Jump to content
Thursday 05 December 2019

Kalle_AMK

Medlemmar
  • Content Count

    119
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Kalle_AMK

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ok. Tack för tips. Jag ska klura och testa. Bara isen släpper snart så får jag testa i vattnet också. K
  2. AlfaAlfa - du har så klart rätt. Max hiss på liften ska vara högsta möjliga hissning. Du skriver: "max höjd på din motor så att torpedo på växelhuset ska vara i vattenytan vid max hastighet". Torpedo på växelhuset - är det anitkavitationsplattan? Tyvärr har min brackets utformning skapat lite problem med motormontaget så jag behöver samtidigt hitta en bra lägsta höjd för montering som fungerar i alla farter samtidigt som styrningen går fri utan att ta i bracketen. Kalle
  3. Hej igen. jag fortsätter i denna lite spretiga tråd om mina upplevda problem. Sedan speedrails monterats når jag ett tillfredsställande resultat om jag placerar extravikt i fören och kör helt intrimmat. Extravikt förutom batteri och jeepdunk som nu är fast monterat. Jag är alltså inte nöjd. Därför har jag bytt motor till en yamaha 225hk 2takt med 20tums rigg. Denna väger lite under 200kg. 196kg står det någonstans och på motorn står det 180-200kg. Dessutom är den mycket kortare som sagt. Den är inte sjösatt ännu, men monterad på båten tillsammans med en hydraulisk hiss. Nu undrar jag vilken höjd jag bör välja som lägsta nivå på motorn. Just nu sitter antikav.plattan 35mm över kölens linje. Det är nästan exakt som den förra motorns högsta höjd vilket inte var några problem för propellern. Det är än så länge samma prop - Yamaha Performance 27P. Jag vill flytta motorn ett eller helst två hål upp för att bättre få plats med styrning och annat. Det skulle isf bli 60mm över köllinjen. B la Tugge har skrivit att man kan hissa mer ju längre setback man har. Så vad är lämpligt? Kalle
  4. Så sant. Det är hur som helst väldigt kul att lösa problemen. Iaf när det är gjort - under tiden kan det kännas hopplöst. Speciellt om man som jag befinner sig i sommarstugan på en ö utan bro. K
  5. Jaha - eftersom ingen svarat på detta ämne får jag väl besvara mina egna frågor. Att motorn gått ryckigt verkar bero på oxiderade ledningar till och från en av tändspolarna. Jag har polerat upp den nu och då gick motorn mycket jämnare och hade bättre ork, men tvekade fortfarande några sekunder innan respons på gaspådrag. Sedan jag bytt alla delar i bränslepumpen är tvekan helt borta. Tidigare hastighetsrekord var 37,2 knop. Nu noterade jag 38,7 vid första resan. Det betyder nog att förgasarna mådde bra av lite omvårdnad. Åter nöjd båtägare alltså. Kalle
  6. Jag skulle inte tro det är möjligt. En lastbils parkeringsbroms ansätts mycket riktigt av att trycket släpps ut. Det sker genom att en mycket stark fjäder inuti bromsen tillåts bromsa. När man sedan trycksätter igen pressas fjädern ihop och bromsen lossar. Det vore ju verkligt klantigt att låta denna fjäder sitta kvar. För att inte säga omöjligt. K
  7. Min motor är alltså en Mariner 60hk utan separat oljesmörjning. Jag tror den är från 89-92nånting men vet inte säkert. Den har den sista tiden gått ryckigt och inte gett full effekt. Den har alltså haft lite svårt att gå över planingströskeln och jag kommer upp i 32-33 knop snarare än 37 som jag brukar. Den tvekar någon sekund på gaspådrag (från halv gas till full) och när jag drar av på gasen sakta håller den samma fart och varv som om den redan får så mycket bränsle den kan få. Detta gäller inte från full gas utan ca 20 knop. När jag drar av på gasen håller båten stadigt 20 knop tills jag dragit spaken betydligt närmare tomgång. Båten har ren botten osv. En motorkunnig kille som jag tror på sa att det var skitiga förgasare som var problemet sedan jag beskrivit symptomen. Jag trodde först att det var tändproblem, men killen trodde inte det. Han sa dock att jag kan testa om spolen är frisk genom att se om gnistan kan hoppa ca 10mm mellan stift och motorblock. Det gör den på alla 3. Jag har nu fått tillbaka motorn med tvättade förgasare och nya stift. Första resan ut till ön (3 NM) med 6 pers och packning kände jag mig nöjd eftersom jag inte upplevde någon tvekan och vi lätt kom upp i 25 knop. när jag sedan vände tillbaka till land för att hämta resten av packningen ville den knappt komma upp i plan. Vi har väldigt grunt och bevuxet där båten ligger. Just nu är det lågvatten vilket inte gör saker lättare. Kanske gick motorn lite i leran och jag fick vänta ca 30-60 sekunder på en bra skvallerstråle. Oroliga sekunder. Strålen brukar vara tveksam eller till och med försvinna när jag tiltar upp mycket. Men när strålen väl kom körde jag iväg - ensam i båten. Nu kom jag knappt upp i plan och motorn tvekade mer än vanligt. När jag gav full gas lyckades jag med en hårsmån hålla 17 knop. Jag provade att choka, pumpa med gasen under gång, gå ner på tomgång och sedan till fullt men den ville inte. Nu har jag blåst med tryckluft "baklänges" i kylslangen, kört en stund med bensin från en annan tank och sedan tillbaka till min tank. Jag har även pumpat på blåsan under gång utan resultat. Dock var det jäkligt att komma åt så jag är inte säker på att det testet är att lita på. Nu går den ungefär som innan rengöringen av förgasarna. Någonstans har jag hört att kylvattentrycket har med bränslepumpen att göra. Stämmer det? D v s att lågt kylvattentryck på verkar bränsletillförseln på något sätt. Jag vet att efter en längre luftfärd en gång betedde sig motorn ungefär såhär dvs tvekade och tappade ork. Den gången drog jag av på gasen och sedan gick hon för full igen. Annars känns det som att den inte får bränsle som den ska. Varför vet jag inte. Jag hade en mercury rakfyra förr. Den hade en bränslepump med ett membran som jag fick byta ibland. Symptomen då var att den storknade på full gas men gick i övrigt bra. Tacksam för snabba svar. Jag är ute på ön nu och vill gärna komma i land på rätt sätt. K
  8. Kanske tycker någon att jag skjuter vilt åt olika håll med mina idéer och testande. Viktfördelning hit och hissa motor dit plus frågor om olika propellrar och speedrails. Det har mycket att göra med hur och i vilken ordning jag berättar om mina problem. Jag har resonerat ganska mycket med mig själv och en kompis som åkt med på nästan alla provturer och jag har försökt att ändra på en sak i taget för att ha kontroll på vad som gör skillnad. Och nu har jag till slut monterat Speedrails som jag pratat om tidigare. Det har jag sedan några år även på min andra båt där det gjort stor skillnad till det bättre. Dock är det en liten 17fotare. Den kan numera köras i plan i ca 11-12 knop trots ganska vass v-botten. tidigare gällde minst 15-16. Nåväl - skillnaden på smugglern var avsevärd. Jag har bara kört ca 10 NM i blåsigt väder men kan ändå konstatera att jag har lägre planingsfart än tidigare. Ca 17-18 knop fungerar utan att hon sätter sig på baken. Helt intrimmad kan jag köra genom vågorna upp till 50 knop. Nu slår hon inte längre men jag kan tycka att fören ligger lite lågt dvs hela skrovet ligger i vattnet. När jag trimmar ut blir hon lätt i fören och går ganska högt i vågorna. Det blir långa och härliga luftfärder och jag känner att jag måste öva mer på detta för att känna mig säker. Fortfarande är motorn för lågt monterad och det går inte höja mer, men jag ska som sagt byta rigg till en kortare och då kan jag hissa lite mer. Om jag förstått er rätt får jag mindre stävlyft ju mer jag hissar och nu är stävlyft inte längre ett problem så det kanske inte är nödvändigt för den sakens skull men det står en plym av vatten runt motorn så lite vill jag nog hissa i vilket fall. Skulle det visa sig att mina speedrails ger för mycket lyfteffekt kan jag alltid demontera dem men jag tror de kommer få sitta kvar. Tack för all hjälp. P.S. Jag har flyttat batteriet enligt ordination. Det sitter även en jeepdunk med dito hållare i fören. K
  9. Ja, du har rätt i det, Tugge. Jag ska bygga om motorn till 20tums rigg. Som det är nu kan jag inte höja den mer och antikav.plattan är ca 40-50mm ovan kölen nu. Jag hade tänkt bifoga en bild men vet faktiskt inte hur man gör. Kan man copy-paste:a en bild i textrutan? K
  10. Den motorstorlek du är ute efter är väl den vanligaste och det finns både info på tillverkarnas hemsidor samt tester gjorda. Du efterfrågar fakta men på ett forum får du åsikter - mer eller mindre väl grundade sådana. Frågar du en säljare får du såklart veta att dennes märke är överlägset bäst alt. billigast. Efter de tester jag läst har jag kommit fram till att bränsleförbrukningen vid maxvarv är ganska lik oavsett teknik, men vid marchfart/varv ligger fyrtaktarna lite lägre. Skjut mig om jag har fel. Jag tror att fyrtaktare i allmänhet är lite tystare än 2-taktarens trevliga "orr". Vad man vill lyssna till är en smaksak. Etec drar lite olja hela tiden under gång medan fyrtaktarna "kräver" dyrare service med tätare intervaller. Vad gäller vikt skiljer det lite men marginellt i mina ögon. Se nedan: Suzuki 70-90hk 155kg. 4-takt Evinrude Etec 75-90 145kg, 2-takt Yamaha 75-90hk 166kg, 4-takt Honda 75-90hk, 169kg, 4-takt Mercury 80-115, 165kg, Fyrtakt Mercury Optimax, finns bara från 115hk och uppåt. Hitta ett eller flera tester i din storleksklass och välj den som fått bäst resultat. Eller köp den billigaste. Eller köp den som du kan serva på hemmaplan. Jag tycker Honda brukar vara snyggast. De brukar även vara tystast och snålast. I gengäld når de ofta lägst topphastighet vilket kan förklara förbrukningssiffrorna något. Som jag upplever din situation står du inför en djungel. Jag tror man måste bestämma sig för en linje och hålla sig till den. Själv har jag inte ekonomin till nya motorer och harvar därför runt med äldre som drar mer bensin. Klart medveten om att det i slutändan ändå är det billigaste alternativet men hade jag råd skulle jag strunta i det och köpa mig tillförlitlighet. K
  11. Tugge: Jag vill se en bild av din båt som är 420cm lång och har 170cm setback... K
  12. hej igen. Nu har jag provat båten med 6 personer i. 6 vuxna. Med tre av dem sittandes i fören, jag själv i mitten och två lättviktare i aktern slår båten fortfarande. Visst blir det lite skillnad men det är mer än tendenser. Jag upplever att den går bättre ju högre fart man har. 6 pers och 48 knop och lite uttrimmat blev ganska behagligt. Dock tyckte mina ännu ej båtvana jobbarkompisar att det bitvis var lite väl spännande. Så jag tror att en flytt av batteriet gör viss skillnad men inte hela. Jag ska göra det ändå, var så säker, men som sagt - här finns större problem att finna. Efter lite funderande slog det mig att jag inte nämnt att jag har en motor med XXL-rigg dvs 30 tum. Inte 20 och inte 25 utan 30. Det gör ju att motorn "drar" akterspegeln bakåt genom att skuta på framåt under akterspegelns nivå. Ju högre upp den "drar" desto längre hävarm och desto mer stävlyft. Har jag rätt? Som Tugge skriver minskar stävlyft med hissning av motorn. Det gör skillnad även här, men nu kan jag inte hissa högre. i Så fall får jag hitta en motorlyft som hissar mer än den jag har. min hissar ca 4,5-5 tum. T-H Atlas hissar 7 tum har jag sett, men som sagt hamnar motorn ännu högre då. Det finns inte minsta tendens till att propellern släpper så jag kan nog hissa klart mer. Nu undrar jag: Ska jag låta bygga om motorn till 20tums-rigg? Jag har fått ett pris på det som är klart acceptabelt, men då vill jag ju märka någon riktig skillnad också. Vad tror ni? K
  13. En fråga om batteri - är det en bra idé att sätta ett 12V mc-batteri (1,5-2kg) närmare motorn och dra långa kablar till det egentliga startbatteriet som jag i så fall placerar i fören? Parallellkopplat. Eller får jag lustiga effekter då? Jag kanske är fel ute och bara ska köpa vettiga kablar, men jag tänkte att det blir extra knuff på vägen. Det är ju något konstigt med el som bekant och jag har inte blivit vän med den ännu. K
  14. Ok. Ni har nog rätt i att jag bör flytta batteriet. Jag har redan ca 2 meter långa batterikablar och de blir väl ca 6-6,5 meter om jag flyttar batteriet längst fram i stuven. Frågan är då om jag måste upp i diameter. Jag har för mig att jag har 50mm2-kabel nu, men jag kan inte ta gift på det. De var hur som helst riktigt dyra - typ 850kr har jag för mig. Ja ja, jag har beställt en hållare för jeepdunk som ska placeras så långt föröver det går. Jag köper väl en batterilåda också och lite kabel. Något ska man väl göra i vinter också... K
  15. Nu har jag provat 3 olika propellrar: Ensam i båten och 20kg liggandes i fören. High 5 25P Yamaha Perfomance 27P samt en 3-bladig 23P som jag inte vet vad den heter. Den har just ingen rake vad jag kan bedöma. Bladen har ganska raka avslut. Jag hade tänkt lägga till ett foto av den men har tyvärr glömt ta bilden. Egenskaperna med High five har jag beskrivit ovan. Det är tyvärr inte någon större skillnad med de andra proparna. Möjligen kom jag lättare upp i plan och kunde således hålla en lägre planingsfart med 23:an, men även med den slår båten som om det gick långa vågor. Med Yamaha Performance har jag ändå behagligaste gången. Mellan 25 och 42 knop går båten mjukt och jag kan trimma ut ganska mycket vilket ger ett skönare gångläge. Lite högre ur vattnet och mindre slag. Ju lägre planingsfart desto mer slag. I 22 knop känns lite larvigt. Det är som att aktern håller på att trilla ner under under planingströskeln hela tiden. Som det känns nu behåller jag Yamahapropellern och säljer High five. Kanske springer jag på en Bravo 1 som jag testar, men Jag är nog tämligen nöjd ändå. Dock kan jag inte riktigt släppa tanken på speedrails på yttersta steglisten så långt akterut det går. Det borde lyfta båten i låg planingsfart. Tankar om det någon? K
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy