SvenA 0 Postad 9 Januari , 2005 Här i inlandet, Växjö, har vi massor med nedblåsta träd, skadade hustak etc. etc. På varvet har ett antal båttäckningar blåst sönder-bort. Tack och lov har ivarjefall ingen kölbåt tippat omkull. Skall iväg nu, köpa ny presenning (de tar nog slut framåt em). Hur illa är det på andra platser? :-? SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 9 Januari , 2005 Har kollat läget i min hemmahamn Lagunen (Malmö) samt i Lomma på förmiddagen. Finns en del båtar som vält eller rört sig på ett okontrollerat sätt, har nog sett åtminstone 10st. Ännu fler presseningar som gett sig iväg. Såg tom ett helt båthus i stål som gett sig iväg och landat på 3 andra båtar. Ledde bla till att en av de underligande båtar fått vaggans stötta tryckt in genom skrovet. Nog många som kan hålla sig för skratt idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
furioso 0 Postad 10 Januari , 2005 Ligger på land i Billdal strax söder om Göteborg. Båtar (ganska stora, 5-10m) har vält, flyttats, kantrat mm. Presseningar bortblåsta, massor av bråte på planen, skadad pirarm, skadade bryggor mm mm Ni känner nog tyvärr igen er. För egen del inskränkte sig skadorna till en avblåst men fortfarande hel pressening och lite småfix på täckställningen. Tur! Hoppas ni andra har varit lika lyckosamma! Nästa år blir det en extremt slimmad konstruktion på täckningen. :-) /Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 Januari , 2005 Läget i Göteborg i det stora hela är blåsigt! I hemma hamnen (Björlanda kile) så ligger minst 6 båtar på sidan där stöttorna har gett vika. Kan ju alltid diskuteras vem som har slarvat med stöttningen vid upptag, men troligen så blir det ägaren som får dra lasset, eller? mycket tråkigt iallafall om man inte hinner årgärda innan våren. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 10 Januari , 2005 En bit utanför Karlstad. Rapport om att det är plockepinn som gäller på tomten, men huset är ok, bryggan hel och båten står stadigt på plats med pressen i orubbat skick! Jag valde en superslimmad täckning eftersom jag har 30 mil till båten ... det var nog tur det :-D mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 10 Januari , 2005 hä gick bra dä! Men man fick lägga axeln mot ytterdörren får å få upp den!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arda 0 Postad 10 Januari , 2005 Fra Danmark sjælland Frederikssund flere har måtte skære presseninger op så bådene ikke begyndte og vælte og spille mikado - heldigvis her ingen skader på bådene. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 11 Januari , 2005 Wille, vem sköter uppallning av båtarna i Björlanda Kile? Båtägaren eller uppställningsplatsens personal? Har hört att på vissa ställen får inte båtägaren palla upp båten, det måste skötas av hamnpersonalen, båtägaren får betala via hamnavgiften. Om det stämmer torde det bli en komplicerad diskussion om vem som skall betala när båten tippat, kanske även skadat grannens båt. :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
furioso 0 Postad 11 Januari , 2005 Hej Seaflower Delar du med dig av din superslimmade konstruktion? Det som pallar för den stormen måste vara bra grejor och det är ju alltid intressant. Är det någon annan som har bra konstruktioner på täckställningar om man ska bygga själv och inte gå och köpa? /Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 11 Januari , 2005 Hej Staffan, Angående täckställning att bygga själv. Se min båt till höger på bild 1a inlägget denna tråd. Jag har använt 50 mm plastavloppsrör till överliggarbåge (spänd mellan för o akter pulpit) samt utriggare på bägge sidorna. 25x80 mm tryckimpregnerat virke till trianglar vilka står på däcket. I virkesändarna mot plaströren sitter det en eller två dyckert vilka passar i hål borrade i plaströren. På bilden kan du se att akteränden på babordssidans utriggare lossat från spik i ändträet. Det beror på att grannens täckställning blåst in över min båt. Det var bara att böja tillbaka spiken, trä på plaströret, binda ihop igen. Allt är hopbundet med snören för att ge en stark men flexibel hopfogning. En 5x8 meter pressenning med extra många öljetter plus 5-liters vattenfyllda dunkar avslutar det hela. Tack vare bågkonstruktionen blir det starkt. Lätt att plocka isär, lägga undan på våren. Tar liten plats att förvara, har själv delarna uppe i garagetaket.. ;-) SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 11 Januari , 2005 SvenA. hamnpersonalen tillser att båten blir uppallad och stöttad. dock så kan de inte förutse att vissa båtägare surrar pressenningen i stöttorna som har skett i flera fall. