Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Vkusten

Slö på tomgång

Rekommendera Poster

Hej allesammans!

 

Har en Yamaha 40hp/1999 /fyrtakt. Helt plötsligt så har den blivit svårstartad och även slö när den kommer igång. När jag lägger i en växel så dör den. jag måste lägga på mer gas, men då låter den också annorlunda.

kan det vara så att den inte går på någon av cylindrarna? är det rätt symptom???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att en cylinder inte går som den ska men kanske troligare är något fel på soppan (förra årets?) eller att tomgången blivit lite låg.

På min 50:a från -99 blev tomgången lite låg efter ett par år men jag har aldrig brytt mig om att fixa det. Brukar ge den en puff med gasen och låta den gå ner i varv till normalvarvtalet innan jag lägger i en växel.

Att motorn är svårstartad tyder mer på gammal soppa tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, soppan är ny. jag har varit ute flera timmar i år och tankat nytt ett par gånger. Med 95:oktan.

 

Kan man höja tomgången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt till nya tändstift. Problemet kvarstår. Måste ge den lite handgas i samband med start. Sedan när den är igång och växeln skall läggas i så dör den.

 

Vad kan det bero på???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att tanka 98 okt. Hört många som haft problem med att motorn går orent och är slö på tomgång men blivit bra när dom tankar 98.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den normalt förutom tomgång? Kan du varva upp med växel i eller är den slö även på gas? Om en cylinder inte tänder märks det tydligt på gången. Kraftiga vibrationer och märkligt motorljud. Är det bara tomgången som är låg går den att ställa - jag kan inte din motor men är säker på att det finns möjlighet till det. 

Är det insprutning eller förgasare?

Andra på forumet kan detta bättre än jag - det handlar bara om att ställa frågan på rätt sätt.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara ägt båten nu sedan i våras. Men den har gått bra fram tills detta problemet. Körde ut till en strand och sedan kom vi inte hem igen. Gick inte att starta den. Efer ett tag funkade det om man gav mycket handgas samtidigt. Men om du skippar handgasen för att lägga i en växel så dör den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...