Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
Sliparn

Järnköl

Rekommendera Poster

Hej. Tappade kölen förra året efter en taskig isättning. Till min fråga. Vad ska jag andvända för lim?. På järnkölen är det spikar som går upp i träkölen. Tänkte smeta i typ marinepoxi i hålen och lyfta upp båten och sen sänka ner båten på Järnkölens spikar. Funkar marinepoxi? Är det någon som har erfarenhet av detta.??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är spikar?

Det brukar ju va genomgående bultar som håller kölen.

Spikarna tycker jag hörs som avrostade kölbultar.

Vad är det för båt?

Har du en eller flera  bilder på det hela?

Limma fast avrostade kölbultar med epoxy - nej.



Senast ändrad av toaen | 04 juni 2012 | 13:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som gammal klippspik som är fast svetsad på järnkölen som går upp i träkölen så det är inte sönderrostigt. Körde utan järnköl hela förra sommaren skulle vilja ha på den igen för att få lite mer stabilitet i båten. Jag tror att det blir lite stabilare, eller? Det var någon som sa att jag skulle köra utan järnköl. Båten går bättre i sjön fick jag som svar. Men det skulle kännas bättre om den satt där. Båten vet jag inte vad det är för sort. Snipa med ruff 7.5 m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha - det är typ en slitköl i järn.

Jag är ju seglare, så man tänker ju i första hand på en barlastköl på ett antal hundra kg.

Hur tjoch är kölen?

Går det att borra hål rakt igenom och skruva fast den i träkölen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är kanske 7cm tjock 15 cm hög och 5.5 meter lång så det är en riktig klump. Den måste ha haft någon funktion. Men den gick bra utan köl också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju ingen slitköl, utan en barlastköl. Snipan har tidigare varit avsedd att segla med. 

Snipor (spetsgattade) och jullar (plattgattade) är ju sprungna ur allmogetradition och dessa båtar seglades ju i första hand. Roddes väl också något vid behov. Man hade ju ofta invändig barlast - kullersten. Men så kom modernare tider så på en del båtar sattes en utvändig järnköl. Man fick då en barlast som satt fast och som samtidigt ökade lateralplanet och därmed ättre kryssegenskaper.

Min första båt, En gaffelriggade bohusjulle, hade en sån järnköl som satt bultad i båtens träköl med genomgående bultar. Bifogad bild http://thallatha.blogspot.se/2009/12/scoutbaten-bris_23.html

Jag är fortfarande ytterst tveksam till om en sån klump kan ha suttit fast med några spik underifrån. Med de mått som du anger väger kölen bortåt 400 kg om jag inte tänker och räknar helt fel.

Om du skall använda snipan som motorbåt behöver du ingen sån bamsig köl.

På min nuvarande bohusjulle (i plast - lilla bilden till vänster) la jag ett rostfritt plattjärn, 6 mm tjock och lika brett som kölen, som slitköl. Båten har invändig baralst med blytackor. Tidigare satt det ett halvrunt galvat järn. En del skuvar hade rostat av och plattjärnet hade, efter 30 år, sett sina bästa dar. http://thallatha.blogspot.se/2009/12/hallojullen-lilla-hjartat-2002-tv_23.html

Naturligtvis blir en båt med en riktig barlastköl betydligt stabilare.



Senast ändrad av toaen | 05 juni 2012 | 13:35

post-945-1394237107,7058_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte den var lite vinglig när jag åkte förra sommaren. Så imorgon kommer kranbilen och sen ska kölen på igen. Tror också att det blir bättre sen är det ett bra skydd för båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...