Cefalon 0 Postad 6 Juni , 2012 Efter att målat och det kom regn förra helgen har rost från kölen uppmärksammats. Hur skulle ni hantera detta? Varningsflagg och tuta i massa epoxy eller låta vara helt tills nästa säsong? Bild kommer - går inte att bif med iphone Senast ändrad av Cefalon | 06 juni 2012 | 19:48 Senast ändrad av Cefalon | 06 juni 2012 | 19:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Empirikos 0 Postad 6 Juni , 2012 Hej, hade samma situation på min båt förra året. Krafsade ut så mycket jag kunde i skarven mellan köl och skrov och lade sedan i sikaflex, tänk på att sikaflex behöver tid för härdning, varierar beroende på väder. Kan även löna sig att efterdra kölbultarna medan båten står på land, kanske även ta loss en bult i taget och täta med sikaflex även där. Hälsningar Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Empirikos 0 Postad 6 Juni , 2012 Hej, hade samma situation på min båt förra året. Krafsade ut så mycket jag kunde i skarven mellan köl och skrov och lade sedan i sikaflex, tänk på att sikaflex behöver tid för härdning, varierar beroende på väder. Kan även löna sig att efterdra kölbultarna medan båten står på land, kanske även ta loss en bult i taget och täta med sikaflex även där. Hälsningar Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cefalon 0 Postad 6 Juni , 2012 Tack - någon annan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 6 Juni , 2012 Järn rostar och det kan man inte förhindra. Då skulle du behöva lossa kölen och behandla den varje vår och ändå skulle den rosta lite på nåt ställe. Segla lugnt med rostranden. Det har inget med sjösäkerhet att göra om kölbultarna är intakta och de är nog syrafasta. Man kan göra som ovan rekommendation att täta med Sika. Härdar även under vatten om det är snar sjösättning. Annars tar du det nästa vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 629 Postad 7 Juni , 2012 Jag har haft samma problem och min lösning var den som Forgus rekommenderade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser