christopheri 9 Postad 16 Mars , 2012 Hej, Generatorn på min mercruiser 5.7 -01 blir ljummen/varm så fort som jag vrider på strömmen på min avskiljare. Det blir inte jätte varmt, men upptäckte det att det blev lite ljumet/varmt mot benet när jag grejade i motorrummet och allt annat va kallt. Den är inte strömförande på ngt sätt, men den blir ljumen när jag har slagit på 12v strömmen, är detta normalt ? Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Mars , 2012 Hade samma problem på en liten 40A:s, den drog hela 3A kontinueligt med endast huvudbrytaren tillslagen. Löstes genom att dess kabel till tändningsnyckeln slapp ha kontinuelig kontakt med andra förbrukare på samma tändläges-anslutning. Har du en kabel till nån tändlåsfunktion så prova gärna att lossa den, försvinner problemet så kan du sen fixa nån permanent lösning. (Möjligen funkar en diod på kabeln?) Strömmen gick alltså i mitt fall in genom generatorns tjocka huvudpluskabel, baklänges genom den inbyggda laddregulatorn ut till nämnda tändlåskabel. Sedan som sagt genom de andra förbrukarna på samma tåt till jord. (Generatorns stora likriktardioder omöjliggör baklängesström genom själva lindningarna, så det måste ha varit regulatorn som orsakade felet.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 16 Mars , 2012 Statorlindningarna går via dioderna och den vägen ska det inte gå nån ström vid stillastående. Men rotorlindningen går på likström som regleras av laddningsreläet. När farten är låg som vid tomgång och stilla är det logiskt att man lägger på max ström till den lindningen , vilket miskas vid högre varvtal för att begränsa laddströmmen, Huruvida det fiinns något listighet som känner av att motorn står still och därmed tar bort onödig magnetiseringsström får man lista ut via manual och kopplingsschemor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Mars , 2012 Jo, tvåtakts förklaring angående strömmens väg verkar ju klart rimligare. Tack. :-) Mina 3A gick alltså rimligen genom fältlindningarna*, inte ut i tändlåskabeln.[Det var isf rotorns lindningar som blev värmda av de 24 watten, inte som jag antog slarvig bottnade switch-transistorer eller annan elektronik. Förvisso inte bra oavsett, snurrar inte generatorns remskive-fläktvingar så blir det snabbt varmt. (För att inte tala om onödigt strömslöseri ur batterier).] Tvåtakts efterlysta listighet verkar i mitt fall bestå endast av tändningsnyckeln, och det är väl egentligen en helt okej metod för värmebegränsning. (För när man väl kopplar på själva tändningen - dvs inte bara radioläge - så dröjer ju knappast särskilt länge innan motorn startar och allt funkar normalt.) Men lik förbaskat ... Min generators tändlåskabel tålde inte att lastas ner av konkurrenter på samma tändnyckel-anslutning. Tydligen uppfattade den strömsnåla elektroniken denna resistans som en insignal att full magnetisering är önskvärd? Minns inte alla detaljer, men mitt råd ovan att prova bortkoppling av eventuell tändlås-anslutning som första åtgärd är rimligtvis oskadligt. (Själv drog jag bara ur en plastkontakt med tre kabelskor ur generatorn, och tjuv-värmeproduktionen upphörde därmed.)[Kan f.ö. även tycka att lösningen med en diod i serie med generatorns eventuella tändläges-avkännare kan bli än mer tilltalande, strömstyrkan är ju förmodligen pytteliten? Nå, går väl händelserna i förväg på ytterst lösa grunder, men men??] *) Fält- och magnetiserings-lindningar är alltså samma sak. Elektromagneternas strömbehov. Senast ändrad av Thomas-1 | 16 mars 2012 | 16:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Mars , 2012 Känns onödigt mycket med 3A. Jag tänkte att det kunde vara en likriktardiod som är trasig men laddar generatorn bra så är det nog som ni säger. En generatorkoppling annars är ju att man låter 12V gå genom laddlampan och det skulle inte märkas på generatorn. Det blir väl bara nån watt och räcker för att generatorn ska gå igång och sen klarar den sig med magetiseringsström själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Mars , 2012 Får korrigera mig litet efter att ha kollat i lite anteckningar: Finns bara 2 st kabelsko-anslutningar i plastkontakten på min Kobota typ SHB-078; 1. För Laddlampa (kopplas till laddlampan vars andra ände går till tändnings-brytaren). 2. För regulatorförsörjning (kopplas direkt till tändnings-brytaren). Tjuvströms-problemet verkar bara uppstå ifall både 1&2 går till samma stift på tändnings-brytaren. (Alltså när laddlampan i praktiken är kontinueligt inkopplad mellan generatorstiften 1&2.) Var f.ö. hela 4A tjuvström. Och jo, den överlevde och laddar riktigt bra. Likt traditionellt kopplade så upphör laddningen om t.ex. laddlampans (3-4W) glödtråd skulle gå av. Tja, litet märklig intern-koppling är det väl. Men den funkar som sagt bra, och tjuvströmmen går ju att undvika. Troligen har inte tändnyckeln två separerade brytfunktioner så en diod från tändkontakten till 2 kanske kan lösa ett sånt här problem ändå??[själv har jag ingen tändnyckel utan flera gangade vippströmbrytare som manövreras med ett och samma reglage. Behövde alltså bara byta så 1&2 hamnade på varsin.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Mars , 2012 Det är säkert så att den är förberedd för högsta laddning med hög ström till fälltet. Trögt för motorn att börja med så hög belastning som en generator som vill ladda max men är säkert OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Mars , 2012 Forgus: Jo, min gamla sexhästare klarar det nästan aldrig. Litet OT men jag stänger därför rutinmässigt av laddningen vid start, har en manuell brytare i serie med laddlampan för det. Slår sen inte på laddningen förrän minst normalt ekonomifarts-varvtal uppnåtts, rycket i generatorfästena vid inkopplingen blir nog faktiskt mindre på det viset. (Men man märker även då en liten varvtals-minskning, kan numera uppfatta batteriernas ungefärliga strömtörst/ laddningstillstånd på den minskningens storlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Mars , 2012 Men motorn är här av annan dignitet ser jag. 5700 kubikare känner väl knappt av det. Vi med leksaksmotorer får ha strömbr. Eller varför inte en svagare kontrollampa. Jag måste varva upp för at den ska ladda vilket passar bra och är väl beprövad ingenjörskonst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 18 Mars , 2012 Jag va nere och mätte i båten och kontakten som är kopplad till generatorn med 1 lila och 1 röd kabel När jag sätter på huvudströmmen får jag 12v på den röda kabeln och när jag även sätter på tändningen får jag ström på båda kablarna. Ngn som vet hur spänningen skall vara på dom kablarna till kontakten ? Jag vet inte riktigt hur dom funkar och vad dom går till. Utöver det har jag 2 st grövrekablar -. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Mars , 2012 Mja, spänning mätt med en högohmig multimeter är oftast inte intressant ifall man inte vet källans inre motstånd, och därtill kan jämföra med nåt förmodad högohmigt belastnings-motstånd etc. Skulle som sagt först bara lossat (den tydligen röd/lila-kablade) kontakten och känt med handen ifall värmeproblemet verkar försvinna.Gör det så, ja då är förmodligen ditt problem snarlikt mitt tidigare beskrivna. Först då kan det eventuellt bli meningsfullt för mig att försöka ge nåt nytt råd om nästa steg utifrån erfarenheterna av min egen kobota-alternator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser