KentHelge 0 Postad 14 Maj , 2012 När jag skulle sjösätta i fredags, visade det sig att alla tampar var borta. Må den skurken få vad han förtjänar! Jag fick inte båten sjösatt den dagen men en båttillbehörsaffär fick en beställning på en 110 meters rulle 19 mm treslaget. Frågan är nu hur jag skall dela upp kabeln? Min tanke är att göra 4 st. 15 meters bitar och 2 st. 25 meters. Kan det bli lagom? Hur skulle du göra? Båten är en motorbåt på 13 meter och ganska tung så jag vill företrädesvis använda tampen fram och åter dvs. dubbel, i varje punkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 14 Maj , 2012 Spontant tycker jag det låter väldigt långt med 15m som förtöjningstampar även om dom skall gå dubbelt. Det betyder att sträckan mellan ring/pollare och knap är 6-7m? Kan dom inte bli väldigt otypliga att hantera? Men bättre med för långa än för korta tampar... Nu har jag en betydligt minde båt men jag föredrar att ha variation i mitt tampförråd. Från 6m upp till 30m långa tampar i varierande grovlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 305 Postad 15 Maj , 2012 Hej Minst fyra tampar på 10 m tycker jag är lagom. I de flesta fall räcker de fram och tillbaka, om inte så räcker 10 m enkel. Sedan skall man ha tampar som är mycket längre också, som nästan aldrig används. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 16 Maj , 2012 Det blir nog 4x10 2x15 1x40. För att öka flexibiliteten, inga splitsar men taglade ändar. I morgon är det planerad sjösättning (igen) så i kväll tar jag fram kniven.. Senast ändrad av KentHelge | 16 maj 2012 | 17:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser