslet.

Låt säga att jag har varit ute i 2 timmar totalt sen jag la i båten, allt har funkat i prefekt, då har det varit bra väder och spegel på sjön, men i går när vi skulle gå hem...det var ordentlig sjö och det guppade bra, rätt som det var dog båten, kraften bara tog slut, jag skruva loss filtret och tömde det på vatten och sen var det bara att åka igen...men vart kommer vattent ifrån, jag fattar det inte?

Jag har bytt även gummiringen till bensinlocket för att försäkra mig att det inte kan komma in något regnvatten den vägen.

Har snackat med min båtmeckare och han kan inte fatta hur detta kan vara möjligt.

Blir tokig av att inte kunna hitta felet.

Båten är en Sea Ray 200 från -93

Tacksam för tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankningens luftning är redan kollad tyvärr och det kan omöjligt komma in vatten den vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

....och Du är hundra på att det inte kommer genom tanklocket? Kan ju vara så att det är spräckt eller otätt på något annat sätt än just vid packningen. Försök att med tryckluft  blåsa på/genom locket. Iofs. Lite långsökt men prova.

/Nimbus 28.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska inte säga att jag är 100 på tanklocket, men tycker ändå att jag borde se om det är någon spricka i det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken sorts tank har du? Rosfri, plast, glasfibertank som är den del av skrovet etc...

Kan du komma åt att trycksätta tanken och sen spreja såpvatten vid t.ex. påfyllningen, avluftningen mm.

OBS! Om du trycksätter tanken tänkt då på att inte trycksätta med för hårt tryck, det räcker med ca 0.3-0.5 Bar. Med för högt tryck riskerar man att tanken blir rund och då får man nya problem...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bensin luktar ju kraftigt och illa som bekannt. Märker du nån bensinlukt och därmed kan sniffa dig fram till läckan? Om inte kan man misstänka nån packning vid tanklocket t.ex som släpper in vatten vid sug ( lufttrycksförändring ) , men tätar vid övertryck i tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke: Antag att dräneringen av tanken i höstas inte blev riktigt fullständig. Så kommer du ut i gungeligung och vatten som ligat i någon ficka i tanken kommer loss och hamnar i filtret/vattenavskiljaren. Men detta förklarar förstås inte hur vattnet kom in i höstas!Mv

Mvh/Sea Manaic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

jag har varit med om nått liknande.

eftersom avluftningen satt i ankar(tamp)boxen fram ,kunde vattnet omöjligt tränga in den vägen.

öppnade luckan och kikade in. där längst in satt avluftningen och lite längre och högre upp satt självlänsen för utrymmet.

gissa hur vattnet kom in i tanken.......

mvh jonten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla tips och ideér, dessvärre är jag ingen mekare själv men tar med mig dessa tankar till mig båtmekaniker så får vi se om det kan hjälpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...