jimmyt 0 Postad 24 April , 2012 Hejsan! Jag är en landkrabba som äntligen skaffat båt men har inte mycket kunskap om båtmotorer.. Har nyligen köpt en johnson 30hk från 2000 där växelhuset garanterat är bytt! Problemet jag undrar över är att propelleraxeln snurrar rätt trögt i friläge, Är något trasigt eller vad kan problemet vara? Skall tillägga att växelhuset är under övermålningen i färgen mörkblå metallic a la Evinrude eller Yamaha!? Är det där felet ligger, att det är fel växelhus monterat? Jag har en gammal 20hk johnson från 86, passar växelhuset från denna dom ser Väldigt lika ut iaf..? Mvh Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 24 April , 2012 2-takts Envinrude och Johnsson var exakt likadana motorer, så jag skulle gissa att du fick en Envinrude växelhuset monterat på din Johnson. Johnsson målades vita, Envinrude mörkblåa. Vet ej hur trögt snurrar din propelleraxeln, gå till en båthandlare och vrid lite på andra propellrar och jämför. Begreppet rätt trögt är omätbart.. Men jag tror att det skall gå ganska trögt, det är många kugghjul som skall röra på sig. Kolla också att växelhuset är fyltt med färsk växelhusolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser