Gå till innehåll
söndag 16 november 2025
Bayliner1954

Anropa sjäräddningssällskapet via VHF

Rekommendera Poster

Hej!

En fundering kring VHF och anrop. Jag är medlem i SSRS och de är flitiga på att dela ut kontaktuppgifter per telefon, men hur blir det via VHF? Är det nöd så är det såklart kanal 16, men om det inte är nöd utan jag endast behöver bogseras eller liknande vilken kanal och vem (anropssignal) anropar jag då?

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SSRS har inte någon H24 passning på VHFen utan det blir till att ringa deras journummer om man är i behov av medlemsservice. Nummret har du säkert 0200-29 00 90.

Man kan om man är ägare av en smartphone använda sig av deras app som talar om vilken station som är närmast, man kan ju alltid chansa på att de lyssnar på vhfen och göra ett provanrop dit.

Om man inte kommer fram på annat sätt kan man ju om man har VHF abonemang på StokholmRadio be dom om hjälp så kopplar de samtalet (det kan kosta en slant, jag känner inte till hur mycket dock...)

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stockholm radio som ingår i Viamare gruppen (med Promarina mfl,) kränger en  egen tjänst som kallas Sjöassistans. Så det samtalet lär kosta ja. ;-)

SSRS har ingen VHF-passning när de inte är ute i båtarna.

Det blir nog att ropa Sweden rescue på kanal 16 om du är utanför mobiltäckning. Sjöfartsverket är än sålänge opartiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, det var som jag anade. Men om jag nu anropar dem på chans, vad ska jag anropa till?

Sjäräddningssällskapet, Kärringön

eller något annat?

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte kanal 16 alltid anropskanal fortfarande??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nog att du kan nöja dig med att ropa Sjöräddningssällskapet utan att namnge specifik båt eller station. Hör någon av båtarna dig lär de svara och be dig bekräfta position för att fortsätta på annan överrenskommen kanal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JRCC dvs, Sweden rescue, kommer att svara tillslut.

Och det är väll inget fel med det. Tänk på att det är många som är tvingade att lyssna på kanal 16. Man bör skona dem från att behöva lyssna på hopplösa anrop. Men har du inte mobiltäckning kommer ingen klandra dig för att du ropar Sweden rescue på kanal 16 direkt. De har koll på alla SSRS stationer och kan koppla dig vidare.

Om man har AIS eller tillgång till internet kan man ju se om någon sjöräddningsbåt är ute och rör på sig inom VHF-räckvidd. Då kan man ju naturligtvis ropa den direkt. Men stationerna i sig är ju i regel inte bemannade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...