Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

chambe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om chambe

  • Placering
    Kadett
  1. chambe

    Ansluta solpanel

    Skall ansluta en en Sunwind HG-40 s panel ( 40= W ) till regulatorn och båtens 160 Ah belysningskrets. På panelen sitter ca 70 cm plus- och minuskabel fastlödda på GY-10 boxen på panelens baksida. Fråga: Behöver ca 2,5m kabel för att ansluta till regulatorn. Hur gör jag denna koppling (skarv) med befintlig kabel utan att förlora alltför mycket i effekt? Lossade på locket till GY-boxen. Originalkablarna sitter fastlödda på två motstånd och är ordentligt fastskruvade i konsollen på boxen.Täkte ta bort dessa och ersätta med en ny lång kabel. Är det bättre att ansluta till någon form av sockerbit/koppling . . .? Tacksam för svar: Chambe Senast ändrad av chambe | 03 mars 2012 | 16:27
  2. Tack för tipset ! Förstår att en elektrisk värmepistol inte räcker utan att jag får använda en gasoldriven dito . . . Lite lurigt så att man inte skadar bordläggning. Kanske kan jag tillverka någon form av skydd och lägga på relingslisten med med urtag för hålet som skall värmas. Tack ännu en gång, får pröva med en bult . . . . // Chambe
  3. Tänkte efterdra bultarna i relingslisten på båten. Relingslisten är i aluminium och bultarna rostfria. Efter många år av väder och vind har muttern oxiderat fast och trots att jag försökt med att spruta 556-olja och att slå på bultarna, så sitter några av muttrarna stenhårdt fast. Har någon ett tips hur jag kan få dem att lossna utan att dra av dem . . . . ? // Chambé
  4. Tack till Seawolf, MartinX, nattsudd, Tomas99, sdk780, Anders_SX och Pentax för era insiktsfulla och intressanta inlägg. Har förstått att åsikterna kan gå isär när det gäller elsystem i båtar. Alla har ni kommit med pusselbitar i mitt egna täkande och jag vet nu hur jag skall gå vidare. Kabeltång och skruvmejsel fram . . . Återkommer med resultat om några veckor. Tack skall du ha för dina tips, De har verkligen höjt min elkompetens åtminsone ett par amperé. Trevlig båtsommar! Vänligen Chambé
  5. Hej igen Martin X Låter som om jag skall behålla min skiljediod och endast uppgradera kablar och kabelskor. Shuntplattan är inte kopplad till annat än varvräknare, indikeringslampor för laddning och oljetryck. Har ingen appere- eller BAT-mätare. Antar att den måste finnas med i schemat. Javisst är den svarta kabel från shuntplattan till startmototn ( ST ) fel. Den borde vara röd. Detta fel skall rättas till. Skäms . . . Fick ett tips om att skaffa en Battery Brain och lägga både motor- och förbrukningskretsen tillsammans. Har kollat upp detta förslag och det verkar ju elegant, om det fungerar. Har du någon erfarenhet av detta?
  6. Tack för ditt svar Seawolf. Låter mycket intressant med en Battery Brain. Visste inte om denna teknik. ( där ser du min kompetens). Du menar att jag demonterar skiljedioden och ansluter allt via B 1 på generatorn. Jag tar även bort spänningsregulatorn antar jag. Vad jag inte förstår är hur jag kopplar in Vovo Pentas shuntplatta i detta. Är inte den den gjord för två separerade kretsar som matar ström till instumentpanel och startnyckel. Får jag vara så fräck att be dig kommentera ( inkl kabelarea) nuvarande kopplingsschema i båten. Hur kan det se ut med ett Battery Brain system? Bifogar schemat igen. Tack på förhand
  7. Tack för ditt svar Martin. Jag är också osäker på shuntplattans funktion. Tror att den kan vara en slags plint/säkring för att ansluta övriga förbrukare till systemet. Titta gärna på bilden som jag bifogat i mitt andra svar. Vad jag ser på ditt tydliga kopplingsschema så har du anslutit startmototn via minusplinten. Min startmotor verkar vara jordad direkt via motorblocket som det är kopplat nu. Vad jag inte fattar är hur jag skall koppla in shuntplattan om jag skulle gå efter din ritning. Jag antar att jag måste ha med den då den ansluter motorns manöverpanel (nyckel, varningslampor, varvräknare mm) Vilken dimension har du på kablarna mellan plusplint / batterier?
  8. Tack för ditt svar ang dubbeldiod kontra skiljerelä. När man läser vad Skyllermark skriver så menar de att det är större spänningsförluster med skiljedioder än skiljerelä. Detta innebär då att det blir svårt att få fulladdade batterier. Hur ser du på detta kontra vikten av att ha ett pålitligt system som du mycket riktigt påpekar? Bifogar en bild på shuntplattan. Förutom att vara en slags plint har jag också trott att byglarna är en slags säkringar, men jag kan ha fel . . . .
  9. Dags att uppgradera elsystemet på min Comfortina 32 . Har en Volvo Penta 2002 med vx-ströms 50A generator Paris-Rohne ombygd för två batterikretsar ( har spänningsavkänning).Fungerar hyggligt trots > 25 år på nacken. Vill dock få ut lite mer av elsystemet. Har tänkt att köpa två nya belysningsbatterier och ett Skyllermarks paket ( Grundsats 2 ) med ett skiljerelä istället för min gamla dubbel diod. Antar att den gamla dubbeldioden skall bort från generatorn. Fråga 1. B 1 och B 2 går från generatorn till shuntplattan (se bild). Härifrån går kablarna vidare till förbrukarbatterierna förkortad BE och till startmotorn förkortad ST. Antar att det endast blir en B när jag tagit bort dubbeldioden på generatorn. Var i detta kopplingsschema (se bild) skall jag koppla in Skyllemarks skiljerelä? Är detta värt att satsa på, eller finns det bättre förslag. Fråga 2 Var är det bäst att ansluta en 45W solcellspanel inkl backdiod. Är lite okunnig i elsystemets mysterier så jag blir väldigt glad om någon kunnig elgubbe kan hjälpa mig. Tack
×
×
  • Skapa nytt...