Gäst Wille Postad 13 Januari , 2005 Vad har ni för renoveringsplaner eller blir det nåt nytt till båten iår? För egen del så blir det en ny genaker på peke ny snurra. Och kanske en tanke om en vinge på kölen om det nu kan fungera som jag tänkt. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 13 Januari , 2005 Peter, min tanke ang. vingkölen är att beroende på dess utformning få vikten lite längre fram. (kanske slippa extra vattentank) att få ner vikten där den behövs mest. Att få en bättre kursstabilitet. mindre avdrift. och beroende på dess profil eventuellt kunna skapa ett lyft. Tänkte prova med att kapa till av 40 mm stål som skäres med vattenstråle med rundad framkant och något spetsigare bakkant. Därefter borras 20 mm hål som gängas i kölen, sedan dit med bultar. Skulle detta fungera så lyfter jag upp båten och svetsar permanent. Detta blir en låg kostnad om det nu inte skulle fungera. Snurran blev en Johnson 8:a -05, hade tidigare en 6:a-00. vikten på dessa två är dock identiska (samma block) Peket är i 60 mm alu, som är indragbart på däcket. genakern monteras på en Harkenrulle för enkel sättning. /Wille :shock: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 15 Januari , 2005 http://www.sxk.se/tekniska/forum/forumShowQuestion.asp?id=1454 Har du läst det här Wille? 8-) SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 16 Januari , 2005 Hej SvenA. läste detta innan jag skrev inlägget. ska låna boken på bibblan, så får jag se sedan. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 16 Januari , 2005 Åtgärdslistan är som vanligt ganska lång.... Skall slipa ned färg under vattenlinjen, den polerande gamla färgen skall bort, se bif.bild. Är trött på färg kletar av sig t.ex. när man badar eller när båten står i vaggan. Klubbkompis båt är bottenmålad med VC17, ser kanonfin ut. Minst 2 år gammal färg, perfekt skick. Funderar på om det finns blå VC17. Den verkar fungera bra i insjövatten. Nya Silva Star loggen skall monteras. Akterstagsfäste masttopp skall flyttas akterut så att akterlik storsegel går helt fritt även när det är hissat upp i topp. Mantågsinfätning förpulpit flyttas ned så att Genua går fri. Klurar på nån sorts enkelt bomuthal..... Relingslist skall bort, rengöras, sättas tillbaka. Plus sedvanlig rengöring, polering in o utvändigt. 15 veckor kvar till sjösättning :-) SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 90 Postad 16 Januari , 2005 Hej Wille, ska dricka kaffe sen ska ja bort till min fingal som snart ska få monterat en 2gm20(yanmar). Så mycket mer blir det nog inte innan sommare. Har tänkt å segla en säsong å se, jag köpte henne i november Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 16 Januari , 2005 Ja Sven jag håller med dig fast här är det rött som allt blir. Men i saltvatten då? Hur fort blir undersidan som en gräsmatta det var ju inget på min när jag hämta den i höst jag såg bilderpå en som var långpälsad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser