Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
hatadata

propeller yamaha 60hk feto 1990

Rekommendera Poster

Hallå alla båtkunniga, jag har köpt min första båt en crescent quattro 480, nöjd med båten men saknar lite fart tycker jag. Har en 60hk yamaha(feto) från 1990, 2 takat med tre cyl. det satt en propulse propeller på vid köpet så jag har ingen aning om vad det ska vara för propeller igentligen.

Har provat ändrat lite på vinklarna på propulsen men utan vidare bra resultat, toppfarten ligger kvar på 25knop men varvtalet ändras, jag är inne på att köpa mig en alu propeller men vet inte riktigt vad har väl kommit fram till att det ska vara 13 men vilken stigning? vad levererades den med som ny?

Åkte i en lika båt förra sommaren med en 50hk yamaha och då låg vi och snuddade på 30knop även det mätt på gpsen och man vill ju inte vara sämre.

Tacksam för tipps

 

 



Senast ändrad av hatadata | 08 juni 2012 | 22:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Läste din fråga här på forumet. Du säger att du testat olika vinklar på Propulsepropellern, men det enda som ändras är motorns varvtal. Det låter lite egendomligt måste jag säga. Farten borde hänga med i ena eller andra riktningen om det nu inte är något annat som gör att båten inte kan tillgodogöra sig förändringen. Visserligen är det ett känt faktum att 4-bladiga propellrar stjäl lite toppfart, men i gengäld ger bättre marschfart och lägre bränsleförbrukning.

Det kan vara så att den stigning som du har inte är tillräckligt låg för att motorn ska orka varva ur och nå sitt vridmomentstarkaste område. Är det så kan vi hjälpa dig med en instruktion till hur du enkelt modifierar din Propulse till en lägre stigning än standard. Varje båt med sin unika utrustning är som bekant unik och därför svår att jämföra med en annan likadan.

Vi tvivlar på att en ny aluminiumpropeller skulle ge dig en väsentlig förbättring utan att först ha förvissat dig om att alla andra inställningar är korrekta. Kan du ge några siffror på de varvtal motorn presterar med de olika inställningar du testat ?

Vår målsättning är att få din Propulsepropeller att fungera i samverkan med din motor/båt. Vi har sålt tillräckligt många enheter över världen för att veta att det oftast fungerar om bara inställningarna blir riktiga så att produkten får en ärlig chans att fungera väl.

MVH
Thomas Johansson, Propulse AB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp inte nå halvfabrikat köp en aluminium prop de där komposit bladen flexar inte bra . i alla fall ska du ha en propeller 13x19K heter yamahas prop enl körfakta så ska den göra 5600varv  med 2 pers 31knop hissning av motorn 20mm = 1 hål.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Du som påstår att komposit inte fungerar, flexar osv. Jag förutsätter att du har belägg för dina påståenden och kan styrka det med egna eller närstående verkliga erfarenheter. Då vi ständigt jobbar med produktförbättringar vore det intressant att veta exakt hur du testade och vilka skillnader du mätte upp och med vilken båt/motor osv. Verkliga data talar för sig själv, tyckanden kan vi lämna åt sidan.
Om du har tid får du gärna besöka vår hemsida och där studera de jämförande tester som finns. De är bara ett axplock av det material vi har som bevisar raka motsatsen till dina påståenden. F ö har vi just nu ett 45-tal testförare som med olika båtar/motorer just utför jämförelser med sina ekipage mellan metallpropp och deras nya Propulse. Materialet redovisas senare i höst.

MVH
Thomas Johansson, Propulse AB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

beträffande kördata till denna båt så är det från yamaha körfakta,ja du om jag kan något om propellrar så  skulle jag nog påstå att jag kan en del,de jag har varit i kontakt med är missnöjda med propuls ,blad som går av vid sjögång när båten lyfter ur vattnet å landar igen för att greppa i ,blad som går av å vibrationer  å priset på bladen i regel är det 4 blad på propuls du ska ha en jäkla tur om inte alla 4 är skadade å då blir de billigare o laga en aluminium prop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Du kanske är känd för massan här på forumet, men inte för oss. Du får gärna komma ur skuggan av din signatur och presentera dig. Dina ord och erfarenheter blir då mera trovärdiga.

Det är är helt säkert så att Propulse propellern med sitt koncept inte fungerar i alla lägen, men det gör å andra sidan ingen produkt då det alltid är kompromisser i konstruktion resp produktion. För att vara ärlig mot kunden erbjuder vi möjligheten att köpa till 30 dagars öppet köp och själv bilda sig en uppfattning om dess prestanda. Vi kan erbjuda många fördelar som en traditionell metallpropeller inte klarar av. Metallproppar har sina fördelar och plats i det marina livet och det har vi all respekt för.

MVH
Thomas Johansson, Propulse AB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är viktigt att veta om motorn orkar varva ur eller inte orkar varva. Optimalt borde motorn varva 5500 varv vid max gas, kolla det först.

Du kan ju ta bort två blad från propulsen och ställa de två övrga på max stigning och se om den varvar ur ordentligt och går fortare, då har du för stor stigning nu.

Om motorn övervarvar med fyra blad är det för lite stigning.

Är motorn rätt hissad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns i princip bara en kundgrupp som kan ha egentlig nytta av en Propulse. Nämligen de som aktivt ändrar stigning efter last o andra körförhållanden. Alla andra har bättre nytta av en väl utprovad propeller med fasta blad. Anledningen till detta är att man inte ändrar stigning på en ProPulse utan bladets anfallsvinkel och där i ligger en kompromiss kopplad till förlust av verkningsgrad. Frågan är om inte den nämnda gruppen egentligen skulle ha ännu bättre nytta av två propellrar med fasta blad då det oftast går fortare o byta propp än o ändra stigning på en ProPulse.

Har träffat många ProPulse-brukare och ingen har varit nöjd med produkten, vare sej prestandan eller hållbarheten. Jag köper o säljer en del proppar för eget bruk och jag har sålt flera proppar till folk som tröttnat på sin ProPulse. Det alla dock berömt er för är ert bemötande och er returpolicy, men folk har ändå tröttnat o monterat nåt annat till slut.

I ett test som var med i ett TV-program för några år sedan var propellern justerad på ett sådfant vis att motorns termiska belastning blev farligt hög men att göra så leder ofta till låg bränsleförbrukning. Ett sånt test tappar för en någorlunda motorkunnig person all trovärdighet. De tester som ni publicerar nu ser mycket bättre ut, jag hoppas de är ärliga.

Nu är ju ProPulse ett svenskt företag och det skulle va jättetrevligt om ni lyckades men ni måste få prylarna att hålla ihop och ni måste i alla fall komma i närheten av den verkningsgrad en propp med fasta blad har. Det finns många exempel på ProPulsens uselhet bland trådarna på MG. I denna tråd finns väldigt talande fakta från en användare som ser väldigt seriöst på sitt propptestande - Kör han med ProPulsen idag? Nix..

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=319385&highlight=yamarin 63

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är inte lämpligt att avslöja min id här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, jag drog iväg ett mail till propellertrim någon dag efter mitt första inlägg och fick svar att prova en alu propp 13,25 x 17 vilket jag gjort nu (1325kr plus frakt tyckte jag var billigt). Båten går bättre överlag tycker jag, ligger på ca 5500rpm 30 knop med tanten och en treåring i. Mycket nöjd med mitt köp och med servicen på propellertrim. Tänket med propuls propellern är väl kanske rätt men den funkade inte så bra på min båt.

 

ha de 



Senast ändrad av hatadata | 02 juli 2012 | 18:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...