Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
4909237630

Oljat teakdäck

Rekommendera Poster

Jag har ett nåtat teakdäck som är oljat med flera lager, blivet knottrigt och ser ut som

dålig lackning. Hur får jag bort den gamla oljan, finns det något sätt att lösa upp den

 och torka bort före slipning. Eftersom lagret av olja är tjokt blir det mycket besvärligt

att enbart slipa. Snälla hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapa först, slipa sedan.
Man skall alltid slipa innan oljning, annars bygger oljan flera lager som blir seg och som skiten fastnar i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du ett tips från Hamnen!!!

Hej på er,

Jag har en gammal Comfort 26:a som jag vårdar ömt och jag har därför funderat på att lägga om den sotsvarta teakdurken i sittbrunnen. Men innan jag gav mig på detta tänkte jag testa Snappy Teak NU som jag har hört ska vara väldigt bra. Trots den lilla yta på min durk tyckte jag att priset var högt och jag undrade vad Snappy kunde som inte oxsalsyra och andra huskurer påstods kunna. Jag blev nyfiken på vad det var för något och läste därför innehållsförteckningen noga.

Snappy består av två vätskor där den första består av kaustiksodalösning och den andra saltsyralösning. Jag inhandlade därför kaustisksoda (propplösare), 30%-ig saltsyra och handskar på närmsta bygghandel och satte igång.

Om ni vill testa kommer en instruktion:
Testa på en liten yta först och ha aldrig en högre blandningshalt än 10%! Använd handskar och låt inte vätskorna komma i kontakt med aluminium. Håll ytorna fuktiga under tiden och låt det aldrig torka.

1. Blanda 5 liter vatten med ca en halv deciliter kaustiksoda (inte mer)
2. Späd ut syran till ca 6-8%-ig (syra i vatten)
3. Spola teaken blöt med sötvatten
4. Häll på kaustiksodalösningen och jobba in den lätt med en svamp (trät mörknar nu)
5. Låt verka i ca 3 minuter
6. Skölj av med sötvatten
7. Häll på saltsyralösningen och jobba in den lätt med en svamp (träet ljusnar nu)
8. Skölj av med sötvatten - Klart!

Det som händer är att kaustiksodan jobbar ut olja, smuts mm och sedan neutraliseras processen av saltsyran (NaOH HCl = NaCl (bordssalt) H20). Jag testade och trodde inte mina ögon. Min trettio år gamla durk hade fått liv igen! Nu är det bara att nåta om.

Teaken är nu ren från olja, smuts mm så olja in eller låt vara just så vacker som den är (vilket jag kommer göra). Snappy rekommenderar ju deras Sealer, men läs på innehållsförteckningen så kanske ni kommer billigare undan

Borde fungera suveränt men prova på en liten yta först.

Originalet, Snappy-teak, är dyyyrt.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog bäst som Peter_K beskrev.

Själv föredrar jag obehandlat teakdäck. Silvergrått, vackert och halkfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

K_Haddok skrev:

Det blir nog bäst som Peter_K beskrev.Själv föredrar jag obehandlat teakdäck. Silvergrått, vackert och halkfritt.

Håller inte med K_Haddok. Skrapa och slipa är ett hästjobb och du kommer inte åt i skrymslen och vrår.

Dessutom, ska du skrapa bort oljan som trängt in i teaken...ja då får du bekymmer.

Snappy-Teak som jag själv testat fungerar otroligt bra med liten arbetsinsats.  Kan man sen tillverka det själv till låga kostnader, ja då är det ju inga problem.

Däcket blir som nytt!!!

Därefter så kan man låta det gråna som jag håller med om är det bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sliter Snappy Teak (eller motsvarade hemmahuskur) något på teakdäcket? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det tär lite på skiktet.

Därför som man ska låta göra som instruktionen men det gör ju slipning/skrapning oxo.

Det intressanta är ju att se hur däcket svartnar när man använder häller på kaustiksodan och helt lätt stryker ut den med svamp och hur den vitnar när man neutralierar den med saltsyran.

När man sen direkt sköljer av med sötvatten så ser man en otrolig förvandling!

Tips: Prova på någon gammal teakplanka (gärna oljad) och se själv om du är tveksam.      

 Du kommer inte att tro dina ögon.

Så lätt, så bra, så billigt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste ditt tips i någon annan tråd, Jansan och jag kommer absolut testa det på vår badbryggas teakbrädor!

Sen blir det Danish Oil som skydd efter ev. betsning.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jansan,

Jag vet inte om du är kvar i denna tråd men det har dykt upp en fråga angående ditt recept ovan. Det börjar närma sig att testa din metod för mina teakbitar och jag tänkte inhandla kaustiksodan och saltsyran snart. Så långt är allt väl...men sen undrar jag om utspädningen av saltsyran.

Du skriver i punkt 2: Späd ut syran till ca 6-8%-ig. Menar du då att man ska ha 94-92 % vatten och 6-8 % syra eller menar du att man ska späda ut den 30%-iga syran så den bli 6-8%-ig?

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 18 augusti 2012 | 00:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat Jansans metod och jag sällar mig tveklöst till de hyllningar h*n skriver om detta!!

Utgångsläget för mig är att jag har teakdetaljer som sitter på tre olika ställen som har olika ålder och grad av förslitning.

Först är det badbryggan som slipades ordentligt och oljades in med flera lager Internationals teakolja när båten köptes. Denna utsattes för en sommar med båten i sjön och sedan en vinter och denna sommar på land under presenning.

Sen är det lister på motorluckan som möjligen är original sen 1969 och som troligen inte behandlats på väldigt många år (nästan svarta i färgen).

Slutligen är det en helt ny list från Biltema som är obehandlad. Förhoppningen är att teaken på dessa ställen ska se så lika ut som möjligt. Teaken ska, när den är rengjord, betsas och oljas in med minst sex lager Danish Oil.

Bilder tagna under behandlingen finns i detta album: picasaweb.google.com/112531674351838484839/SilviaTrarenovering?authuser=0&authkey=Gv1sRgCIb55dPxmbmpuAE&feat=directlink

I samma album finns bilder på hur teak blir när den är bestad och oljad med DO.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt denna metod på mitt nu 5-åriga teakdäck med ett perfekt resultat. Dock använder jag inte syra utan någon deciliter vanlig ättikssprit i sköljvattnet för att neutralisera tvåligheten som kaustiksodan skapar. Det blir helt perfekt. Jag gör det vid bryggan veckan innan upptagning för att sedan olja in under vårrustningen. Hur enkelt som helst.

mvh

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och fantastiskt mycket billigare än märkesprodukter med epitetet marin kopplat till sig! Varför köpa Snappy-teak för dyra pengar när det funkar lika bra att åka till närmaste bygghandel och skaffa ett par billiga kemikalier? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instammer med föregående talare: sickel först, försiktigt slipning sedan...DOCK är det många teakmänniskor som rekommenderar att aldrig olja ett teakdäck...blir oftast dåligt. Teaken sköter sig själv och är fet och fin av naturen.

Rekommenderar att ha naturlig grå teak som man skurar med, helst brun dansk, såpa och  mjuk borste tvärs fibrerna. Kan man göra flera gånger per säsong för att få bort smuts och luftföroreningar.

Tex Storebro-varvet rekommenderar denna behandling på teakdäcken på sina lyxkärror...

MVH P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...