Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
RobertL

Skivmaterial (trä) som tål vatten?

Rekommendera Poster

Hej! Upptäckte att träskivan som utgör botten i stuvfacket i aktern är rutten (Bayliner 2855, 2002=hål ner till maskin). Har rivit loss den och funderar nu på vad jag ska sätta dit. Hade vart kanon med en skiva som har typ laminatyta så den är lätt att hålla ren. Är det nån som har tips på lämpligt material? /Robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min erfarenhet finns inget trä material som tål vatten. Men om man skyddar trätmed nån form av ytbehandling kan man få det att hålla mycket länge. I ditt fall hade jag valt en formplyfa och skyddat ändträt med något jag råkade ha i färgskåpet tex. linolja, grundfärg ellr kanske vanlig lackfärg. Och sen räknat med lite underhåll eller att byta den vart tionde år.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett skivmaterial som kallas kompaktlaminat eller massivlaminat. Blev rekommenderad detta för att bygga några duschskärmar i badrummet.  Fick tag på materialet av ett inredningssnickeri som påstod att det kunde ligga i vatten i åratal utan att påverkas. Vet inte om det stämmer men har haft det som duschväggar i tre år utan att det förändrats.  Finns visst inte i byggmaterialhandeln utan säljs mest till proffessionella snickerier. Finns bland annat ett fabrikat som heter Lamiroc eller nåt sånt.  Svårarbetat, hårt som stål, går inte att såga med vilken såg som helst, -men som sagt, tål vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns Marin Plywood att köpa på en vanlig brädgård, det borde fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...