Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Chez

2-takt vs. 4-takt 2015

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har just köpt en Bella Scantic 580 L (hyttbåt) utan motor och tänkte köpa en ny utombordare 70-90 hp. När jag läser gamla diskussioner så ser jag att dessa diskussioner är från 2006, och mycket har hänt sedan dess.

 

Vad är det som gäller idag 2015.10.13?

 

1. Är det 2-takt eller 4-takt som gäller?

2. Vilket märke rekommenderas?

3. Hur mycket drar respektive motor?

4. Vilken är mest miljövänlig/ minst miljöfarlig?

5. Vad/vilken ger mest fart och styrka (i förhållande till hästkraft räknat)?

6. Hur ser det ut ekonomiskt om man ser till underhåll och service?

 

Hur skulle du tänka om du var jag?

Vänligen ge din input - tack!

Redigerad av Chez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade köpt en fyrtaktare då dom går både jämnare och tystare och bränsleekonomin blir ju mycket bättre. Honda susuki mercury är ju bra motorer enligt mig. Sen hade jag kanske valt märke där du kan få tag i reservdelar i närheten av där du bor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade köpt en fyrtaktare då dom går både jämnare och tystare och bränsleekonomin blir ju mycket bättre. Honda susuki mercury är ju bra motorer enligt mig. Sen hade jag kanske valt märke där du kan få tag i reservdelar i närheten av där du bor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade köpt en fyrtaktare då dom går både jämnare och tystare och bränsleekonomin blir ju mycket bättre. Honda susuki mercury är ju bra motorer enligt mig. Sen hade jag kanske valt märke där du kan få tag i reservdelar i närheten av där du bor

 

Tack Pierre för svar!

Baserar du det på jämförelse med 2-takt?

I vissa forum som man läser så verkar det som att 2-takt kommit ikapp rejält och om man skall tro vissa så är de även förbi, rent tekniskt.

 

Vad jag har läst är de nya och modernaste 2-taktarna lätta, starka, har bra acceleration, bränslesnåla och billiga i service.

 

Mycket av det som sägs på nätet verkar vara styrt av gamla fakta och rön. Antalet personer som talar sig varma om 4-taktare är fler, bl.a. på grund av att det finns fler märken som satsar på tillverkning av fyrtaktare.

 

Men alla säger olika och det är svårt att veta vad man skall tro på :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mkt nöjd med min evinrude etec iaf. Den är rapp o stark. Vinterkonserveras på 1.5 min samt 1.a service efter 3 år. Ingen oljelukt efter den är inkörd heller vilket tar 5 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen skillnad på bränsleförbrukning men fyrtaktare är tystare, vibrerar mindre och luktar inte. Det enda köpargumentet för tvåtakt är att servicen är lite enklare/billigare då man slipper oljebyte. Har haft Optimax 115hk i fyra år och hade valt fyrtaktare alla dagar i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla och tack för svar!

Vilka årsmodeller hade era 2-taktare undrar jag eftersom denna teknik verkar tagit stora steg på senare år.

 

OBS! jag inte för eller emot vaken 4 eller 2-takt (ännu). Vill bara få en givande och uppdaterad "2015-diskussion" :-)...

 

Om vi pratar ljud så sägs det att 4-takt är tystare på låga varv, men lika med 2-takt när man drar på och kör.

 

Nya och moderna (= senaste årens modeller) 2-takt sägs vara lättare, starkare och snabbare och likvärdiga i miljösynpunkt. Stämmer det?

 

Om man bortser från tyst gång (i bryggläge). Vad talar för 4-takt mer?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är en 2015. Möjligt att du tappar lite i toppfart med en Etec jämfört med 4 t men etecen är mkt rappare. Ang din sista rad skulle jag svara "inget" men det är bara jag. En Etec har ingen inkörningsperiod som en 4t har. Det är bara att tuta o köra direkt. Den får automatiskt mer olja första 5 timmarna över 2000 varv vilket gör att det kan ryka lite under den tiden. Detta slutar sedan

Redigerad av jacoby4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad var dina argument för att köpa en Etec modell 2015 före 4-takt?

Hur stor motor och hur tung båt har du, och har du mätt bränsleförbrukningen?

 

Många frågor här, men kan bli intressant att se vad folk kommer in med för motargument och svar.

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De argument jag har har jag givit dig i mina 2 tidigare inlägg. Jag har en ryds 488 vikt 370 kg. Motorn är 60 hk o väger 109 kg. Jag har inte mätt förbr men den drar ingenting i mitt tycke. I mitt fall är förbr oväsentlig eftersom 4t är dyrare i inköp så skulle det ta många år innan det lönade sig med 4 t för min del ur en förbr synpunkt....om det nu är en marginell skillnad i förbr. Jag ville slippa service varje år o ville ha snabb enkel konservering. Du kan dra igång en Etec med snöre om du skulle behöva det ngn gång oxå

Redigerad av jacoby4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många trådar som handlar om 2-takt vs 4-takt som är hyfsat nya. Vilket som är rätt val är svårt att ge råd om.

 

Bränsleförbrukningen är ganska likartad och spelar kanske inte så stor roll i den totala båtkostnaden om man inte kör mycket.

 

Att argumentera för en 4-taktare är svårt, trots att alla kända märken tillverkar denna typ förutom Evinrude som har 2-takt. Vet inte hur det är med Mercurys Optimax, om de görs längre.

 

Läs reklamen för Evinrude + att många som har en sådan också tycker att fördelarna stämmer, dvs;

Snabbare, Starkare, Lättare, Snålare, Ingen service på 3 år, Ingen inkörningsperiod.

 

75hk är säkert billigare än 90hk och borde isf vara rätt val om 70-90 hk är OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den motorstorlek du är ute efter är väl den vanligaste och det finns både info på tillverkarnas hemsidor samt tester gjorda. Du efterfrågar fakta men på ett forum får du åsikter - mer eller mindre väl grundade sådana. Frågar du en säljare får du såklart veta att dennes märke är överlägset bäst alt. billigast. Efter de tester jag läst har jag kommit fram till att bränsleförbrukningen vid maxvarv är ganska lik oavsett teknik, men vid marchfart/varv ligger fyrtaktarna lite lägre. Skjut mig om jag har fel.

Jag tror att fyrtaktare i allmänhet är lite tystare än 2-taktarens trevliga "orr". Vad man vill lyssna till är en smaksak. Etec drar lite olja hela tiden under gång medan fyrtaktarna "kräver" dyrare service med tätare intervaller. Vad gäller vikt skiljer det lite men marginellt i mina ögon. Se nedan:

Suzuki 70-90hk 155kg. 4-takt

Evinrude Etec 75-90 145kg, 2-takt

Yamaha 75-90hk 166kg, 4-takt

Honda 75-90hk, 169kg, 4-takt

Mercury 80-115, 165kg, Fyrtakt

Mercury Optimax, finns bara från 115hk och uppåt.

Hitta ett eller flera tester i din storleksklass och välj den som fått bäst resultat.

Eller köp den billigaste.

Eller köp den som du kan serva på hemmaplan.

Jag tycker Honda brukar vara snyggast. De brukar även vara tystast och snålast. I gengäld når de ofta lägst topphastighet vilket kan förklara förbrukningssiffrorna något.

Som jag upplever din situation står du inför en djungel. Jag tror man måste bestämma sig för en linje och hålla sig till den. Själv har jag inte ekonomin till nya motorer och harvar därför runt med äldre som drar mer bensin. Klart medveten om att det i slutändan ändå är det billigaste alternativet men hade jag råd skulle jag strunta i det och köpa mig tillförlitlighet.

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att se alla komentarer från 4-takts ängarna. Känns som dom måste intala sig att deras 4taktare är SÅ Mycket bättre.

Var själv inne på detta förut och jag fick uppfattningen att..

 

Ljudnivån på 4taktare är bara markant bättre på lågvarv. Högre varv same same.

Service är dyrare och tar längre tid på 4-T

Kamremsbyte och annat gör det dyrare och mer som kan gå sönder.

Bränsleförbrukningen på nya 2takt är inte så stor skillnad mot 4-T.

Fyrtakt väger mer så du kan inte ha en lika stor motor som om du väljer 2-t

Du får alltså mer hk/kg på 2-t

Du får mer vridstark motor vid 4t men en piggare/rappare vid 2t

Fler banditer är ute efter 4-T.

En 4-takt släpper ut mindre än 2-t men man kör med utsläpp som bilarna hade för 35år sen så 4-T är inte miljövänligt.

Märke är upp till brukaren och plånboken.

 

Känns som TS ville starta en het diskussion då det finns tusentals sidor om detta. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med flera bra svar!

Jag tror att den totala mängden information från oss "tyckare" här på nätet kan ge en bra bild att väga mot reklamen.

 

Att läsa reklam som är skriven av olika tillverkare är bra att göra, men det är ganska vinklad information. Samma sak gäller många tester som är utförda. Vem har gjort dem och i vilket syfte?

Det är svårt att vara källkritisk när det finns en uppsjö av information.

 

Är det någon som har tips på tester utförda av "oberoende" och icke vinstdrivande personer eller organisationer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 4-takt släpper ut mindre än 2-t men man kör med utsläpp som bilarna hade för 35år sen så 4-T är inte miljövänligt.

 

Vad gäller utsläpp från en 4-T, så saknar de iaf en komponent som bilarna hade för 35 år sedan: bensinen är oblyad. Och vad gäller utsläppen jämfört med 2-T så slipper man utsläppen av olja.

 

Så en 4-T är inte "ren" men "renare" än vad en motsvarande 2-T är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den motorstorlek du är ute efter är väl den vanligaste och det finns både info på tillverkarnas hemsidor samt tester gjorda. Du efterfrågar fakta men på ett forum får du åsikter - mer eller mindre väl grundade sådana. Frågar du en säljare får du såklart veta att dennes märke är överlägset bäst alt. billigast. Efter de tester jag läst har jag kommit fram till att bränsleförbrukningen vid maxvarv är ganska lik oavsett teknik, men vid marchfart/varv ligger fyrtaktarna lite lägre. Skjut mig om jag har fel.

Jag tror att fyrtaktare i allmänhet är lite tystare än 2-taktarens trevliga "orr". Vad man vill lyssna till är en smaksak. Etec drar lite olja hela tiden under gång medan fyrtaktarna "kräver" dyrare service med tätare intervaller. Vad gäller vikt skiljer det lite men marginellt i mina ögon. Se nedan:

Suzuki 70-90hk 155kg. 4-takt

Evinrude Etec 75-90 145kg, 2-takt

Yamaha 75-90hk 166kg, 4-takt

Honda 75-90hk, 169kg, 4-takt

Mercury 80-115, 165kg, Fyrtakt

Mercury Optimax, finns bara från 115hk och uppåt.

Hitta ett eller flera tester i din storleksklass och välj den som fått bäst resultat.

Eller köp den billigaste.

Eller köp den som du kan serva på hemmaplan.

Jag tycker Honda brukar vara snyggast. De brukar även vara tystast och snålast. I gengäld når de ofta lägst topphastighet vilket kan förklara förbrukningssiffrorna något.

Som jag upplever din situation står du inför en djungel. Jag tror man måste bestämma sig för en linje och hålla sig till den. Själv har jag inte ekonomin till nya motorer och harvar därför runt med äldre som drar mer bensin. Klart medveten om att det i slutändan ändå är det billigaste alternativet men hade jag råd skulle jag strunta i det och köpa mig tillförlitlighet.

 

K

Bra skrivet. Täcker de flesta funderingarna. Jag har fyrtakt och ångrar det bara när den ska servas. Då hade jag velat ha tvåtakt. Dagligdags är jag glad i fyrtakten som är snudd på ljudlös på tomgång (svallerstrålen hörs mer än motorn) går tyst i låga och måttliga farter. I fullfart vet i tusan om det gör någon större skillnad. Skulle jag byta motorn blir det fyrtakt igen. Haft tvåtakt och rappheten är bättre men väger inte upp gången i övrigt. Min åsikt. Många föredrar tvåtakt och dom har lika rätt dom, beror på tycke, smak och användning tror jag. Är båten byggd för tvåtakt kanske en fyrtakt blir för tung för att den ska gå bar, plana lätt. Kan vara en faktor att ha i beräkningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...