Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst Coke

Fernissa m.m

Rekommendera Poster

Gäst Coke

Hej! Ubdrar om nån skulle kunna förklara några saker för mig ang fernissa m.m? Vad exakt är fernissa för något? Är det typ en klarlack el nå? Det är många som pratar om Owatrol vad är det? Tacksam för svar eftersom jag är ny inom båtvärden och försöker lära mig så mycke som möjligt så jag kan börja renovera min selqueen som jag köpt! MVH/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera dig att flukta på: www.trabatsakuten.nu Tips & trix sidan är bra, även frågor & svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst coke

Hej! Okej ska man klarlacka ovanpå fernissan sen eller? MVH/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter Sarnblads inlägg... I sin ursprungliga form var fernissa kokt linolja, [KUR]men idag kallar man den klarlack som används på båtar för fernissa.[/KUR] Du skall inte lacka på fernissan, fernissan är slutbehandlingen. Satsa på en bra fernissa, köp inte det billigaste du kan hitta, den har låg torrhalt, dvs det blir inte mycket kvar på träet när lösningsmedlet dunstat bort. Följ gärna länken till Träbåtsakuten, kika under Tips & Trix som beskriver ett sätt att renovera en träbåt, men det finns säkert lika många skolor som det finns träbåtar. Man får lyssna runt och sedan bilda sig en egen uppfattning om vad som är rätt och fel. Vad är det för träslag du skall behandla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst coke

Hej! Jag ska behandla Mahogny, teak och plywood! Tänkte bygga ett bord till min sittbrunn i plywood för det verkar vara det billigaste materialet! Sen tänkte fräscha upp den befintliga trä inredningen som verkar vará mahogny och teak eller teakplywood! MVH/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns hur mycket som helst att berätta om fernissa och hur du ska gå till väga. Köp boken Träbåtsrenovering av Thomas Larsson så får du reda på allt vad det gäller fernissa och Owatrol samt hur du renoverar en träbåt. Kalasbra bok måste jag säga, fick den i julas.. :x-mas:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Kanske ska ta och införskaffa den! Men jag behöver ingen info om träbåtar eftersom min är en plastbåt! Så det jag skulle behöva mest info är hur man gör med de olika träslagen för att få dem bra? MVH/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, då missuppfattade jag dej lite.. Om det nu är en plastbåt du har så kanske inte boken är så mycket att ha. Har du råd att köpa den för skojs skull så är den säkert bra för det står mycket om träslagen och olika sorters behandling av de i den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst m

:-tackar /(amiral)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra är att på renskrapat trä först använda impregnering typ Intertox eller Owatrol D1. Lägg på flödigt och vänta inte med nästa strykning tills det torkat in helt. Upprepa ca 4 ggr. Sen får du väl själv bestämma om du vill följa tipsen på träbåtsakuten eller från någon annan. Men gift mot röta är ju alltid nice! :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, just det .. glömde... Jag själv nyligen köpt båt med mycket trä i. Egentligen bara skrovet och rufftaket som är i plast. Jag kommer köra enligt tipsen från träbåtsakuten. Om det är ett bra val eller inte märker jag väl först med tiden. Nu har jag köpt Internationals Schooner, som också är baserad på kinesisk träolja men jag har hört att Le Tonkinois ska vara väldigt bra. Kolla gärna in deras hemsidor: http://www.yachtpaint.com/sweden/ http://www.letonkinois.se/ Vi ska väl inte glömma Owatrol. http://www.owatrol.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På teak på båtar har jag använt oljor av allehanda illaluktande slag. De bygger inte upp hård yta men har hållit de tunna fanérskikten och gamla teakgrabbräckena osprickiga. Vill man ha en enbart impregnerande effekt får man se upp när man handlar - vissa sk oljor bygger ändå upp ett ytskikt som flagar och eländar sig. Fernissa på båt har jag experimenterat mer med, men då på nordiska träslag som ek, fur, gran, ask m fl. Mina slutsatser har blivit att där träet inte utsätts för så mycket UV-ljus eller nötning spelar det mindre roll vad man använder. Ett år strök jag skutans interiörer med fem olika fernissor och lacker - både sådana som späds med terpentin (som jag kallar fernissa) och sådana som späds med lacknafta (som jag kallar lacker). I stort sett ingen skillnad på hållbarhet. Däremot blir det kitsligt på exteriörer och på durkar. Efter allehanda fullskaletester som jag skrapat och slipat bort använder jag nu internationals tvåkomponents lack på ekdurkarna inombords och Tonkinois exteriört på reling, mast, övrig rigg, block, jungfrur, skylight och annat. Den ska man inte späda ut, gör man det håller den inte. Den behöver ett par veckor att bli riktigt hård, men sedan är den segt hård på ett trevligt sätt. Jag lade på 12 lager först, och stryker numera 2 lager per år. Ett år skippade jag det, men den lyfte inte för det, däremot vitnade den lite grand. Två lager till och den blev helt OK igen. På hårdare och fetare träslag som teak och om det gäller fribord är jag mindre säker på att den är bra. Däremot sägs det, och det stämmer med min erfarenhet av ca 10 olika fernissor (terpentinspädda), att den är mjukare och spricker och bubblar mer sällan än andra. Owatrol använde jag några år men blev aldrig vän med. Benarolja har jag haft på åror mm, men di gamle till trots tycker jag iallafall att Tonkinoisen håller bättre.

post-7831-1394234343,9208_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stenson, Det ligger mycket i resonemanget (även om jag inte är säker på att linoljeprodukter använts i 3000 år eller om de ens liknar de linoljor vi har idag). Men jag har lite praktisk erfarenhet av linolja som man värmer istället för att spä ut med terpentin. Under ett par år värmde jag både impregneringsoljan (linolja) från Kulturhantverkarna enligt konstens alla reger och testade också att värma kallpressad linolja av andra slag. Inte trängde den in i virket på samma sätt som spädd linolja (från Indonesien) gjorde. Den lade sig mer som en kokt linoljeyta. Interiört i båten blev den en mögelhärd, också på öppna ställen. (25 år gammalt furuskrov och ekspant mm.) Jag tror att det finns tillfällen då uppvärmd linolja är bra eller till och med bäst, men jag har inte hittat dem. Vilka är era erfarenheter av upphetad linolja som impregnering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkter och tips. Nu undrar jag hur ska man göra för att Teaken ska behålla den bruna fina färgen en hel sommar? Teak vill gärna bli vit om man oljar den, kan en lack fixa det problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...