Gå till innehåll
onsdag 23 juli 2025
B-son

Byte anod på Mercruiser Alpha One drev

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Örnvik 640 WE med Mercruiser Alpha One drev som skall i för andra säsongen nu (för mig). Jag har i år bytt anoderna men det är en jag inte kan klura ut hur man gör. Under skäddan alldeles ovan propellern sitter en rund platt anod. Den sitter med en mutter på ovansidan. Muttern kommer man åt genom att lossa en liten gummipropp på ovansidan skäddan. Kruxet är att muttern är storlek 16 och hålet där gummiproppen satt är diameter 19 mm. Jag har då ingen normal 16-hylsa som går ned i ett 19 mm stort hål, hylsan skulle alltså behöva ha en ytterdiameter < 19 mm.

Kanske är en dum fråga men någon som vet hur man gör? Ny här och försökte söka men det gick sådär...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag kommer ihåg är att bulten inte va större än 12-13 , för så stor som 16 har jag aldrig upplevt ... (nästan säker :-) . Hur kunde du mäta bulten när du inte kom ner i hålet ?( inga mindre hylsor passade ...jaja, såklart :-D ) Tror faktiskt att jag har en sån bult liggandes , kollar det i morgon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är mycket riktigt en väsentligen mindre än 16 i original. BilTema-kitet innehåller dock en alldeles för stor bult. Återanvänd den gamla bulten med nya anoden är tipset :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aahh, rackarns Biltema. Stort tack för tipset!! (kollade på nya bulten, vilket var dumt... :-o )

Senast ändrad av B-son | 03 maj 2012 | 10:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lednyckel går utmärkt att få ner, sitter det hårt på med skiftnyckel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...