Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
thompalompa

Efoy, elverk och sånt...

Rekommendera Poster

Hej!

Har börjat spana lite på Efoy's bränsleceller eftersom vi alltid har ont om kräm när vi är ute i naturhamnar. Är det någon av er som har erfarenheter av dessa? Både bra och dåliga?  Kanske det till och med finns någon här på forumet som vet vart man får tag på en Efoy till bästa pris?

Bakgrunden är helt enkelt som så att vi har runt 300Ah förbrukning i vår Bavaria Sport 34a som inte riktigt räcker till. Vi skulle kunna biffa upp detta betydligt (eftersom vi har gott om plats) men, vi har inget bra ställe vid hemmahamnen att ladda upp en stor batteribank. Dessutom vill vi kunna ligga ute några dygn i naturen och med två kylskåp samt ajjPädd-krävande ungar så gissar jag på att batteribanken blir väl stor trots allt. Idag (läs: förra sommaren) kan vi vara ute två dygn (knappt)

Solceller har vi kollat en del på. Dock finns det inget bra ställe att ha dessa på om man inte skall tepetsera fördäcket med dem. Varken jag eller frugan tycker det är speciellt praktiskt eller snyggt och dessutom ger de i princip bara ström i bra (soligt) väder. Alltså går det bort.

Ett litet Kipor-elverk har vi med ombord i det fall vi behöver 220 volt. Dock tycker jag det låter väl mycket för att använda till batteriladdning samt att det är en ganska bökig process att springa runt med tillsammans med all kabel. Vi har faktiskt bara använt det två gånger förra sommaren (sorry om någon granne tyckte vi bullrade blush)

Ett fast dieselelverk har vi också varit inne på, men det blir ju lätt en kostnad på över 100kkr innan det är monterat och klart.

Slutligen återstår då Efoy. Om vi fattat det rätt skall det vara tyst, litet, smidigt och kunna placeras i motorutrymmet utan några egentliga begränsningar? Det ger ju inte så mycket ström, men några Ah, vilket borde räcka för att kunna stötta batteribanken under tiden man är i naturhamn? Enligt Efoys hemsida skulle vi behöva mellanmodellen för att kontinuerligt kunna köra två kylar, lite lampor, ett par iPads och lite annat lull-lull.

 

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis gått igenom samma dilemma...

så nu under vårrustningen åker mitt elverk ur  (130kg) och ersätts med större batteri samt efoy 140.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!  Samma modell som vi kikar på. Vart köpte du ditt och till vilket pris?

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solpanelerna ger laddning även vid mulet väder, dock inte lika mycket. De skulle också ge dig välbehövlig påfyllning i hemmahamnen då du inte har tillgång till landström.

När du skriver att du har 300Ah förbrukning i båten antar jag att det är din förbrukarbank som har den storleken och inte att det är er genomsnittliga timförbrukning!

Det låter lite för den konsumtion du pratar om. Har du plats för det dubbla eller ännu mer så utnyttjar du generatorn betydligt bättre och ökar livslängden på batterierna då du slipper ladda ur dem mer är vad som är nyttigt.

Jag själv tex har en generator som kan ladda 125 A. Det är oehört få tillfällen dess hela kapacitet kan utnyttjas för att det som begränsar är i första hand batteriernas laddmottaglighet. Min förbrukarbank är på 450 Ah och om jag laddar ur den till 50% skulle jag gissa att generatorn skulle ge 125 A endast under 5-10 minuter. Sen minskar det tills batterierna är fulla och det tar kanske 10 timmar. De sista av dessa timmar är det lika effektivt att ha en solpanel inkopplad som att köra motorn med sin kraftfulla generator. Visserligen fungerar bränsleceller i det läget lika bra men de kräver ju hela tiden bränsle vilket solpanelerna inte gör.

Mitt förslag:

Börja med att utöka förbrukarbanken till minst 600 Ah, mer om du har plats. Installera också en batteritankmätare så du vet vad du har och vad du tar. Jag rekommenderar Odelco's Battmeter 3.

Om detta inte räcker fortsätt med att skaffa en solpanel eller fler som du kanske bara har uppe när du inte är ute med båten om du tycker de är i vägen.

Som sista alternativ satsa på bränsleceller som komplement till ovanstående lösning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är skeptisk till bränslecell. På Båtaccentens hemsida kostar bränslet 69 kr litern och förbrukningen anges till 0,9 liter pek kilowatttimme, det blir 62 kr per kilowatttimme. Sen är ju heller inte bränslecellen gratis i nköp och gissningsvis ska den servas också. Bättre då med rejält tilltagna solpaneler och batterier och lite motorkörning i nödfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ju bara ett startbatterri eftersom vi har en D6-370 istället för dubbla D3:or som trådskaparen.. Så vi fick plats med 2 extra (3 totalt) förbrukarbatterier där bak och satte ett till fram i båten.. Totalt 545Ah (140 3x135 då det skiljer lite mellan original banner batteri mot dom bannerbatterier som Bavaria Sverige levererar)

Således har vi max ~270Ah som är effektiva att nyttja.. (Vill inte dra ur mer än max 50% för att inte sabba batterierna för fort).. Det räcker max 3 nätter för kylarna drar en j-a massa ström i vårt fall (har dock fått klart för mig att det troligtvis är för mycket eller för lite köldmedium i den lilla yttre kylen iaf för den går nästan hela tiden även om det bara är runt 20 grader - har faktiskt skruvat ur dom ikväll för att lämna in dom på översyn)..

Tyvärr ligger elpanelen´ s tomgångförbrukning på typ 0,7-0,8A (det är Can-bus osv som drar hela tiden)..

Det finns inga naturliga platser att sätta solcell.. Har en 50w som vi tar fram när vi ska ligga ute mer än två nätter.. Hjälper ju lite.. Dock ger den långt ifrån dom 100Ah / dygn som vi snittar..

Elverk håller jag med om  - för dyrt och för tungt.. Dessutom inte tyst och inte luktfritt..

Mycket intresserad av bränsleceller men jag tycker dom är lite dyra än så länge.. Spännande om det finns några som har provkört och hur utfallet är?!

Och appropå laddning.. Vår relativt stora bank tar 80-90A initialt (115A VP generator) enligt vårt Victron batteriinstrument (snarlikt Battmeter 3 från Odelco).. Efter 30min är man nere på kanske 45-50A.. Sen 30A efter 60min.. Så effektivt på en timmas motorgång ger kanske 60-70Ah.. Och mycket längre än så kör iaf inte vi när vi verkligen behöver krämen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är förbrukarbanken som är på ca 300Ah. Till motorerna som startbatterier har vi 2*80Ah.

D3orna har generatorer på 150A (dock är det väl bara en som laddar under gång antar jag?). Problemet (eller glädjen kanske) är att vi håller till i Stockholms skärgård. Detta i kombination med att båten är rätt snabb gör att vi typiskt förflyttar oss i tid ca 30 minuter mellan våra ställen. Dvs alldeles för kort tid för att få en riktigt bra laddning från motorerna. Fast jag håller med om att vi behöver biffa upp batteribanken i vilket fall...

Batterimätare är inköpt och kommer att installeras till våren!

Har du några bra tips på paneler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, vi lyckades klämma ner ett till förbrukningsbatteri i lådan på babords sida. Därav att vi har ca 300Ah nu. Vart satt du batteriet fram? Jag funderar på att sätta ett gäng batterier på styrbords sida framför varmvattenberedaren. Vet inte hur jag skall göra med batterilåda och avluftning dock...

Jag håller med om att båten drar en jäkla massa ström. I vår förra Askeladden kunde vi vara ute betydligt längre. Upplever att Bavarian är riktigt törstig på el...

Solcellen är som sagt ingen lösning för oss (om man inte bara har dem i hemmahamn). Vi skulle inte ha plats att ha dem med och det finns som sagt inget bra ställe att montera dem.

Det som var intressant med bränslecellen är att den (enligt reklamen i alla fall) skall kunna ge ungefär så mycket som vi gör av med per dygn. Att den skulle orka med att ladda batterierna är jag något skeptiskt till, men håller vi oss på break-even är det ok. Vi har annars samma problem som er när vi är ute i Stockholms skärgård. Ofta kör vi bara runt 30 min mellan våra ställen, vilket gör att vi i princip suger kräm ur banken hela tiden. 

Nåja, återkommer med mer info efter att vi besökt mässan! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ersatt det ena startbatteriet med ett förbrukarbatteri. Enda skillnaden (om ena motorn startar på ett batteri) är att du får vänta några sekunder innan du startar motor 2. Mer än så tar inte en motorstart av batterierna.

Om du har plats för en bränslecell med tank så har du plats för ytterligare batterier i samma utrymme. Tex AGM-batterier behöver inte stå i syrafast och ventilerad låda och dessa klarar också lutning. Jag skulle iofs sätta dem i en låda ändå, men det är ju jag det angel.

Du har ju fina pulpits som du kan montera solpaneler på när du ligger ute. Kanske inte det snyggaste men värdet av att få ha sina barn med sig och att de gillar att vara med uppväger sånt tycker jag.

Efter att ha läst dina inlägg låter det på mig som du behöver uppåt 800 Ah i förbrukarbank om du inte har kontinuerlig laddning. Får du plats med det så är det ju kanon och då får du väsentligt mer ut av dina generatorer också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du drar ut den lilla klädlådan på styrbord sidan under madrassen i förpiken så öppnar sig ett utrymme där ett 135Ah Banner passar utmärkt. Man får vinkla det lite för att få ner det, men väl nere så ställa men det mot skottet som vätter mot båtens mitt och sedan 3-4 plåtbleck (samma modell som används original från varvet) och det sitter klämt mot skottet som en smäck..

Har bogpropellern kopplad på förbrukarbanken och därför ville jag ha ett batteri till fram då det av erfarenhet nästan dubblar effekten på den (gjorde så i vår förra båt trots 90mm² kablar som var kortare än vad dom blir i en Sport 34). Nackdelen är att bogproppens förbrukning inte syns i mitt Victron-instrument eftersom shunten till det sitter bak vid övriga batterier men det är så lite kapacitet som åtgår så jag kan leva med det.

Har en brytare som kan skilja isär batteriet fram från dom bak och ytterligare brytare som skiljer ifrån bogpropellern från batteriet fram..

Efter en säsong och rätt tuff sjögång till och från ser det ut precis som innan vi sjösatte i somras så jag är tillfreds med installationen (som jag gjorde själv). Har ingen speciellt avluftning vilket väl heller inte krävs om inte batteribanken är över typ 400Ah på samma ställe..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...