Gå till innehåll
söndag 22 februari 2026
gladius

Batteri placering mm

Rekommendera Poster

Hej!

Har iof sig beställt en bok om el i fritidsbåtar men ställer ändå några grundläggande el-frågor här.

Jag har en liten segelbåt som jag nu ska utrusta med lite el-grejor. Lanternor, innerbelysning, 12v uttag för laddning av mobil. Ska ev. senare också montera en autopilot, typ rorkultspilot ala raymarine 2000. Jag har ett batteri på 75 ah, en solcellspanel på 35 W och en laddregulator 10A. Jag tänkte placera batteriet i kösvinet under främre kojerna mest för balansens skull (mesta av vikten hamnar ju lätt i aktern annars). Jag tror att min solcellspanel gör att jag aldrig behöver ladda batteriet på annat sätt. Jag kommer att helgsegla och förmodligen aldrig vara ute längre än 2 dygn i stöten.

Jag undrar om  kölsvinet under kojerna ger tillräcklig ventilation eller om det är en olämplig placering. Utrymmet är ju ganska litet och iom att dynmorna ligger ovanpå så blir ju ganska dålig luftcirkulation.

Ska jag tänka om när det gäller min batteriplacering? 

Är det olämpligt att placera huvudbrytaren nära min tänkta batteriplacering, eller ska jag ha den långt ifrån? (gnista knallgas, känns ju inte direkt trevligt) 

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under kojerna brukar vara det vanligaste placeringen av batterier på en segelbåt. Lämpligt att placera huvudbrytaren där också. Jag har aldrig hört talas om att nån båt skulle knallat av knallgas från ett batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några tips, tankar och idéer.

Spontant är jag inte säker på att du klarar dig med ett batteri på 75 Ah i två dygn. Vanliga 1000:- kronors batterier bör bara laddas ur till hälften för att inte försämras och åldras snabbt. Du har alltså ca 20 Ah att förbruka per dygn.

Gör en förbrukningstabell där du sammanställer all tänkt förbrukning för ett dygn.
Läslampa   2x10 W (1,6 A)       2 timmar   =3,2 Ah
Lanternor   3x10W  (2,4 A)       1 timme    =3,0 Ah
Plotter
Autopilot
Radio
Osv, osv.

Du kan räkna med att solcellen laddar upp batteriet med 3 Ah per dag vid mulet väder och 10 Ah vid strålande sol. Jag förutsätter då att panelen liger platt på däck och inte skuggas så mycket.

Några saker att fundera över:
- Ska jag köpa (dyrare) LED-belysning både till ruff och lanternor.
(Ribba tavelbelysning på IKEA funkar mycket bra som pentrybelysning, bara att ansluta direkt på 12V-systemet.)
- Hur mycket förbrukar autopilot och plotter/gps, finns det någon som är snålare än någon annan.
- Hur mycket ström drar en ev. bilradio (ofta ganska mycket tyvärr).
- Finns det möjlighet att plocka ut laddström från motorn (om du har utombordare).

Beroende på vad du kommer fram till kanske du ska göra ett dyrare batterival (ett batteri som tål att laddas ur mera) eller förbereda för ytterligare ett batteri bredvid det andra. Då kan du ju prova om ett räcker och kompettera med ett till om det behövs.

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra tips ovan så långt jag förstår, har egentligen bara smärre detaljer att tillägga.

Blir tydligen inte mycket gasning på moderna batterier, men knallgas är ju lätt och strävar uppåt så hur har du det med ventilationen ovan de förliga kojerna?
[själv har jag en elektroluxventil på fördäck (och i övrigt helt snarlik installation förutom att det numera finns två fritidsbatterier under kojerna och solpanel saknas), litar alltså på att den lilla gasning som ändå kan bli inte kan ansamlas nära taket.]

Antagligen litet överdrivet säkerhetstänk redan det, åtminstone när man ser den vanligtvis seriösa firman Skyllermarks något tveksamma** exempelinstallation? ...
http://www.skyllermarks.se/sv/artiklar/ett-batteri-till

Tror att knallgas* främst kan explodera inuti batterier, eller i riktigt små och upptill täta utrymmen strax ovan, men knappast inte efter luftspädning i en normalt ventilerad kajuta?
Och att placeringen av huvudbrytare naturligtvis inte skall ske precis i sådana eventuella och upptill täta små riskzoner.
Har iaf själv inte bemödat mig om att leda batteriernas små ventilations/läckage-slangar till nån egen skrovgenomföring. (Vid riktigt stora batteribanker kräver/önskar iofs försäkringsbolag separat utrymme och ventilation. Inte aktuellt här.)

*) Knallgas är en blandning av vät- och syrgas och bägge komponenterna bildas vid hård laddning inuti batteriet, så själva batteriet kan explodera utan lufttillförsel vid exempelvis intern kortslutning. Påpekar detta för att viss begreppsförvirring nog har rått i vissa äldre trådar.

Sen edit, tillägg:
**) Med tveksam menar jag alltså här främst bristen på skvättskydd ifall batteriet faktiskt skulle explodera. Frätande syra får aldrig kunna stänka in i även oturligt placerade ögon, ungefär så. 

Senast ändrad av Thomas-1 | 02 juni 2012 | 20:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...