Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
simino

Förflytta båt Kalmar - Sthlm bästa alternativet?

Rekommendera Poster

Har hittat en riktigt intressant båt i Kalmar. Till saken hör att det ingår en oregistrerad 30-kärra till. Hur skulle ni gjort?

- skippat vagnen och kört båten upp i sjön

- skippat vagnen och hyrt 80-släp

- skaffat lastbilstransport

- kört båten på 30-vagnen upp

Eller vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick i samma funderingar som du efter att jag köpt en 7,5*3,2m lång snipa i Kalmar. Jag anlitade Kranstyrkan i Oskarshamn som körde upp båten med vagn och allt. Kostade en slant, men jag är väldigt glad att jag inte drog upp den själv. Bli stående längs vägen med en havererad vagn och drygt två ton båt är inte jätteskoj.

Hade jag köpt en roddbåt hade jag dock sannolikt kört upp den själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mera info om du vill ha bra svar. vad är det för båt och är det en fin trailer eller vad är det som ingår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en kabinbåt på 24 fot!

Just detta med punka är en upplevelse man gärna undviker.

Trailern är en helt ok trailer med dubbla axlar men som sagt oreggad och det är inte helt självklart att den fixar en utflykt på 35 mil.



Senast ändrad av simino | 19 mars 2012 | 08:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om inte transporten brådskar skulle jag defenetvt skippat kärran och tagit sjövägen

Tänk vilken underbar resa under en långhelg i början av Maj .

Man kan ju tänka sig att dela upp resan på flera helger åxå det är ju inte överfult i gästhamnarna under dena tid så man kan säkert göra ett bra pris på en vecko parkering ...

Men som sagt var inget slår våren i skärgården på ostkusten

Lycka till med resa och den nya båten

/Börje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyr en biltrailer och kör upp kärra och båt på den sedan är det bara att köra full fart hemåt.

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kärran är lätt värd 15tusen så pruta ner priset på båten med den summan o säg åt säljaren att sälja den separat o ta hem båten sjövägen, fin sjötur annars så borde prissänkningen täcka lastbilstransporten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en 30-kärra till min bohusjulle. Fixar alla förflyttningar och sjösättning själv. Upptaningen klarar inte min nuvarande bil av. Men det finns ju små kranar lite var stans.

Nu beror det ju mycket på vad det är för båt. Är den övernattningsbar? Turen Kalmar - Stockholm är en mycket fin tur innomskärs.

Låt en kompis köra dig till Kalmar och ha med en stor släpkärra. Ta båten hem sjövägen och låt kompisen köra hem kärran på släpet. 

Nu har du väl fått alla tänkbara svar som finns. Men som sagt - ta båten sjövägen.

 

post-945-1394236980,5134_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltrailer var ett kreativt förslag, det hade jag inte tänkt på, det borde vara det billigaste alternativet. Det känns vettigt att få med båttrailern ändå så slipper man det mecket.

Tillägg: frågan är iofs hur man gör med vikten. Båten väger ca 1400 kg i grunden(vet ju dock inte hur mycket man får lägga på med ankare, mm), båtsläpet måste väga en del, och bilsläpet en del. Kollade lite snabbt på bilsläp, de verkar fixa 1500. Vad händer om man lastar dem med bortåt 1800 kg? Rasar dom?



Senast ändrad av simino | 19 mars 2012 | 18:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stuva ankare och durkar och annan lös inredning i bilen om du är orolig att det blir för tungt.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båtkärran riktiga hjul, t.ex bil eller lastbilshjul med lager som säljaren intygar inte varit under vatten vid nån sjösättning skulle jag fylla termosen med gott kaffe och med fylld bullpåse hänga på kärran, båten mm och styra hemåt på småvägar vid tiosnåret på kvällen.

Härligt att köra i snigelfart och njuta av hela resan. En talbok i radion är inte fel. Resan räcker ändå inte för att höra hela boken. Det går att köra i trettio. Det går bara dubbelt så fort i sextio. Knappt, för ibland när inga poliser syns till går det något fortare än trettio. blinkande gula lampor i aktern kanske är en fördel.

En speciell känsla att styra hemåt med bytet. Det är en nedärvd psykologisk historia från hedenhös.

Är kärran osäker skulle jag ta båten på egen köl och kärran separat som Toaen föreslog.

Utan last håller nog hjulen. Man kan kolla om nåt hjullager går varmt. Känns nog efter ett par mil. Bättre då att vända och sjösätta ist. för att försöka laga. kan vara svårt att hitta rätt hjul. Fråga säljaren om det, han kanske vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev tagen av polisen när jag körde i 44 med min 30 kärra, dom ville ta mitt körkort för att det gick 14 för fort!

Fick efter mycket besvär behålla det, mycket otrevliga poliser, över en timma vid vägkanten innan böteslappen var utskriven, blev behandlad som en storförbrytare. Mycket otrevlig upplevelse!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasta en 1500 släp med 1800 kg tål den nog om den är frisk (tror dock inte ägaren gillar det om du lånar) ... Men visst finns det väl tyngre släp? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1400 kg låter lite för 24 fot med cabin, har du räknat med eventuell utombordsmotor eller bensin/diesel i tanken? Det lösa i båten som ankare mm kan lätt bli runt 200kg. Som sagts tidigare lägg så mycket löst du kan i bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, tyvärr strandade förhandlingarna med säljaren...

Bara att leta vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...