Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Chez

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Chez

  • Placering
    Kadett
  1. Det blir nog lite testande under sommaren. Den går ju bättre beroende på hur vikten fördelas, t.ex. vikt i fören. Men jag vill komma så långt jag kan med grundinställningarna och sen fixa med vikter m.m. Båten skall gå ok i de flesta lägena tänker jag.
  2. Jepp, jag är med på den tanken, men det kliar i kroppen på ett sätt :-). Motorn skall sitta där ett tag och gå som bygg och transportbåt. Vill försöka göra en grundlig genomgång nu och slippa irritation sen :-). Fler förslag på bästa tillvägagångssätt i problemlösning mottages gärna? Tack för alla svar så här långt :-)!
  3. Förstår vad du menar. Jag vill kunna påverka mer, även i låg fart. Nu är det som att jag är låst i ett läge och tilten fyller igen funktion, vilket känns fel. Jag vill hitta bästa möjliga läge med motorhöjd, vinkel mot akterspegen. Därefter propeller, och sist lägga vikt i fören. Jag vill hitta en form av systematisk problemlösning, och gärna göra det i "rätt" ordning (om ni förstår hur jag tänker)?
  4. Ok! Vad säger du om tiltningen av motorn? Jag skulle vilja ha ett större spann på tilten. Det känns inte som att jag kan "trimma" gången alls, vilket stör mig :-)
  5. Yes - det är planen! Motorn är relativt stor för båten som väger 550 kg ca. Finns det någon risk att stampningarna inte går att få bort? Nu har jag nästan 2000 varv kvar att dra på med, men det stampar för mkt. Trimplan kan hjälpa, men det blir ju en motverkande kraft rent tekniskt. Jag vill hitta rätt balans och trimplanen skall endast vara stabiliserande och motverka krängning vid snedlast. OBS! Jag är inte ute efter maxfart. Det skall vara en kraftfull transport/arbetsbåt. ..
  6. Ok - tack! Finns det ett tillvägagångssätt som varv alltid följer? Jag vill inte riktigt tro på (som många säger) att det är bara att "testa runt och se vad som händer". Det bör finnas mer en erfarenhetsbaserad systematik tänker jag. Mvh
  7. Chez

    Fören stampar

    Hej! Jag har en Bella Scantic 580 L hyttbåt med en 90 hp motor. Efter planing så börjar fören att stampa rätt lätt. Jag prokör nu och uppfattar det som att motorn sitter ett eller två hål för högt. Kavitationsplattan ligger drygt 2 cm ovanför botten nu och jag kan knappt trimma upp motorn någonting alls innan den kaviterar och spinner loss. Känns som att jag vill vinkla in riggen mer mot akterspegen, provköra och därefter sänka motorn något (om vinkeln inte löser problemet dvs). Nu börjar fören stampa rätt tidigt och jag vill hitta en bra balans, utan att fören hoppar. Någon som har tips, (förutom att lägga en vikt i fören)? Vill att det skall vara sista vägen ut. I vilken ordning rekommenderar ni att man testar olika lösningar? Tacksam för svar :-) !
  8. Hej! Tack för bra svar! Steg 1 i felsökningen var att koppla loss planen och binda upp dem mot aktern. Det löste nästan hela problemet, trots rätt montering. Trimplanen tryckte ner fören även i max uppfällt läge!? Jag prokör nu och uppfattar det som att motorn sitter ett eller två hål för högt. Kavitationsplattan ligger en bit ovanför botten nu och jag kan knappt trimma upp motorn någonting alls innan den kaviterar och spinner loss. Känns som att jag vill vinkla in riggen mer mot akterspegen, provköra och därefter sänka motorn något (om vinkeln inte löser problemet dvs). Nu börjar fören stampa rätt tidigt och jag vill hitta en bra balans, utan att fören hoppar. Någon som har tips, (förutom att lägga en vikt i fören)? Mvh
  9. Hej! Jag har en Bella Scantic 580 L (hyttbåt) med en 90 hp motor. När jag kommer upp över 3500 varv så kaviterar propellern. I våras monterade jag på Lenco trimplan och jag undrar om trimplanen kan ha med saken att göra. Kan trimplanen försämra sjöegenskaperna, även om de står i helt uppfällt läge??? Tacksam om någon delar sina erfarenheter kring detta? /Chez
  10. Kul med flera bra svar! Jag tror att den totala mängden information från oss "tyckare" här på nätet kan ge en bra bild att väga mot reklamen. Att läsa reklam som är skriven av olika tillverkare är bra att göra, men det är ganska vinklad information. Samma sak gäller många tester som är utförda. Vem har gjort dem och i vilket syfte? Det är svårt att vara källkritisk när det finns en uppsjö av information. Är det någon som har tips på tester utförda av "oberoende" och icke vinstdrivande personer eller organisationer?
  11. Hej! Vad var dina argument för att köpa en Etec modell 2015 före 4-takt? Hur stor motor och hur tung båt har du, och har du mätt bränsleförbrukningen? Många frågor här, men kan bli intressant att se vad folk kommer in med för motargument och svar. Tack!
  12. Hej alla och tack för svar! Vilka årsmodeller hade era 2-taktare undrar jag eftersom denna teknik verkar tagit stora steg på senare år. OBS! jag inte för eller emot vaken 4 eller 2-takt (ännu). Vill bara få en givande och uppdaterad "2015-diskussion" :-)... Om vi pratar ljud så sägs det att 4-takt är tystare på låga varv, men lika med 2-takt när man drar på och kör. Nya och moderna (= senaste årens modeller) 2-takt sägs vara lättare, starkare och snabbare och likvärdiga i miljösynpunkt. Stämmer det? Om man bortser från tyst gång (i bryggläge). Vad talar för 4-takt mer?
  13. Tack Pierre för svar! Baserar du det på jämförelse med 2-takt? I vissa forum som man läser så verkar det som att 2-takt kommit ikapp rejält och om man skall tro vissa så är de även förbi, rent tekniskt. Vad jag har läst är de nya och modernaste 2-taktarna lätta, starka, har bra acceleration, bränslesnåla och billiga i service. Mycket av det som sägs på nätet verkar vara styrt av gamla fakta och rön. Antalet personer som talar sig varma om 4-taktare är fler, bl.a. på grund av att det finns fler märken som satsar på tillverkning av fyrtaktare. Men alla säger olika och det är svårt att veta vad man skall tro på :-).
  14. Hej! Jag har just köpt en Bella Scantic 580 L (hyttbåt) utan motor och tänkte köpa en ny utombordare 70-90 hp. När jag läser gamla diskussioner så ser jag att dessa diskussioner är från 2006, och mycket har hänt sedan dess. Vad är det som gäller idag 2015.10.13? 1. Är det 2-takt eller 4-takt som gäller? 2. Vilket märke rekommenderas? 3. Hur mycket drar respektive motor? 4. Vilken är mest miljövänlig/ minst miljöfarlig? 5. Vad/vilken ger mest fart och styrka (i förhållande till hästkraft räknat)? 6. Hur ser det ut ekonomiskt om man ser till underhåll och service? Hur skulle du tänka om du var jag? Vänligen ge din input - tack!
×
×
  • Skapa nytt...