Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Soumi_batti

Utombordarstölder vart tar de vägen?

Rekommendera Poster

Jag tänkte starta en kanske litet laddad tråd, men likväl något som berör alla båtägare:

-Hur ser den typiska utombordartjuven ut? (ålder, bakgrund, osv)

-Vart tar motorerna de stjäl vägen? (eget bruk, blocket, utomlands, osv)

Let the show begin...cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tips i Grekland för 5 år sen och en länk till en firma i Litauen som sålde billiga utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är volymstölderna du är ute efter. Då har du män mellan 18 och 50 som reser runt i västeuropa och gör grovjobbet och får betalt för varje stulen motor de levererar till uppköparen enligt spec. Dessa går till gamla öststaterna för vidare distribution ut på marknaden. En väloljad verksamhet som ger god avkastning för skurkarna.

Sen finns ju de vanliga pundarna som stjäl motorer som snabbt och lätt skall gå att avyttra i mindre avancerade nätverk på hemmaplan. De går ut på blocket, tradera och småhandlare efter att ha legat på is över vintern då ägaren och polisen insett att motorn är borta för gott.

De senare är kända av polisen och gör kortare voltor då och då för vad de råkar ha hemma eller i bilen då polisen råkar ta dem. Den första kategorin är lurigare då det är grupper sammansatta av både kända skurkar som har vett på att hålla sig i periferin och nyrekryteringar från ställen med hög arbetslöshet och lite framtidshopp.

Att stjäla utombordare är ju inte direkt raketforskning i jämförelse med t.ex. värderån och kassaskåpsjobb så rekryteringsbasen är ju ganska bred.

Att få stopp på detta kan, som jag ser det, bara ske genom att konsumenterna kräver stöldskydd på samma sätt som bilar har idag. En stulen motor skall helt enkelt inte gå att få igång utan ägarens orginalnyckel. Bilindustrin har lyckats så varför inte båtmotorer?

Till sist, riktigt åtråvärda bilar stjäls fortfarande och så kommer det att förbli, likaså riktigt åtråvärda båtmotorer. Men ingen biltjuv stjäl en vanlig V70 idag, det är inte mödan lönt. Man måste ha samma skyd på en vanlig Mercury 115.

Kriminologi är intressant tills man blir drabbad av den.

 

mina fem öre...

/D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns inga säkra stöldskydd. ALLT går att forcera även Volvos. En  laptop med rätt mjukvara och anslutningssladd till motorns elektronik. Så det effektivaste är att göra det så svårt som möjligt att komma åt motorn eller båten. Larm med sms sändning och ljudande siren ett ex.

GPS men vem vill ha tillbaka båten som varit och vänt i Lithauen efter någon månad??

Vakthållning av klubbmedlemmar som inte sitter och fikar hela natten är också bra.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...