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Martin Postad 11 Januari , 2005 Var nere i Fiskebäck i Söndags, ett tiotal båtar hade vält eller 'blåst' iväg.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissan 0 Postad 12 Januari , 2005 Hej, I min hamn Nissan /HALMSTAD steg vattnet upp över träkaj (där våra bommar normalt är fästa ,nu på densamma )över stenkaj upp på parkeringen och på vissa ställen upp på Strangatan,lite till och pontonerna hade börjat flyta.Två större bätar som ligger i hela året klarade sig turligt nog mha bildäck som kajstöd o rejäla anordningar fästa i träkajen(förtöj alltid för storm!!)Bron stängdes av då vattnet nådde upp till körbanan.(Geoimfart genom stan) Min står ute på HSS ingen fara men det kanske tack vare att pressening tagits av mellan jul o nyår.De som hade dessa på vekiabåthus veka vaggor hade problem ett par båtar välta och bröte i mängder tillsammans med sjögräs Vissa bgyggor låg på land andra har sjunkit. Tänker inte täcka med pressening mer :Har ni några tips om sittbrunns täckning(pga av läckage i däcksluckan fram så har jag gummerat tyg sänt mellan pulpit etc där som funkar bra även nu) ideé kan man använda srpayhoodsfästena etc. Tacksam för tips o ideér Trissan /Lena :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
furioso 0 Postad 12 Januari , 2005 Trissan. Om du tänker vinterförvara utan pressening gissar jag att du kommer att ha luckorna stängda och då kanske följande tips är intressant: Vägsalt (kalciumklorid) suger upp vatten ur luft. Om man häller 1-2 kg vägsalt i ett durkslag som man sätter i en hink som man i sin tur sätter i ruffen så håller man luftfuktigheten nere inne i båten under vintern. Tillräckligt låg luftfuktighet förhindrar mögel mm. Jag köpte 25 kg vägsalt för 89 kr på Granngården (Lantmännen). Det finns en länk i något foruminlägg här på siten med mer info om detta. Jag testar själv detta nu under vintern och det verkar fungera bra! :-) Lycka till om du testar själv! Är det någon annan som har erfarenhet av detta eller liknande? /Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 12 Januari , 2005 Oj, jag lider med Er som råkat så illa ut. Bor 3 mil norr om Stockhom och har båten på tomten. Pressen blåste sönder i öglorna, men det gick lätt att fixa. Kompisen har sin i skjul på båtklubben och det för 2500kr / per vinter. Får nog bli det i fortsättningen. :-) Hoppas det löser sig för alla som har råkat illa ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 12 Januari , 2005 Jag använder ochså vägsalt i durkslag ovanpå hink (2 st) i min båt. Vill minnas jag hittade tipset på Sailguide. Såvitt jag kan se så fungerar det bra, saltet börjar bli hårt och fuktigt nu. Kanske det behöver bytas innan våren? Hur som helst, en 25 kg säck kommer att räcka i många år. Viktigt att ej förväxla Vägsalt med Tösalt, natriumklorid. SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jason 0 Postad 12 Januari , 2005 http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10106021 /j Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 16 Januari , 2005 Svaen A vadå tösalt finns det annat än natriumclorid vanligt salt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 17 Januari , 2005 Ja Iwar, Se Furiosos inlägg ovan, vägsalt=Kalciumklorid. http://www.sandohamn.com/new boats/torrboll.htm ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 21 Januari , 2005 å hå ja en får lär sej nâ hârt! 8-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 21 Januari , 2005 Hos oss, Hasslö utanför Karlskrona, har vi klarat oss ganska bra. Bara en lite mindre båt blåste omkull. Pallarna geld isär när båten trycktes i sidled. Men med hjälp från kompisar så hade han rest upp båten som fått dit pallarna och surrat dem bättre innan lördagen hade blivigt söndag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 22 Januari , 2005 Hej Anteman! Jag köpte en RIKTIG TUNG byggpress 450X620 i höstas, den ligger fortfarande kvar efter upp till 30m/s .... köpte den på blocket för knappt en tusenlapp av en pensionär som tyckte den var för tung att hantera (vilket jag såg som en stor fördel:) .... så det kan ju vara ett billigare alternativ //mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissan 0 Postad 22 Januari , 2005 Hej, Hur får du din lastbilspressening att ligga kvar -hur fäster du den ? ;-) /Trissan /Lena Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 23 Januari , 2005 Lite utanför ämnet, men vi halkade ju in på det ovanför... Iwar, idag har jag varit inne i båten, kollat tösaltet. Det fungerar utmärkt. Bägge durkslagen har dragit åt sig fukt, i den ena hinken hade ca 1 dl vatten samlats. Rekommenderas! SvenA :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser