Gå till innehåll
söndag 01 mars 2026
algy

diesel med GrotaMar-lukt........

Rekommendera Poster

Har haft 5o l mack-diesel i en 75 l tank i vinter. Hällde GrotaMar i tanken i somras och inte haft problem förrän nu. När jag bytte bränslefilter upptäckte jag att det inte luktade diesel utan intensivt GrotaMar. Har tänkt pumpa tanken tom och göra mekaniskt från ev föroreningar. Kan man pumpa tillbaka GrotaMar-dieseln och räkna med att den fungerar?

algy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart.

Filtrera bort föroreningarna och häll tillbaka. Var försiktig med din hälsa då det är gift som du hanterar. Använd skyddshandskar, skyddsglasögon och tvätta händerna så du inte får i dig giftet.

Hadu du bra problem med att det luktade annorlunda eller hade du stopp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick inte igång motorn efter vinteruppehållet, trots tömning av vattenavskiljaren (inget vatten), byte av det lilla förfilteret (det gamla var fullt med svart beläggning) samt  byte av motorns bränslefilter.  När jag till slut matar motorn med diesel från en reservdunk, går den utmärkt.  Antar att jag måste göra rent tanken invändigt (med pinne och trasor pg av den trånga manluckan). Jag funderar på varför GrotaMar, som jag i föreskriven mängd har använt i tanken i två säsonger, inte förhindrat uppkomsten av bakteriefloran, om det behövs mer GrotaMar eller någont annat liknande att tillsätta det utpumpade bränslet när jag pumpar tillbaka det i tanken  och inte minst hur det kan lukta inte diesel utan faktiskt dåligt/äckligt om det utpumpade bränslet. 

algy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du aldrig gjort ren tanken finns alla avlagringar kvar på botten och måste bort. Giftet tar inte bort avlagrinar utan ska förhindra tillväxt. Tyvärr är det trångt i utloppet till tanken och där blir det oftast stopp. Det räcker att du suger upp så mycket av geggan som du kan med en handpump typ sån för en tjuga. Då blir det lättareatt få fram dieseln så du kan fånga upp skräpet i grovfiltret. Sug sedan bottensasts varje vår. Nu i sommar kan du göra det efter att ha guppat kring i vågorna som får skräpet att röra sig och sen lägga sig på botten. På min tanka finns ett rör som går ned till lägsta punkten som jag varje vår suger bottensats och det blir bara ett kvarts snapsglas utan gifttillsatser. Vi hade också dieselstopp i utloppet som satt så hårt att jag fick pumpa baklänges med en cykelpump för att lossa proppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för råd. Skall göra mekaniskt rent och sedan tanka fräscht bränsle.  Får väl pytsa i den gamla GrotaMar-dieseln i omgångar. Men att den kan lukta så pyton....

algy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om inte den dåliga lukt du känner kommer från nedbrytningsprodukter från döda dieselbakterier? Förruttnelse, helt enkelt. Grotamar luktar enligt min erfarenhet inte så särskilt mycket ens i koncentrerad form. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är tanken väldigt gammal? Det kan finnas en sil vid tankutloppet för att förhindra småskräp att komma vidare. Den kan effektivt sättas igen av kletet som dieselbakterierna bildar.  Man kan ju tänka sig hur den gojan lägger sig på maskorna och småningom tätar helt. Kan vara bra med en skaplig luftpuff för att blåsa ren den bakvägen så kladdet kan pumpas upp i manluckan (mätarhålet).  Kolla också sedan du gjort rent att dieseln rinner eller lätt kan sugas fram vid grovfiltret så inget ligger ivägen. Blås isåfall några gånger och sug.    

Senast ändrad av forgus31 | 09 maj 2012 | 10:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...