Tjoff_matte 0 Postad 9 April , 2012 HJÄLP! Jag har just fått reda på att en likadan snipa som min ska gå i ca 10-11 kn problemet är att min bara gör 6,5 på maxgas. Kan ett hydraulisktbackslag slira eller kan det göra så mycket om jag har fel på propellern? jag måste hela tiden hålla emot rodret annars snurrar ratten åt ena hållet.Jag har inte massa skit under båten som sinkar mig. Och motorn snurrar på fint Vad kan detta vara?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 9 April , 2012 Har den likadana snipan samma motor? Den kan vara starkare. Går din motor lika fort när du kör fullvarv oavsett om du har medvind/medsjö eller när nu kör motvind/motsjö? Om du har exakt samma varvtal oavsett mot- eller med-vind/sjö så har du en dålig propeller. Den vispar då bara runt i vattnet och ger dålig drivning framåt. Annars förefaller det som du har något som sitter snett om du måste hålla emot.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 April , 2012 Hur lång är snipan i vattenlinjen? Är du säker på att det är en snipa och ingen halvplanande båt? Om det är en snipa och därmed en deplacementsbåt så räknar du ut den teoretiska maxhastigheten så här. roten ur vattelängdens längd gånger en konstant som är ungefär 2,5. Så om din båt går som max i 6,5 knop och allt är ok så är båten ca 6,8 meter i vattenlinjen. Gör den ca 11 knop är båten styvt 19 meter i vattenlinjen. Senast ändrad av toaen | 09 april 2012 | 18:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjoff_matte 0 Postad 9 April , 2012 Enligt pappret ska det vara samma motor, min båt gjordes med 3 olika motorer en 16 hk som ska göra 7,5 kn och en med 58 hk som ska göra 14 kn också min med 34 hk som borde ligga därimellan. jag tror det är som du säger att den går lika i med och mot ströms/vind. Man kan inte se att det är något med propellern förutom väldigt små skavanker. Kan det finnas fel som inte syns med blotta ögat tex. skulle det göra mycket om ett blad är mer viklat än dom andra? eller kan det rent av vara fel propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjoff_matte 0 Postad 9 April , 2012 Båten är en Fram 25. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjoff_matte 0 Postad 9 April , 2012 Här är mer info. Jisses det verka inte lätt detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 633 Postad 9 April , 2012 Även om botten på båten är lite tillplattad akterut, skulle jag inte klassa den som helt halvplanande. Att skrämma upp den i 14 knop (fabriksuppgit) med en stor motor medför bara oljud och hög bränsleförbrukning. Var nöjd med en praktisk fart på 6-7 knop och att du kan hålla den farten i vilket väder som helst, motormässigt. Dock verkar det som om du har en för liten propeller om motorn varvar max vid 6,5 knop. Har du varvräknare så du sett att du kommer upp i max varv och vad har du för knopmätare? Senast ändrad av excel319 | 09 april 2012 | 19:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjoff_matte 0 Postad 9 April , 2012 jag har varvräknare å mäter farten med gps. jag brukar ligga på 2200 rpm å då gör båten ca 5,5 kn gasar jag upp till 2600 rpm gör den ca 6,5 men då blir det som du säger de vrålar å skriker å drar massa soppa å tempen går ganska högt, så högt vill jag ju inte ligga. botten är tillplattad i aktern och jag har även en skädda baktill på ca 30 cm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 9 April , 2012 Propellern kan se snygg och vacker ut men ha fel form, även om data säger att det är rätt storlek och stigning. Den kan helt enkelt vara taskigt konstruerad. En propeller ska skjuta vattnet bakåt för att driva båten framåt. Har den en dålig konstruktion trycker den ut vattnet radiellt ( i motsats till axiellt bakåt). Då blir resultatet att motorn bealstas lika oavsett omgivande väder, vind och vågor. Tag reda på vilken propeller du har (står instansat i navet, typ 16x14,) och ring sedan en propellerfirma. Ha alla uppgifter redo om båten, motorn, varvtal och backslagets utveäxling, så hjälper dom dig att leta fram en bra propeller. det har hänt mycket på propelermarknaden de senaste 40 åren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjoff_matte 0 Postad 9 April , 2012 Tack så oerhört mycket alla inblandade, har nu fått mer kött på benen å kollar vidare med en propeller firma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser