Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Maxi_Steff

20hp på maxi 77

Rekommendera Poster

Vad skulle ni tro om att sätta en 20 hp 2t utombordare på en maxi 77? Har en obefintligt använd 90 talare med elstart utan rorkult till ingen nytta, ifall att md5an skuller ge upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som skulle hända är att du får en alldeles för tung motor som du inte kan köra på maxvarv eftersom båten gräver ned sig då, vilket leder till att den sotar igen. Tips, sälj motorn och ta pengarna och köp en ny motor i rätt storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn blir för tung så båten sätter sig av den anledningen tror jag inte är ett så stort problem. Om jag står på badstegen på min M77a så syns det inte på båten. SÅ jvl tung är inte en 20-hästars 2-taktare.

Att den skulle sota igen pga att du inte kan använda den fulla effekten tror jag heller inte är ett jätteproblem (så länge du inte avser att stuva undan seglen och endast gå för motor). Jag trollade hela dagar med min förrförra båt, Tomgång i 8-10 timmar på förhöjt tomgångsvarvmed endast ett par kortare avbrott för att i friläge blåsa ur det värsta med en 35hk Suzukisnurra från anno mitten av 80. Det funkade ypperligt.

Däremot, det finns knappast färdiga motorfästen för den motorstyrkan att tillgå. Iofs ett problem man själv kan lösa med lite verktyg och material. Dessutom kvarstår problemet med att få ner hästarna i vattnet sas. Utan en XL-rigg lär proppen åka jojo upp och ner ur vattnet o då spelar det ingen större roll att du har en massa överflödig kraft att tillgå.

Så all in all tror jag som Peter att det smidigaste är att sälja och skaffa en mindre motor med avsedd rigg o propp. Finns ju 2-taktare runt 10 hästar som du kan ha på ett standardfäste. Eller tystare 4-taktare som dock väger lite mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 10 hk 4-taktare väger 52 kg, båten toppar lite över 7 knop. Sälj och köp bättre anpassad om du tror att din Md5.a ger upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...