Jump to content
Sunday 08 December 2019

Maxi_Steff

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Maxi_Steff

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för svar! Basutrusning och material finns, håller på och bygger nya träbåt men har inte prövat byta på gamla båtar tidigare.
  2. Hej. Är intresserad av denna träbåt på 15 fot, den är relativt förmånlig men på långt avstånd därifrån jag bor så jag undrar vad ni har för åsikt. Åtminstone två bord är spruckna. Är det lönt att åka efter den? Mvh Stefan
  3. Okej, dom har stora toleranser på sina prylar i amerika isf. Drevet är ju ändå bara två år gammalt.
  4. Lagret som sitter under impellerhuset glappar ca 1-2mm i sidled, ser ut att vara ett koniskt lager på sprängskiss, Nr: 22 på den bifogade bilden. Går det att spänna eller ska det vara så? Mutter nr: 5 på bild verkar ej gå att spänna mera. Mvh. Stefan
  5. Hej, Var och tittade på en år 1994 tohatsu utombordare med beteckningen 40c. Vi kopplade på spolmuff och startade. Till min fråga då, skall det inte komma kylvatten genom propellern och finns det inget skvallerhål för denna motor? Det kom endast vatten genom de två hålen som sitter baktill på riggen just under själva motorn.
  6. Hej, Jag var ut på en skön tur ikväll och kollade samtidigt glappet, glappet i drevet var större än vad jag trodde från början så det blir en ordentlig genomgång när den tas upp i höst. Tack för alla svar!
  7. Trimplan finns ej på båten, skeddan har jag kollat och den ser bra ut. Anodfenan bakom propellern är där men den börjar väl vara på sista versen. Sen så kan jag erkänna att styrningen känns lite glapp men tycker inte det skall vara hela orsaken. Måste leta vidare och vänja mig med båten, har tidigare enbart kört med utombordare.
  8. Jag har nyligen köpt en Sea Ray 200cc, fin båt och ser fräsig ut. Men jag skulle vilja ha vetskap om hur ni andra Sea Ray ägare tycker den beter sig. Min båt är ostabil och svår att hålla i rak kurs i nästan alla farter oberoende hur man trimmar drevet, det går ju givetvis bäst om man har drevet nedtrimmat max. Sedan så sladdar den väldigt lätt, när jag låg i ca 23 knop och drog på mer gas så kastade den aktern oroväckande i sidled och i svängar är den väldigt sladdig. Hör dessa fenomen till denna typ av båt eller är det något som man kan ändra på. Motorn är en v6 205hp och drevet alpa one gen 1.
  9. Har en Buster RS med Yamaha 60 feto 2-t. Frågan lyder vilken propeller som skulle vara passlig? Nu kör jag med en 13,5x15 aluminium, men motorn varvar 6100 på fullt, på tok för mycket. Rekomenderade varvtalet ligger mellan 5000-5500. Vilken av dessa propellrar skulle ni ha valt om det är toppfart man är ute efter (kör oftast en eller två personer och nu toppar den 32 knop) 13-1/4 × 17, 13 × 23, 12-5/8 × 21, 13 × 19.
  10. Vad skulle ni tro om att sätta en 20 hp 2t utombordare på en maxi 77? Har en obefintligt använd 90 talare med elstart utan rorkult till ingen nytta, ifall att md5an skuller ge upp.
  11. http://www.strands.se/krympskarv-bla-duraseal-100st-forp/1947-0Rekomenderar krympskarv, exempelvis duraseal.
  12. Hittade ett inlägg på maxisidorna om toainstallation, se länk. Enligt bilderna ser det inte ut som det finns någon avluftning på slangarna och toan är installerad under vattenytan. Är detta ett fungerande/säkert system? http://www.maxisidorna.com/diskussion/filarkiv/8.html Senast ändrad av Maxi_Steff | 14 februari 2012 | 16:12
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy