Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
captain

Båtbyte

Rekommendera Poster

Hej på er

Jag kommer nu att sälja min Fingal, eftersom jag har skaffat mig en Vindö 50 som jag kommer att återställa i toppskick

Hälsningar

Captain

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behåll Fin-Galen... på så vis så får de det bästa av två världar.. en vacker båt att titta på och en som seglar väl....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken av dessa skulle du säga är Fingalen..? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stefan - du brukar ju va snabbtänkt. Tog det helt stopp i hjärnkontoret. På bifogade bild är väl mahognybåten som är huvudmotivet som är den vackraste. Båten - som är rosa - råkade bara komma med på bilden.

Men är det egentligen så snyggt med ett vitt överbygge på en FinGal. Skall det inte egentligen va  solblekt ljusblått - eller? wink

post-945-1394236977,9346_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var katten fick jag rosa ifrån då eller skall det va Rosa II

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Men Kära Captain!

Skall ni verkligen byta ner er och köpa ett trögt monster som kräver halv storm för att röra sig ur fläcken, med mahogny som blänker så man kan inte använda båten för det blir repor och dessutom göra av med en massa kosing  och ännu mera på reparation och  samt ägna tiden till slitjobb istället för att vara ute och segla med en skön skaplig seglare som eran snyggt iordningställda emineta Fin-Gal. Hon är ju en Fin-girl (gal).

crying

Vadan denna hemska tanke om båt byte? Dessutom åsamkar ni mig en massa  jobb med att ändra i min lista över Fingal ägare och spåra nya ägaren.

Tänkte inte ni Herr Capitain på det? Vi får kanske införa straffavgift för otrogna Fingal ägare.

Mitt hjärta broken

Har alldeles nyligen fått reda på att en Fingal som var snyggt i ordning gjord,  såldes och nya ägarna lät förfalla båten över bara en endaste vinter. Sånt är tråkigt.

Tar mig friheten och publicerar en bild på er snygga perfekta båt så alla kan med egna ögon betrakta vilken hemsk synd ni tänker begå.angel

Som självutnämnd representant för Fingalägarnas Risk-förbund uppmanar jag eder att avstå från den tilltänkta handlingen.

Med allra vänligaste hälsningar och förtröstan om att få behålla er bland Fingal ägarnas skara tecknar jag högaktningsfull,

 

Kalman

 

post-22282-1394236978,2123_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökvinnor eller mest -män,

Nu tycker jag ni är väl hårda mot farsan som lyckats hitta ett nytt och jäkla fint projekt att renovera under några år. Men visst är Fingal en himla fin båt att segla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inte den snygga och fina båten, Kalman. Kan den ligga bakom den vita plastbaljan på bilden..? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin-Gal,en härlig båt. Så såg min Fin-Gal ut när jag sålde den,seglade och bodde i båten ca 6-7 mån per år.  Mvh:samba.

post-23213-1394236978,6144_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs ju att skönheten ligger i betraktarens ögon.

Min gamle far bukade också alltid säga;Smaken är olika. Därför blir all mat äten och alla kvinnor gifta

Jag har till och med hört talas om människor som tycker om isterband. Denna äckliga, vedervärdiga och osmakliga rätt. Den enda rätten som jag måste tvinga mig om jag skall klara att äta upp.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch, jag dummar mig bara. Fingal har ett vackert skrov, men överbyggnaden kan med det mest positiva ord jag kan drista mig till beskrivas som praktisk. Vet att man i tidningen På Kryss planerar att använda Fingals skrov och skapa en modern dagseglare med låg ruff, och sådant älskar jag. Och ja, isterband är äckligt, tom namnet låter vidrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er

Inte visste jag att det fanns så många positiva åsikter om Fingal. Jag kan berätta för er att jag under renoveringen av Vindön kommer att segla Fingalen och håller den även i bra trimm.

Jag kan berätta att det finns faktiskt  Vindö 50 ägare som tycker om sina båtar. Jag tycker inte att det finns anledning att klanka ner på en Vindö. Jag tycker nämligen att Båda mina båtar är fina båtar

Hälsningar

Captain

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju FinGal-ägare som inte vill mista dig i sin skara.

Sen kan det ju va så att de är en aning avundsjuka.

När jag skulle skaffa mig en ny båt efter höststormen 1969 hade jag nästan bestämt mig för en FinGal för självbygge, men det blev en Bianca 27 i stället. Det var en ganska stor prisskillnad trotts en mycket längre frakt.

Ett av de sista åren jag seglade med havsfidran låg jag i Kristiansand. Inte långt från där jag lagt mig, låg en Vindö i ungefär samma storlek som din. Den var i ett bedrövligt skick och pga den allvarliga hjärnskada jag har wink började jag fantisera om att köpa den eller en liknande båt i samma dåliga skick. Det jag hittade och som jag kunde köpa var en L32, även den med stort renoveringsbehov. Ja - en del av jobbet var att göra klar bygget av den. Det hade de tre ägarna före mig inte hunnit med. Båten var ju nästan ny - bara 32 år när jag köpte den.cool

Sen är det kanske lika illa med dig som med mig. Jag har nästan större nöje av att jobba med båten än att segla med den. Tiden för segling är ju yttert begränsad. Jobba med båten kan man ju göra hela året.

Hoppas att du på något sätt låter oss följa din renovering. Om inte annat kan man ju alltid stjäla lite ideer. blush



Senast ändrad av toaen | 17 mars 2012 | 13:21

post-945-1394236979,0242_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej på er Gubbs (och Gumms?).

Skulle bara skoja och raljera med The Captain.smiley

Klart det blir saknad efter en Fingalägare. Man vet ju inte vem som blir ny ägare och hur de sköter båten.

Har inga fördomar om Vindö och de är fina och bra båtar. Men nog 17 ligger det lite i att det behövs en ½ storm innan de rör på sig. Jag menar tung båt i labra vindar accar inte när det kommer en pust. Skulle jag segla över Atlanten så finge jag nog mera utrymme men å andra sidan, jag seglar mest solo och då är Vindö för mycket båt för mig i Skärgården.

Åsså drar jag mig för träjobbet. En Vindö måste vara i fräsch form. Allt lack skall skina och inga repor. Hade jag en sådan skulle den se medfaren ut efter en säsong. det skulle vara synd om båten. Alltså, man dömer andra efter sig självt, å jag är inte bra på att hålla finishen i fernissan.

Så ni inte skall tro jag är sur eller dum, Captain, lycka till med Vindön.yes

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tänkte kapa tråden och snacka lite Fingal. jag tror ni är med på´ t?

Jo, jag saknar ett skydd när det är skitväder och man sitter till rors. Sprayhood är klumpigt och fult. Fast stor hardtopp passar inte på Fingal. Bomtält har man ju bara i hamn. Så vad finnes?

Jag tänkte mig ett hardtopp som är låg och skjutbar. Med lexantak för ljuset och sikten. Eftersom jag har tagit bort sk. Bridgedäcket så är det lätt att komma ner i kajutan under gång även med hardtoppen i aktre läget. I hamn skjuter man fram konstruktionen över kajutataket så vanliga skjutluckan blir fri Däremot täcker det lite över de andra gluggarna. Sedan kan man dra en pressenning över bommen som hamntält.

Vad säger ni om iden och formen, konstruktionen? Kolla skissen. Lite av den höga överbyggnaden försvinner i profil. Det är ju det som många tyckte var fullt med Fingaln. Men andra båtar har lika hög ruff men maskerar det genom att dra den längre fram-föröver.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig

Jag kan fösöka att lägga ut lite bilder när jag börjar renoveringen.

Hälsningar

Captein

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalman

Jag är inte sur på någon av er. Jag håller helt med att Fingal är en fin båt och jag har inte sålt den än. Men jag har alltid tyckt om Vindö så därför kunde jag inte låta bli när erbjudandet dök upp

Hälsningar

Captain

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...